بنزیل بنزوات Benzyl benzoate


بنزیل بنزوات برای درمان عفونت شپش و گال استفاده می شود. اعتقاد بر این است که بنزیل بنزوات توسط شپش ها و گال ها جذب شده و با عملکرد بر روی سیستم عصبی آنها را نابود می کند.
بنزیل بنزوات بدون نسخه موجود است.

مکانیسم اثر

بنزیل بنزوات اثرات سمی بر روی سیستم عصبی انگل اعمال می کند و در نتیجه منجر به مرگ آن می شود. این دارو همچنین برای تخم سمی است، اگرچه مکانیسم دقیق عملکرد آن ناشناخته است. در شرایط آزمایشگاهی، بنزیل بنزوات Sarcoptes mite را طی 5 دقیقه می کشد.

فارماکودینامیک

جذب
از جذب پوستی بنزیل بنزوات اطلاعاتی در دسترس نیست. برخی مطالعات قدیمی پیشنهاد کرده اند که مقداری از راه پوست جذب می شوند، اما مقدار آن قابل تشخیص نبود.
متابولیسم
به سرعت به اسید بنزوئیک و بنزیل الکل هیدرولیز می شود، که بیشتر به اسید بنزوئیک اکسید می شود. اسید بنزوئیک با گلیسین ترکیب می شود تا اسید هیپوریک تشکیل شود.
زمان رسیدن به پیک اثر
اطلاعات در دسترس نیست.
نیمه عمر حذف
اطلاعات در دسترس نیست.
دفع
اطلاعات در دسترس نیست.

موارد مصرف بنزیل بنزوات

استفاده از بنزیل بنزوات برای شپش:
اگر موهای شما حاوی هر نوع کرم، لوسیون، پماد یا محصولی با پایه روغن است، شامپو کرده و بعد آبکشی کنید و قبل از استفاده از بنزیل بنزوات، مو و پوست سر خود را به خوبی خشک کنید.
به اندازه کافی دارو به کار رود تا به طور کامل موهای خشک و پوست سر و پوست خشک را مرطوب کند.
اجازه دهید دارو به مدت 24 ساعت روی مناطق آسیب دیده بماند.
سپس نواحی آسیب دیده را با آب گرم و صابون یا شامپوی معمولی بشویید.
سپس کامل شسته شود و با حوله تمیز کاملاً خشک کنید.
پس از شستشو و خشک کردن، از یک شانه دندانه ریز (کمتر از 0.3 میلی متر بین دندان ها) استفاده کنید تا هر گونه تخم باقی مانده یا پوسته های تخم را از موهای خود جدا کنید، یا در صورت داشتن موهای نرم، میتوان از موچین یا ناخن برای برداشتن تخم استفاده کنید.
استفاده از بنزیل بنزوات برای گال:
اگر پوست شما کرم، لوسیون، پماد یا روغن روی آن وجود دارد، قبل از استفاده از بنزیل بنزوات، پوست خود را به خوبی بشویید و ابکشی کرده و سپس خشک کنید.
اگر قبل از استفاده از بنزیل بنزوات، حمام می کنید یا دوش می گیرید، قبل از استفاده از دارو، پوست را به خوبی خشک کنید.
برای پوشاندن کل سطح پوست از گردن به پایین، از جمله کف پا، از دارو به اندازه کافی استفاده کنید و به خوبی بشویید.
اجازه دهید دارو به مدت 24 ساعت روی بدن بماند.
سپس بدن را با آب گرم و صابون کاملاً بشویید.
با حوله تمیز کاملاً خشک کنید.
بلافاصله پس از استفاده از بنزیل بنزوات، دستان خود را بشویید تا هر دارویی که ممکن است روی آنها باشد را از بین ببرید.
ممکن است نیاز به تکرار درمان برای آلودگی شدید باشد.

مقدار مصرف بنزیل بنزوات

دوز بنزیل بنزوات برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های موجود در بروشور را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط بنزیل بنزوات است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک به شما بگوید این کار را انجام دهید.
میزان دارویی که شما مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می کنید ، زمان مجاز بین دوزها و مدت زمانی که دارو مصرف می کنید به مشکل پزشکی بستگی دارد که برای ان مشکل دارو را مصرف می کنید.

