انسولین گلارژین Insulin glargine


انسولین گلارژین آنالوگ انسولین انسانی است که به روش نوترکیب تولید شده است. انسولین گلارژین شکل طولانی اثر انسولین است. این نوع از انسولین در درمان دیابت ملیتوس نوع 1 و 2 بکار می رود.

مکانیسم اثر

انسولین گلارژین به گیرنده انسولین متصل می شود.

فارماکودینامیک

شروع اثر انسولین گلارژین تقریبا 90 دقیقه می باشد وطول مدت اثر انسولین گلارژین 24 ساعت است. این انسولین حداکثر اثر مشخصی ندارد این خصوصیت سبب می شود که با مصرف انسولین گلارژین ریسک وقوع کاهش قند خون ، کاهش یابد.

فارماکوکینتیک

بدنبال تزریق زیر جلدیانسولین گلارژین ، جذب انسولین گلارژین در مقایسه با انسولین ایزوفان (NPH) آهسته تر و طولانی تر است.مدت زمان غلظت سرمی انسولین گلارژین ، 24 ساعت می باشد.بدنبال تزریق زیر جلدی انسولین گلارژین شروع اثر کاهش قند خون ، 1.1ساعت می باشد. بدنبال تزریق زیر جلدی انسولین گلارژین، انسولین گلارژین بطور عمده به دو متابولیت با فعالیت مشابه انسولین متابولیزه می شود.

مقدار مصرف انسولین گلارژین

انسولین گلارژین شکل طولانی اثر انسولین است. انسولین گلارژین معمولا زیرجلدی ، تک دوز روزانه (هر زمان در طول روز بدون محدودیت)تجویز می شود. انسولین گلارژین باید هر روز در زمان معینی مصرف شود ( بعنوان مثال هر روز سر ساعت 10 صبح).30 تا 50 % نیاز روزانه بیمار به انسولین می تواند با این نوع از انسولین تامین شود. دوزاژانسولین باید فرد به فرد با توجه به وزن بدن، میزان چربی بدن، میزان فعالیت فیزیکی ،حساسیت به انسولین ، سطوح گلوکز خون وسطح مطلوب گلوکز خون تنظیم گردد.

هشدارها

1-عارضه معمول انسولین گلارژین ، کاهش قند خون می باشد.سطح گلوکز خون تحت کنترل قرار بگیرد.
2-واکنشهای ازدیاد حساسیت از جمله واکنشهای پوستی ،آنزیوادم،اسپاسم برونش،کاهش فشارخون و شوک بندرت گزارش شده است که می تواند کشنده شود.

نکات قابل توصیه

1- انسولین گلارژین را با دیگر محلول های انسولین مخلوط یا رقیق نشود.محلول انسولین گلارژین باید شفاف و بدون رنگ و فاقد ذرات قابل مشاهده باشد.
2- در صورت وجود شرایط ویژه مانند بیماری، استرس ، مشکلات روحی روانی باید تنظیم دوز انسولین گلارژین صورت پذیرد
3-شرایط نگهداری انسولین گلارژین آموزش داده شود.
4-خانمهایی که قصد بارداری یا شیردهی دارن با پزشک معالج خود مشورت کنند.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.