اعلام فهرست مواد غذایی مجاز در پایگاه های تغذیه سالم مدارس

اعلام فهرست مواد غذایی مجاز در پایگاه های تغذیه سالم مدارس

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر در جامعه ما با مشکل افزایش وزن و چاقی دانش آموزان روبه رو هستیم فهرستی از مواد غذایی مجاز و غیرمجاز در پایگاه های تغذیه سالم مدارس را اعلام کرد.

دکتر زهرا اباصلتی در گفتگو با خبرنگار وبدا گفت: یکی از اهداف برنامه های تغذیه اصلاح و بهبود وضع تغذیه دانش آموزان است و یکی از راهکارهای دسترسی به این مهم، استفاده از میان وعده های سالم است که با دو هدف فرهنگ سازی برای دانش آموز که بداند چه چیزی بخورد و ماده غذایی موثر از نظر ارزش غذایی چه چیزی است، مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر در جامعه امروز ما با مشکل افزایش وزن و چاقی دانش آموزان روبه رو هستیم که همه اینها بیشتر به علت استفاده کردن مواد غذایی غیرمجاز با اسیدچرب ترانس بالا است بنابراین برنحوه فعالیت پایگاه های تغذیه سالم مدارس نظارت می شود .

دکتر اباصلتی به فهرست مواد غذایی که عرضه آنها در پایگاه تغذیه سالم غیرمجاز است، اشاره و بیان کرد: فراورده های غلات حجیم شده و انواع چیپس های صنعتی، انواع یخمک و بستنی یخی، نوشابه های گازدار و ماءالشعیر، دوغ گازدار، سوسیس، کالباس و فرآورده هایی که در آنها سوسیس و کالباس وجود دارد، انواع همبرگرها، فلافل، سمبوسه و انواع ناگت ها و انواع سالاد الویه از مواد غیرمجاز برای عرضه هستند.

وی انواع لواشک، آلوچه و آلو بدون بسته بندی و فاقد شرایط بهداشتی را غیرمجاز دانست و اظهار داشت: انواع پاستیل و آب نبات هایی که به سطح دندان می چسبند، انواع آب میوه هایی که دارای قند افزوده هستند، انواع اشترودل دارای سوسیس و کالباس فاقد مجوز بهداشتی، انواع پیراشکی و دونات و خیار شور و انواع سس نیز مواد غذایی غیرمجاز می باشند.

دکتر اباصلتی در ادامه به فهرست مواد غذایی قابل عرضه در پایگاه های تغذیه سالم اشاره کرد و اظهار داشت: خشکبار مانند توت خشک، انجیرخشک، انواع برگه ها (خرما، کشمش، انواع میوه خشک)، انواع مغزها و دانه ها (گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، بادام هندی، پسته، کنجد و مغز تخمه ها)، نخودچی، برنجک، گندم برشته شده ،ذرت بوداده و کشمش که همگی بسته بندی شده و دارای برچسب بهداشتی از وزارت بهداشت باشند مجاز برای عرضه هستند.

وی بیان کرد: انواع ماست و شیر پاستوریزه یا استرلیزه و به صورت بسته بندی تک نفره و از انواع کم چرب(۵/۲ درصد چربی یاکمتر)، هم چنین انواع پنیر بجز پنیر خامه ای، بستنی پاستوریزه به جز بستنی یخی نیز مناسب هستند.

دکتر اباصلتی دوغ بدون گاز و آب معدنی دارای مجوز بهداشتی را مجاز دانست و افزود: انواع میوه تازه مانند سیب، نارنگی، پرتقال  و ... شسته شده و در بسته بندی یک نفره برای عرضه مجاز هستند.

وی به دیگر مواد غذایی مجاز اشاره و بیان کرد: انواع بیسکویت، کیک و کلوچه اعم از سنتی و صنعتی، بیسکویت ترجیحا از نوع سبوس دار بدون کرم و کیک و کلوچه ترجیحا از نوع غنی شده با ریزمغذی ها مانند آهن، روی ،ویتامینA و تهیه شده با روغن حاوی اسیدچرب ترانس زیر ۵ درصد و دارای برچسب بهداشتی از وزارت بهداشت باشد.

دکتر اباصلتی به لقمه سالم اشاره و تصریح کرد: نان و پنیر و گردو، تخم مرغ آب پز و سفت، خیار و گوجه فرنگی در بسته بندی تک نفره و بهداشتی پنیر از نوع پاستوریزه و ساده کم چرب و کم نمک باشد خیار و گوجه فرنگی شسته شده و گندزدایی شده باشد، بهتر است از انواع نان سبوس دار مانند سنگک و نان های حجیم و بسته حجیم صنعتی ازنوع سبوس دار یا آغشته به انواع مغزها (تخم آفتابگردان، کنجد، تخم کدو و ...) استفاده کرد.

وی به غذاهای پخته شده اشاره کرد و گفت: انواع آش، سوپ، لوبیا، عدس، حلیم (همه کم نمک و کم چرب)، شله زرد، فرنی، شیربرنج، سمنو (همه کم چرب و کم شیرین) و ماکارونی مواد غذایی قابل عرضه هستند که باید دارای شرایط پخت به صورت روزانه و در شرایط بهداشتی و رعایت کامل نکات بهداشتی مطابق با آیین نامه بهداشت محیط مدارس، رعایت تنوع و تفاوت های فرهنگی در برنامه غذایی هم چنین مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی مخصوص غذای داغ سرو شوند و بلافاصله بعد از تهیه و پخت توزیع شوند، باشند.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.