استاندارد افلاتوکسین در شیر ایران معادل اروپا و اطمینان‌بخش است

استاندارد افلاتوکسین در شیر ایران معادل اروپا و اطمینان‌بخش است

قم – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: میزان افلاتوکسین در صنعت لبنیات آمریکا ۱۰ برابر بیشتر از میزان این سم در شیر ایران است و به دلیل استانداردهای سخت گیرانه موجود در کشور، این میزان در کشور هم اکنون معادل کشورهای اروپایی است و در وضعیت کاملا مطلوب و اطمینان بخش است.

"محمدرضا قدیر" روز چهارشنبه در چهارمین جلسه شورای اداری استان در سالن کرامت استانداری قم، از شایعات اخیر که موجب تشویش اذهان عمومی شده است، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه فضای نامناسبی ایجاد و موجب شده سرانه مصرف شیر در کشور کاهش یابد که در صورت تداوم خطرات جبران ناپذیری به سلامت افراد جامعه بویژه زنان و کودکان وارد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شیر به عنوان مواد غذایی پایه تامین کننده بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است، گفت: افلاتوکسین توسط قارچ ها تولید و در تمام دنیا وجود دارد، وقتی دامی علوفه کپک زده مصرف کنده این قارچ وارد بدن دام می شود و از طریق حبوبات و لبنیات وارد بدن انسان می شود.

قدیر، افزود: مصاحبه ای در شبکه سه سیما پخش شده است که کارشناس دعوت شده در آن بدون داشتن اطلاعات به روز و تحقیقاتی از صنعت غذایی و با استناد به پایان نامه ای متعلق به ۲۰ سال پیش، حرف هایی غیرمستند و غیرعلمی ارائه داده است.

وی با بیان اینکه احتمال آلودگی شیر به افلاتوکسین امری غیرقابل اجتناب در دنیا است گفت: استانداردهای سخت گیرانه ای در کشور پیرامون این موضوع وجود دارد به همین دلیل هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

قدیر گفت: دقت در واردات خوراک دام در سال های اخیر موجب شده تا محتوای افلاتوکسین در شیر کشور کاهش بسیار چشمگیری داشته است گفت: صنعت لبنی کشور یکی از صنایع پیشرو و مطرح در منطقه و جهان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، ادامه داد: بعنوان یک متخصص تاکید می کنم که سرطان کبد ناشی از افلاتوکسین در ایران بسیار پایین و به اندازه انگشتان دست هم نیست و این به نوبه خود نشانه ای از سلامت شیر ایران در زمینه افلاتوکسین است.

وی تاکید کرد: عده ای عامدانه به دنبال ضربه زدن به صنعت شیر و حذف این ماده ارزشمند از سبد غذایی خانوارهای ایران است که این موضوع خطرهای جدی برای سلامت کشور به همراه خواهد داشت و به صنایع شیر و تولید ملی هم ضربه می زند. 

قدیر ادامه داد: سرانه مصرف سالانه شیر کشور کمتر از ۷۰ لیتر است که این معادل مصرف نیم لیوان در روز است و این در حالی است که این میزان در اروپا ۲ لیوان در روز است که میزان مصرف شیر در کشور بسیار پایین و نگران کننده است.

وی گفت: دامن زدن به این مطالب کذب موجب تضعیف صنعت لبنی کشور شده و اطلاع رسانی های صورت گرفته تاکنون تنها ۳۰ درصد از تخریب صورت گرفته در افکار عمومی را ترمیم کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، افزود: اگر فردی به دلیل اجتناب از مصرف شیر گرفتار بیماری شود به طور قطع آن کارشناس و مسئول صداو سیما گناهکار است و انتطار داریم که صدا و سیما از مجریان و کارشناسان خبره استفاده کند. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.