برای دوز فرم موضعی (امولسیون):
برای آلودگی شپش:
بزرگسالان: فقط یک بار استفاده کنید. در موارد شدید، درمان ممکن است بعد از بیست و چهار ساعت دو یا سه بار تکرار شود.
فرزندان-
برای نوزادان: فقط یک بار از مخلوط شده با سه قسمت آب استفاده کنید.
برای کودکان بزرگتر: فقط یک بار از مخلوط با مقدار مساوی آب استفاده کنید.
برای آلودگی گال:
بزرگسالان: فقط یک بار استفاده کنید. در موارد شدید، درمان ممکن است بعد از بیست و چهار ساعت یک بار در هر زمان و در طی پنج روز تکرار شود.
فرزندان-
برای نوزادان:فقط یک بار از مخلوط شده با سه قسمت آب استفاده کنید.
برای کودکان بزرگتر: فقط یک بار از مخلوط با مقدار مساوی آب استفاده کنید.

عوارض جانبی بنزیل بنزوات

همراه با تأثیرات لازم، یک دارو ممکن است عوارض ناخواسته ای ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، در صورت بروز آنها ممکن است به مراقبت پزشکی احتیاج داشته باشند.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:

علائم مصرف بیش از حد
تشکیل تاول، کبره بستن، ترشح کردن، خارش، قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست
مشکل در ادرار کردن
حرکات ناگهانی
از دست دادن ناگهانی هوشیاری
برخی از عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. با تنظیم بدن شما به دارو، این عوارض جانبی در طول درمان از بین می رود. همچنین، ممکن است متخصص مراقبت های بهداشتی شما بتواند در مورد راه های جلوگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی به شما اطلاعات دهد. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر ادامه دار بود و یا بدتر شد و یا در مورد آنها سؤال دارید، با پزشک معالج خود مشورت کنید:
کمتر رایج یا نادر
سوزش یا خارش پوست
سایر عوارض جانبی که ذکر نشده ممکن است در برخی از بیماران نیز رخ دهد. اگر متوجه تأثیرات دیگری شده اید ، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

اطلاعات در دسترس نیست.

هشدارها

1-از تماس بنزیل بنزوات با چشم و سایر غشاهای مخاطی مانند قسمت داخلی بینی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک شود. اگر به طور تصادفی مقداری وارد چشم شد، یکباره آنها را با آب بشویید.
2-از بنزیل بنزوات بر روی زخم های باز مانند بریدگی یا زخم روی پوست یا پوست سر استفاده نکنید. با این کار ممکن است میزان جذب افزایش یابد، که احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.
3-اقدامات احتیاطی در هنگام استفاده از بنزیل بنزوات
برای جلوگیری از عفونت مجدد یا شیوع عفونت به افراد دیگر، عادت های سلامتی لازم است. این موارد شامل موارد زیر است:
برای آلودگی شپش:
ضد عفونی کردن یا شستشوی شانه ها و برس ها را در آب بسیار گرم (65 درجه سانتیگراد یا 150 درجه فارنهایت) برای حدود 10 دقیقه بلافاصله پس از استفاده انجام دهید.
همه لباسهایی که اخیراً پوشیده و ملحفه ها و حوله های استفاده شده در آب بسیار گرم شسته شود و حداقل 20 دقیقه آنها را در خشک کن گرم، خشک کنید. مواردی که قابل شستشو نیستند ممکن است با خشک کردن تمیز شوند، با اتوی داغ فشار داده شوند، یا فقط در یک خشک کن گرم قرار گیرند.
وسایل اسباب بازی های پر شده و سایر وسایل غیر قابل شستشو را به مدت 2 هفته در کیسه پلاستیکی بسته بندی کنید، یا این موارد را به مدت 12 تا 24 ساعت در فریزر (در کیسه های پلاستیکی بسته شده) قرار دهید.
برای آلودگی گال: شستشوی کلیه لباسهایی که اخیرا پوشیده شده مانند لباس زیر و لباس خواب، بالش و حوله های استفاده شده در آب بسیار گرم.

