خوردن و آشامیدن را بر اساس شرایط فصلی ،اقلیم ،سن و مزاج خود انتخاب کنید

در فصول سرد سال، به خلاف فصول گرم، دستگاه گوارش انسان قوی‌تر می‌شود و آدمی برای جبران سرمای بیرونی، بیشتر از غذاهای سنگین‌تر استفاده می‌کند.
براساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر ناصر رضایی‌پور، متخصص طب ایرانی با بیان مطلب فوق، گفت: مصرف سنتی هلیم، آش، آبگوشت‌ها در پاییز و زمستان، از همین آموزه پزشکی – بهداشتی ناشی می‌شود که متأسفانه امروزه فراموش شده و مردم ما بدون توجه به شرایط فصل و اقلیم و سن و مزاج خود، می‌خورند و می‌آشامند.
دکتر رضایی‌پور با اشاره به اینکه در مکتب طب ایرانی توصیه‌های مختلفی برای پیشگیری از بروز اختلالات و بیماری‌ها وجود دارد، گفت: ورزش به اندازه، خواب خوب، پوشش مناسب و پرهیز از سرمای هوا و پاکسازی مناسب بدن از جمله محورهای توصیه شده در طب ایرانی برای فصل سرماست.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر تدابیر فصل باید مایل به گرمی و خشکی باشد و از سردی و تری بیشتر بدن جلوگیری کند، افزود:بهترین زمان ورزش در فصل زمستان آخر روز است و لازم است ورزش و حرکات بدنی بیشتری صورت گیرد تا با گرم کردن بدن و لطیف کردن مواد اخلاط غلیظ، از انباشت مواد زاید و تباه در بدن جلوگیری شود.

دکتر رضایی‌پور خوابیدن در روز، در همه روزهای سال به ویژه زمستان را باعث ایجاد بیماری‌های رطوبی و نزله(ترشحات پشت حلقی ) دانست و گفت: بد رنگی پوست، سستی بدن، احساس کسالت و کاهش اشتها از دیگر عوارض خواب در طول روز هستند.

وی افزود: اندازه خواب هم باید مناسب با شرایط مزاجی و بدنی فرد باشد و کم خوابی موجب کاهش توان جسمی، فکری و روحی و پرخوابی باعث کسالت، تنبلی و چاقی می‌شود.

این متخصص طب ایرانی با تأکید بر اینکه در این فصل، پس از حمام، نباید به طور ناگهانی در معرض هوای خارج قرار گرفت و باید ابتدا کمی لای درب حمام را بازگذاشت و پاها را آب ولرم شست و سپس با پوشاندن بدن با حوله مناسب از فضای حمام خارج شد، گفت: در زمستان باید جامه ها ی بیشتر و گرم‌تر پوشید تا مانع عبور هوای سرد به بدن شود و کفش و چکمه نباید تنگ باشد تا با امکان حرکت دادن اعضای بدن به گرم شدن آن کمک شود.

دیگر توصیه طب ایرانی برای پیشگیری از بروز اختلالات بیماری‌ها در بدن پاکسازی مناسب بدن است که در این باره دکتر رضایی‌پور می‌گوید: پرهیز از یبوست، داشتن تعریق و تحلیل کافی پوستی و ریوی، برخورداری از حجم مناسب ادرار و همچنین خونریزی درست قاعدگی در بانوان از اصول پایه‌ای پاکسازی طبیعی بدن از مواد تباه‌اند که امروزه بخش قابل توجهی از مردم، درجات مختلفی از اختلال در این امور را تجربه می‌کنند و بهتر است برای تنظیم آنها به پزشکان متخصص طب ایرانی مراجعه نمایند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: طب مکمل تغذیه

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.