متیلن بلو methylene blue


متیل تیونینیوم کلراید یا متیلن بلو دارای کاربردهای بسیاری در پزشکی است.
این دارو به طور گسترده ای در آفریقا برای درمان مالاریا مورد استفاده قرار می گرفت اما در حال حاضر و از زمانی که کلروکین و سایر داروها وارد بازار شدند، دیگر استفاده ای در این زمینه ندارد.
همچنین برای درمان متهموگلوبینمیا (میزان غیر طبیعی متهموگلوبین در خون) و سایر شرایط به کار می رفته است. متیلن بلو همچنین می تواند به عنوان ضد عفونی کننده دستگاه ادراری استفاده شود.
این ماده به عنوان یک داروی تحقیقاتی توسط دانشگاه آبردین در آزمایشات اولیه به عنوان مهار کننده تجمع پروتئین Tau شناخته شده است. این دارو به طور بالقوه فوایدی در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر نشان داده است.

مکانیسم اثر

متیلن بلو یک رنگ تیازینی محلول در آب است که به صورت غیر آنزیمی باعث تبدیل متهموگلوبین به هموگلوبین می شود.
متیلن بلو در ابتدا به وسیله NADPH ردوکتاز به لوکومتیلن بلو(LMB) تبدیل می شود؛ این مولکول LMB است که پس از آن آهن (یون فریک) متهموگلوبین را به آهن هموگلوبین طبیعی (حالت فروس) تبدیل می کند.
این ترکیب همچنین با سیانید ترکیب می شود و فرم سیان متهموگلوبین را می سازد تا از تداخل سیانید با سیستم سیتوکروم جلوگیری نماید.

فارماکوکینتیک

جذب
حداکثر غلظت پلاسمایی : 2917 نانوگرم در میلی لیتر
توزیع
میزان اتصال به پروتئین های پلاسما : 94٪
حجم توزیع : 255 لیتر
• متابولیسم
این ترکیب توسط آنزیم های CYP 1A2، 2C19 و 2D6 در محیط خارج از بدن متابولیزه می شود ؛ اگرچه غالبا در محیط خارج از بدن به نظر می رسد کونژوگاسیون با واسطه UGT و به وسیله آنزیم های مختلف UGT، از جمله UGT1A4 و UGT1A9 انجام می شود.
حذف
نیمه عمر: 24 ساعت
دفع: 40٪ دارو بدون تغییر از طریق ادرار دفع می شود.

مقدار مصرف متیلن بلو

متهموگلوبینمی اکتسابی: 1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن طی بیش از 5-30 دقیقه اگر میزان متهموگلوبین بالای 30٪ باقی بماند یا اگر علائم بالینی همچنان ادامه داشته باشد، دوز دارو را تا 1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن پس از دوز اول تکرار کنید.
آنسفالوپاتی ناشی از آیفوسفامید (تایید نشده)
پیشگیری:
50 میلی گرم وریدی هر 6 تا 8 ساعت درمان: 50 میلی گرم یک بار یا هر 4 تا 8 ساعت تا زمانیکه علایم رفع شود.

موارد منع مصرف

ازدیادحساسیت به این دارو و ترکیبات آن , بیماران مبتلا به نقص آنزیم گلوکز 6-فسفات دهيدروژناز (G6PD)

واکنش های ازدیاد حساسیت به متیلن بلو یا سایر رنگ های تیازینی - بیماران مبتلا به نقص آنزیم گلوکز 6-فسفات دهيدروژناز (G6PD) به علت خطر آنمی هموليتيک

هشدارها

• اگر به متیلن بلو آلرژی دارید، یا اگر دچار مشکلات شدید کلیوی هستید، نباید از این دارو استفاده کنید.
• قبل از استفاده از متیلن بلو ، اگر بیماری کلیوی یا کمبود گلوکز 6-فسفات دهیدروژناز (G6PD) دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
• همچنین در مورد تمام داروهای دیگر که مصرف می کنید، به ویژه آنتی اسیدها، دیورتیک ها ، بی کربنات سدیم یا استازولامید (Diamox) به پزشک خود اطلاع دهید.
• مشکل متهموگلوبینمی ممکن است پس از پاسخ به درمان به علت آریل آمین ها (مانند آنیلین، داروهای سولفا (داپسون)) حل نشود و یا ممکن است مجددا عود کند. پاسخ به درمان را از طریق میزان بروز متهموگلوبینمی پایش نمایید.
• در طول درمان متهموگلوبینمی با متیلن بلو ممکن است همولیز و آنمی رخ دهد. کم خونی همولیتیک ممکن است برای بیشتر از 1 روز پس از درمان بروز نکند.
• حضور متیلن بلو در خون ممکن است باعث شود میزان اکسیژن اشباع که توسط پالس اکسیمتری خوانده می شود کم نشان داده شود.
• سقوط شاخص بیس پکترال(BIS) به دنبال تجویز محصولاتی از گروه متیلن بلو گزارش شده است. اگر متیلن بلو طی عمل جراحی تجویز شود، باید روش های جایگزین برای ارزیابی عمق بی هوشی به کار گرفته شود.
• متیلن بلو به طور گسترده در کبد متابولیزه می شود. بیماران با اختلالات کبدی برای عوارض و هر گونه تداخلات دارویی در صورت مصرف طولانی مدت باید مورد ارزیابی قرار گیرند.
• تقریبا 40٪ متیلن بلو از طریق کلیه ها دفع می شود. بیماران مبتلا به هر نوع اختلال کلیوی باید برای عوارض و هر گونه تداخلات دارویی در صورت مصرف طولانی مدت مورد ارزیابی قرار گیرند .

نکات قابل توصیه

• ممکن است باعث گیجی، سرگیجه و اختلالات بینایی شود.( بیماران باید از رانندگی یا مشارکت در مشاغل یا فعالیت های مهم و خطرناک خودداری کنند)
متیلن بلو آبی رنگ است که به صورت آزاد به داخل ادرار منتقل می شود و ممکن است با تفسیر هر آزمایش ادراری که بر روی یک نشانگر آبی رنگ متکی است (مانند تست dipstick برای لکوسیت استراز) تداخل ایجاد نماید.

مصرف در بارداری

X ( مصرف در بارداری ممنوع است)

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • زرگر | 1400/01/28

      سلام.. بفرماييد چگونه ميتوان اين دارو را بصورت ازاد تهيه كرد؟ مورد نياز است.

      پاسخ خانم دکتر بیدار:

      با سلام
      در صورت نیاز به شربت متیلن بلو با شماره 190یا معاونت غذا دارو تماس بگیرید