مصرف اسیدهای چرب در ایران بیش از حد استاندارد است

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی با بیان این که اسیدهای چرب ترانس به میزان 10 درصد و اسیدهای چرب اشباع به میزان 25 درصد در ایران مصرف می شوند، افزود: این مواد از عوامل موثر در بروز انواع سرطان ها هستند و باید میزان مصرف آنها به ترتیب به صفر و 10 درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر ایرج خسرونیا روز سه شنبه در نشست خبری به مناسب برگزاری بیست و هفتمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران اظهار کرد: رژیم غذایی همواره به عنوان عاملی در بروز و شیوع بیماری ها به ویژه سرطان مطرح بوده است و در کنار آن عوامل محیطی شامل آب، خاک و هوا نیز تاثیر بسزایی در این زمینه دارند، به گونه ای که گفته می شود 25 درصد در بروز سرطان ها موثرند. 
وی در مورد سرطان زا بودن آب های آلوده به ویژه آب های آلوده به ماده سرطان زای نیترات توضیح داد: سطح نیترات در چاه های آب در برخی نقاط ایران بالا است و بسیاری از فاضلاب ها در نزدیکی منابع آبی قرار دارند که می توانند آب های شرب را آلوده کنند. 
خسرونیا بر اهمیت اندازه گیری دوره ای میزان نیترات در آب شرب به ویژه در روستاها تاکید کرد و افزود: آب های آلوده به نیترات سرطان زا هستند و از آنجا که روزانه مصرف می شوند، می توانند شمار زیادی را به انواع بیماری سرطان مبتلا کنند. 
** مرگ و میر 90 درصد افراد غیر دخانی در اثر مجاورت با دود دخانیات 
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران از دخانیات به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بروز سرطان نام برد و گفت: 90 درصد موارد ابتلا به سرطان ریه، 40 درصد مبتلایان به سرطان های دیگر، 50 درصد مبتلایان به بیماری های قلبی و 70 درصد مبتلایان به بیماری مزمن ریوی در اثر مصرف دخانیات و یا زندگی در محیط آلوده به دود دخانیات به این بیماری ها مبتلا می شوند. 
خسرونیا افزود: 90 درصد افرادی که در اثر دخانیات جان خود را از دست می دهند، دخانیات مصرف نمی کنند بلکه اطرافیان آنها از سیگار یا سایر دخانیات استفاده می کنند و آنها در اثر استشمام دود ناشی از دخانیات فوت می کنند. 
وی به کاهش سن مصرف دخانیات به ویژه سیگار در کشور اشاره کرد و گفت: در گذشته مصرف سیگار معمولا از سنین بین 30 تا 40 سال آغاز می شد اما درحال حاضر 90 درصد افراد از سن زیر 18 سال مصرف سیگار را آغاز می کنند. 
خسرونیا افزود: اگر مصرف سیگار از سن بالا شروع شود به تبع آن بیماری های ناشی از مصرف کمتر و یا زمان بروز آنها دیرتر خواهد بود اما وقتی از سنین پایین آغاز می شود، عوارض آن شدیدتر و زودهنگام خواهد بود. 
وی اظهار کرد: طبق آمار 29 درصد دانش آموزان بین 13 تا 15 سال در ایران مصرف سیگار یا قلیان را تجربه کرده اند که از این تعداد 3 درصد سیگار و 26 درصد مصرف قلیان را شامل می شود. 
خسرونیا بر لزوم فرهنگ سازی در بین خانواده ها و به ویژه در مدارس تاکید کرد و گفت: در بیشتر خانواده ها کودکان از سنین پایین (حدود پنج سالگی) با قلیان آشنا شده و حتی به صورت تفریحی و بازی گونه آن را تجربه می کنند و حتی در مدارس دیده شده که برخی معلمان و مسئولان مدرسه در مقابل دانش آموزان اقدام به استعمال سیگار می کنند که باید به این موارد توجه بیشتری شود. 
وی اظهار کرد: طبق آمار منتشره سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف واردات دخانیات به کشور می شود و هزینه های ناشی از درمان مبتلایان به عوارض مصرف دخانیات سالانه بین 20 تا 30 میلیارد تومان است که بار سنگین مالی را بر نظام سلامت و خانواده تحمیل می کند. 
** از هر 100 هزار نفر در جهان 135 نفر مبتلا به سرطان 
رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی به آمار بالای مبتلایان به سرطان در جهان اشاره کرد و گفت: هرچه سن جمعیتی کشورها بالاتر رود، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان بیشتر می شود. 
خسرونیا افزود: سن جمعیتی در ایران پایین و به طور کلی جمعیت ایران جوان است به گونه ای که درحال حاضر8.6 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دهند؛ اما اگر این میزان به 11 درصد افزایش یابد، باید منتظر بالارفتن سطح سرطان در کشور باشیم. 
وی با اشاره به مطالب منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر اینکه میزان شیوع سرطان در ایران بیشتر از میانگین جهانی است، آن را اشتباه دانست و گفت: سطح ابتلا به سرطان در ایران به دلیل جوان بودن جمعیت پایین است اما این جمعیت در حال پیر شدن است و باید اقدامات پیشگیرانه لازم را برای جلوگیری از افزایش شیوع سرطان در سال های آتی را از هم اکنون آغاز کنیم. 
رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی به آمار رسمی موجود در مورد تعداد مبتلایان به سرطان در ایران (400 هزار نفر) اشاره کرد و گفت: این آمار بسیار کمتر از میزان واقعی است چراکه بسیاری از افراد به ویژه در شهرستان ها به دلیل مراجعه دیرهنگام بیماری آنها تشخیص داده نمی شود و جزء آمار به شمار نمی آیند. 
خسرونیا با یادآوری اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر در جهان است، اظهار کرد: در بیشتر کشورها 49 درصد مبتلایان به سرطان جراحی، 40 درصد رادیوتراپی و 11 درصد شیمی درمانی می شوند اما در کشور ما به دلیل مراجعه دیرهنگام بیماران و اینکه جراحی دیگر برای آنها جواب مثبتی درپی نخواهد داشت، این مساله روند معکوس دارد و برای بیشتر بیماران شیمی درمانی تجویز می شود. 
وی بر لزوم راه اندازی مراکزی برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مانند سرطان و دیابت از سوی وزارت بهداشت و با همکاری انجمن های تخصصی تاکید کرد و گفت: هزینه کردن برای پیشگیری، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و راه اندازی چنین مراکزی می تواند قدم مناسبی برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و نوظهور در کشور باشد. 
خسرونیا به بیماری های نوظهور اشاره ای کرد و افزود: مسافرانی که وارد کشور می شوند، قرنطینه نمی شوند و همین مساله می تواند سبب ورود بیماری های نوظهور به کشور شود بنابراین لازم است در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد. 
** کاهش اخلاقیات به دلیل پیشرفت تکنولوژی 
فوق تخصص بیماری های داخلی، پیشرفت تکنولوژی را از عوامل موثر در کاهش اخلاقیات در جامعه پزشکی عنوان کرد و گفت: در گذشته پزشکان برای معاینه و تشخیص بیماران زمان زیادی صرف می کردند اما درحال حاضر این رابطه با نوشتن یک نسخه و ارجاع دادن بیماران به انجام انواع آزمایش ها کاهش یافته است. 
خسرونیا افزود: به طور کلی با بالارفتن سطح تکنولوژی، اصول اخلاقی در جوامع سیر نزولی داشته و درحال از بین رفتن است و این مساله را می توان در افزایش تعداد پرونده های دادگستری و عدم توجه به خانواده مشاهده کرد.
وی اظهار کرد: پزشکی نیز از این مساله مستثنی نیست و با ورود روش های تشخیصی جدید فاصله بین بیمار و پزشک بیش از پیش افزایش یافته است. 
** کاهش میزان شکایت های مربوط به زیرمیزی پزشکان 
رییس هیات بدوی رسیدگی به شکایات پزشکی از کاهش میزان شکایت های مربوط به موضوع زیرمیزی گرفتن پزشکان خبر داد و گفت: مجموع شکایات مربوط به حوزه پزشکی از آبان ماه سال 1393 تا پایان اسفندماه سال گذشته بیش از 10 هزار مورد بود که از این میزان 10 درصد به زیرمیزی پزشکان مرتبط می شد که این میزان نیز پس از رسیدگی کارشناسان وزارت بهداشت به کمتر از چهار درصد رسید. 
خسرونیا افزود: به طور کلی شکایات مربوط به زیرمیزی پزشکان به یک تا 2 درصد کل شکایات حوزه پزشکی کاهش یافته است اما در مقابل شکایت از بیمارستان ها به خاطر هزینه های درمانی و بستری افزایش داشته اشت. 
وی تاکید کرد که هیچ پزشکی حق گرفتن مبلغی از بیمار را در خارج از بیمارستان ندارد و همه پزشکان حتی پزشکان بسیار معروف و برجسته در مقابل قانون یکسان هستند، ادامه داد: مواردی از محکومیت پزشکان به نام داشته ایم که طی آن به سه تا 6 ماه محکوم شده اند. 
خسرونیا با اشاره به افزایش نظارت ها بر این حوزه خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهند که در 30 سال اخیر در هیچ دوره ای هیات بدوی به این شدت با پزشکان خاطی برخورد نکرده است. 
** نبود شرح وظایف (کوریکولوم) متخصصان داخلی 
دبیر اجرایی بیست و هفتمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به نبود شرح وظایف مشخص برای متخصصان داخلی به عنوان مانعی برای ارایه خدمات از سوی این متخصصان در مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: متخصصان داخلی پس از طی دوره تحصیل خود دوره های مختلفی مانند آندوسکوپی، اسپیرومتری، نوار قلب و اکو را می گذرانند اما برای انجام خدمت در این زمینه ها با سنگ اندازی برخی دیگر از متخصصان مواجه می شوند. 
مصطفی عنبری با انتقاد از این نوع برخورد با متخصصان داخلی در برخی مراکز درمانی، اظهار کرد: حتی برخی افراد با نفوذی که در سازمان های بیمه گر دارند، مانع از پرداخت دستمزد ارایه خدمات متخصصان داخلی در این حوزه ها می شوند. 
دبیر اجرایی کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی به برگزاری این کنگره در روزهای 14 تا 17 اردیبهشت ماه جاری در مرکز همایش های رازی اشاره کرد و گفت: امسال حدود هزار نفر از متخصصان در این کنگره حضور می یابند و طی آن نمایشگاهی شامل 54 غرفه به ارایه داروها و تجهیزات و لوازم نوین پزشکی می پردازند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: تغذیه سلامت

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.