سفپیم cefepime


سفپیم یک آنتی بیوتیک سفالوسپورینی نسل چهارم است که ازسال 1994گسترش پیدا کرد. سفپیم در درمان پنومونی بیمارستانی شدید ، عفونت هایی که به دلیل میکروارگانیسم های بسیار مقاوم ایجاد شده است (مانند سودوموناس آئروژنوزا) و تب نوتروپنی به کارمی رود.

مکانیسم اثر

سفالوسپورین ها با ازبین بردن باکتری و داشتن همزمان فعالیت مشابه سایر آنتی بیوتیک های بتالاکتام (مانند پنی سیلین) به فعالیت می پردازند. سفالوسپورین ها موجب اختلال در ساختار لایه ی پپتیدوگلیکانی دیواره باکتری می شوند

فارماکودینامیک

سفپیم طیف اثروسیعی برروی باکتری های گرم مثبت وگرم منفی نسبت به نسل سوم سفالوسپورین ها دارد سفپیم فعالیت خوبی در برابر عوامل بیماری زای مهم که شامل سودوموناس آئروژنوزا،استافیلوکوک آرئوس واسترپتوکوک پنومونیه که به چندین دارو مقاومت نشان داده است می باشند، دارد.
سفپیم خط اول درمان دربرابر عفونت های شناخته شده یا مشکوک به انتروباکتریاسه می باشد. درحالی که سایر سفالوسپورین ها توسط بتالاکتامازهای وابسته به پلاسمید وکروموزوم تخریب می شوند.

فارماکوکینتیک

جذب : جذب عضلانی سریع و کامل دارد .
زمان اوج غلظت پلاسمایی 0/5 تا 1/5 ساعت در تزریق داخل وریدی و 1 تا2 ساعت در تزریق داخل عضلانی می باشد.
توزیع : درمایعات ملتهب تاغلظت 80 درصدسطوح سرمی و درمخاط داخل برونش تاغلظت 60درصد سطوح سرمی ، نفوذ میکند. ازسد خونی مغزی عبور می کند .
میزان اتصال به پروتئین آن 16 تا 19 درصد است.
حجم توزیع دارو دربزرگسالان 16 تا20 لیتر می باشد.
متابولیسم : به میزان کمی در کبد متابولیزه می شود.
دفع : نیمه عمر دفعی دارو 2 ساعت است و دفع آن ادراری می باشد (85 درصد به صورت داروی بدون تغییر)

مقدار مصرف سفپیم

سفپیم تزریقی به صورت پودر هایی است که با مایع مخلوط می شود یا به صورت یک محصول قبل از مخلوط شدن ، به صورت داخل وریدی و طی 30 دقیقه تزریق می شود.
سفپیم همچنین به صورت داخل عضلانی نیز می تواند تجویز شود.
این دارو معمولا 1 تا 2 گرم هر 8 تا 12 ساعت برای 7 تا 10 روز تجویز می شود.
در کودکان 2 ماه تا 16 سال تا وزن 40 کیلوگرم : 50 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن به صورت داخل وریدی هر 8 تا 12 ساعت به مدت 7 تا 10 روز که بستگی به نوع و حساسیت عفونت دارد.

هشدارها

• استفاده طولانی مدت و مکرر از دارو موجب ایجاد عفونت ثانویه می شود. درصورت مشاهده علایم عفونت ثانویه باید پزشک خود را مطلع سازید. دراین حالت ممکن است داروی شما تغییر یابد .
• اسهال خفیف با مصرف آنتی بیوتیک معمول است. ولی فرم های شدید تر اسهال (کولیت های سودو ممبرانی ) به صورت نادر ممکن است اتفاق بیافتد. این حالت ممکن است در طی مصرف دارو و یا چندین ماه پس از قطع مصرف دارو روی دهد.
درصورت مشاهده هرگونه درد یا اسپاسم معده ،اسهال شدید یا مدفوع خونی بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید وبدون مشورت باپزشک اسهال خود را درمان نکنید .
• سفپیم ممکن است توانایی سیستم انعقادی خون را کاهش دهد. ازتمام فعالیت هایی که ممکن است منجر به صدمه یا خونریزی شود، اجتناب نمایید و در صورت مشاهده هرگونه خونریزی یا کبودی غیر عادی پزشک خودرا مطلع سازید. و درصورت داشتن مدفوع خونی ، قیری یا تیره به پزشک خود اطلاع دهید.
• در بیماران دیابتی، سفیپم ممکن است باعث ایجاد نتایج اشتباه در گلوکز ادراری شود. قبل از تغییردر رژیم غذایی یا دوز داروی دیابتتان پزشک خود را مطلع سازید.
• برخی گزارشات از مشکلات سیستم عصبی(مانند گیجی، توهم، کوما، تشنج، غش کردن ) دربرخی بیماران مصرف کننده سپفیم وجود دارد . درصورت هریک ازاین علایم به پزشک خود اطلاع دهید.
• سفپیم را در سالمندان با احتیاط مصرف کنید چون آنها ممکن است به اثرات دارو حساس تر باشند.
• سفپیم را در کودکان کمتر از 2 ماه با احتیاط مصرف کنید. سلامت و تاثیر دارو در این رده سنی هنوز تائید نشده است.

نکات قابل توصیه

• در صورت وجود هرگونه ذرات ،کدورت وعدم شفافیت در ظرف محتوی سپفیم و یا در صورت وجود ترک یا آسیب در ویال ها ،ازمصرف آن خودداری شود .
• برای پاکسازی کامل بدن از عفونت دوره درمانی سپفیم را کامل کنید. حتی اگر در چند روز اولیه مصرف، احساس بهبودی داشتید دوره درمانی را کامل نمایید.

مصرف در بارداری

گروه B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • ازی | 1399/08/26

      این داروی سفپیم برای سرماخوردگی تجویز می‌شود

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      خیر
      سفپیم یک آنتی بیوتیک سفالوسپورینی نسل چهارم است که ازسال 1994گسترش پیدا کرد. سفپیم در درمان پنومونی بیمارستانی شدید ، عفونت هایی که به دلیل میکروارگانیسم های بسیار مقاوم ایجاد شده است (مانند سودوموناس آئروژنوزا) و تب نوتروپنی به کارمی رود.