انسولین رگولار insulin regular


انسولین رگولارشکل کوتاه اثرانسولین است.انسولین رگولار در درماندیابت بکار می رود.انسولین یک هورمون است که توسط بدن ساخته می شود.انسولین سطح گلوکز خون را پایین می آورد.

مکانیسم اثر

فعالیت اصلی انسولین تنظیم متابولیسم گلوکز است.انسولین با تحریک برداشت گلوکز محیطی توسط ماهیچه اسکلتی وچربی و مهار تولید گلوکز کبدی ، گلوکز خون را پایین می آورد.انسولین لیپولیز، پروتئولیزوگلوکوژنز را مهار می کند. سنتز پروتئین را بالابرده و باعث تبدیل گلوکز اضافی به چربی می شود.

فارماکودینامیک

انسولین رگولار شکل کوتاه اثر انسولین است. پس از تجویز زیرجلدی ، شروع اثر پس از 30 دقیقه اتفاق می افتد. حداکثر اثربخشی بعد از 1.5 تا 3 ساعت رخ می دهد.اثر کاهش گلوکز پس از 8 ساعت حاصل می شود.
انسولین رگولار در مقایسه با دیگر آنالوگ های سریع الاثر انسولین ،از شروع اثر آهسته تر و مدت زمان اثر طولانی تری برخوردار است.

فارماکوکینتیک

انسولین معمولا بخوبی جذب می شود.حجم توزیع آن 0.15 L/kg می باشد.انسولین در بیشتر بافت های بدن توزیع می شود.متابولیسم آن کبدی و کلیوی است .نیمه عمر انسولین 5 تا 6 دقیقه و 30-80 درصد دفع آن کلیوی است .

مقدار مصرف انسولین رگولار

انسولین رگولار شکل کوتاه اثر انسولین است.انسولین رگولار معمولا زیرجلدی ، 2-5 بار در روز 30-60 دقیقه قبل از غذا تجویز می شود. دوزاژ انسولین باید فرد به فرد با توجه به وزن بدن، میزان چربی بدن، میزان فعالیت فیزیکی ،حساسیت به انسولین ، سطوح گلوکز خون وسطح مطلوب گلوکز خون تنظیم گردد.

هشدارها

1- هرگونه تغییر در انسولین باید با احتیاط و زیر نظر پزشک معالج صورت پذیرد.تغییر در مقدار، کارخانه تولیدی، نوع انسولین ، راه تزریق ممکن است باعث تغییر دوز مصرفی شود.
2-در اندازه گیری دوزاژ انسولین دقت کافی بعمل آورید. افزایش دوز ناخواسته می تواند باعث عوارض جانبی جدی و کاهش قند خون کشنده شود.
3- احتساب مایعات و نارسایی قلبی در مصرف همزمان با تیازولیدین دیون ها که شامل داروهایی همچون پیوگلیتازون و روزیگلیتازون می باشد ، ممکن است اتفاق بیافتد.

نکات قابل توصیه

1-عارضه معمول انسولین رگولار کاهش قند خون می باشد .کاهش قند خون میتواند باعث بیهوشی و تشنج شود که صدمات مغزی برگشت ناپذیر و حتی مرگ را بدنبال خواهد داشت.
2-در صورتیکه بیماران مقدار کمتری از دوز تجویزی انسولین رگولار را مصرف کنند ممکن است افزایش قند خون ، کتوسیدوز دیابتی و کومای هایپراسمولار رخ دهد.
3-انسولین حرکت پتاسیم بداخل سلولها را تحریک می کند که ممکن است کاهش پتاسیم خون رخ دهد . در صورت عدم درمان کاهش پتاسیم خون، فلج تنفسی ، آریتمی بطنی و مرگ رخ می دهد.
4- با مصرف انسولین رگولار آلرژی شدید، کشنده و فراگیر از جمله آنافیلاکسی ممکن است اتفاق بیافتد.
5- در بیماران دارای نارسایی کبدی و نارسایی کلیوی کنترل دوره ای سطح گلوکز در خون و کاهش دوز انسولین ضروری است.

مصرف در بارداری

گروه B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)


مطالب مرتبط : 
دارو درمانی دیابت
انسولین A تا Z (راهنمای استفاده از انواع مختلف انسولین)
دیابت چیست و چه عواملی منجر به دیابت می شود؟
10 تأثیر دیابت بر عملکرد بدن

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • علی پرمور | 1400/01/30

      سلام دکتر خسته نباشد.من پرورش اندام کار میکنم.الان تو برنامم انسولین رگولار هستش روزی ۲ واحد میزنم مشکل نداره؟

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      انسولین برای بیماران دیابتی تجویز میشود.اینکار را انجام ندهید.


    • علیررضا | 1399/09/02

      اقای دکتر من انسولین رکولار زیادی تزریق کردم چجوری درمانش کنم

      پاسخ اقای دکتر اشرفی:

      سلام در صورت افت قند تزریق دکستروز تحت نظر پزشک توصیه میشود


    • طاهر | 1399/08/15

      مادرم چند سال تحت درمان با قرص برای کنترل قندخون بوده اخیرا به خاطر ابتلا به کرونا انسولین رگولار دریافت میکند ایا تزریق لومیر برایش خطر دارد

      پاسخ خانم دکتر بیدار:

      با سلام
      مشخصا بیان نکرده اید منظور شما لومیر یا رگولار است..
      لومیر جزو انسولین های طولانی اثر و رگولار جزو کوتاه اثر ها می باشد و مصرف هر کدام از این دو نوع بستگی به آزمایش قند بیمار و علایم او دارد..


    • حیدر دهقان | 1399/02/12

      به نام خدا با سلام دکتر عزیز یک سوال . ایا میشود انسولین شفاف و مات را مخلوط ودر سرنگ و یخچال نگه داری اماده تزریق نمود یا نه ؟ اگر نمیشود چرا سرنگهای اتوماتیک مخلوط هستند ؟

      پاسخ اقای دکتر میرحسینی:

      خیر