نکات قابل توصیه

1-قبل از استفاده از بنزیل بنزوات
برای تصمیم گیری در مورد استفاده از دارو، خطرات مصرف دارو باید در برابر مزایایی که انجام خواهد داد، مقایسه شود. این تصمیمی است که شما و پزشکتان اتخاذ خواهید کرد. برای بنزیل بنزوات باید موارد زیر را در نظر گرفت:
آلرژی
اگر تاکنون واکنشی غیرعادی یا آلرژیک به بنزیل بنزوات یا هر داروی دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر انواع دیگر آلرژی مانند الرژی به مواد غذایی، رنگها، مواد نگهدارنده یا حیوانات دارید، به متخصص بهداشت خود نیز بگویید. برای محصولات بدون نسخه، بروشور دارو با دقت بخوانید.
کودکان
اگرچه درمورد استفاده از بنزیل بنزوات در کودکان در مقایسه با استفاده در سایر گروههای سنی اطلاعات خاصی وجود ندارد، انتظار نمی رود بنزیل بنزوات باعث ایجاد عوارض یا مشکلات جانبی مختلف در کودکان نسبت به بزرگسالان شود.
سالخوردگی
بسیاری از داروها به طور خاص در افراد مسن مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین، ممکن است مشخص نباشد که آیا آنها دقیقاً به همان روشی که در بزرگسالان جوان انجام می شود، کار می کنند یا اینکه در افراد مسن باعث عوارض جانبی یا مشکلات مختلفی می شوند. اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده از بنزیل بنزوات در افراد مسن با استفاده در سایر گروههای سنی در دست نیست. اما ممکن است افراد مسن دارای پوستی خشک باشند و دارو ممکن است شرایط را بدتر کند.
شیر دهی
در زنان مطالعات کافی برای تعیین خطر برای نوزاد هنگام استفاده از این دارو در دوران شیردهی وجود ندارد. قبل از مصرف این دارو در هنگام شیردهی، مزایای احتمالی در برابر خطرات احتمالی را مقایسه کنید.
تداخل با داروها
اگرچه بعضی از داروهای خاص به هیچ وجه نباید همراه هم استفاده شود، در موارد دیگر دو داروی مختلف حتی اگر تداخل داشته باشند، ممکن است با هم استفاده شوند. در این موارد، پزشک ممکن است بخواهد دوز را تغییر دهد، یا اقدامات احتیاطی دیگر ممکن است لازم باشد. اگر داروی دیگری با نسخه یا بدون نسخه استفاده می کنید، به متخصص خود اطلاع دهید.
تداخل با غذا / تنباکو / الکل
بعضی از داروها نباید در زمان غذا خوردن یا خوردن انواع خاصی از مواد غذایی، استفاده شوند زیرا ممکن است تداخل ایجاد شود. همچنین استفاده از الکل یا تنباکو با داروهای خاص ممکن است باعث ایجاد تداخل شود. در مورد استفاده از دارو با مواد غذایی، الکل یا تنباکو با متخصص بهداشت صحبت کنید.
سایر مشکلات پزشکی
وجود سایر مشکلات پزشکی ممکن است بر استفاده از بنزیل بنزوات تأثیر بگذارد. در صورت بروز سایر مشکلات پزشکی، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، به خصوص:
التهاب پوست (شدید) - استفاده از بنزیل بنزوات ممکن است شرایط را بدتر کند.
3-از بنزیل بنزوات فقط همان طور که توصیه شده است، استفاده كنيد. بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید و مدت زمان طولانی تر از انچه که توصیه شده است، استفاده نکنید. انجام این کار ممکن است احتمال جذب از طریق پوست و احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.
4-شریک جنسی شما، به ویژه، و همچنین تمام اعضای خانواده شما ممکن است نیز به درمان نیاز داشته باشند، زیرا ممکن است آلودگی به افراد در تماس نزدیک گسترش یابد. اگر این افراد برای عفونت مورد معاینه قرار نگرفته اند یا سوالی در این باره دارید، با پزشک خود مشورت کنید.
5-شرایط نگه داری
دارو را در ظرف بسته و در دمای اتاق و به دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از انجماد خودداری کنید.

مصرف در شیردهی

در زنان مطالعات کافی برای تعیین خطر برای نوزاد هنگام استفاده از این دارو در دوران شیردهی وجود ندارد. قبل از مصرف این دارو در هنگام شیردهی، مزایای احتمالی در برابر خطرات احتمالی را مقایسه کنید.

اشکال دارو بنزیل بنزوات

Acaril-S (Medifarma) / Acarilbial (Bial)
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • محبوب | 1403/01/15

      من 56سال دارم من نظر به هدایت داکتر مالجم كه اسکبیس داشتم استفاده نمودم فعلا سوزش پاها دارم چیکنم

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام این عارضه مربوط به دارو است و به پزشک معالجتان باید اطلاع دهید البته جزء عوارض نگران کننده دارو نیست


    • زهرا رضایی | 1400/07/06

      میشه لطفا مقدار ترکیب بنزیل بنزوات رو با روغن زیتون که برای شپش و گال استفاده میشه،بفرمایید؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام این دارو جزء داروهای ساختنی در داروخانه است و بعد از تجویز توسط پزشک در داروخانه ساخته می شود