انسولین آسپارت Insulin aspart


انسولین آسپارت چیست ؟ این نوع شکل سریع الاثر انسولین است. انسولین آسپارت سطح گلوکز خون را پایین می آورد.انسولین آسپارت در درمان دیابت وابسته به انسولین نوع 1 در بزرگسالان و کودکان بالای 2 سال بکار می رود. انسولین آسپارت معمولا همراه با دیگر انسولین های طولانی اثر تجویز می شود.

سایر انواع انسولین را در این صفحه مطالعه کنید .

مکانیسم اثر

فعالیت عمده انسولین آسپارت تنظیم متابولیسم گلوکز می باشد که این عمل را با اتصال به گیرنده انسولین انجام می دهد.

فارماکودینامیک

انسولین آسپارت ، آنالوگ سریع الاثر انسولین می باشد. شروع اثر انسولین آسپارت 10 تا 15 دقیقه است.حداکثر اثر 60 تا 90 دقیقه پس از تزریق زیر جلدی بدست می آید.طول مدت اثر انسولین آسپارت 4 تا 5 ساعت می باشد.

فارماکوکینتیک

انسولین آسپارت پس از تزریق زیر جلدی بسرعت جذب می شود . بسیار سریعتر از انسولین رگولار جذب صورت می گیرد.کمتر از 10 % به پروتئین های پلاسما متصل می شود. نیمه عمر انسولین آسپارت 81 دقیقه است. کلیرانس آن 1.2 L/h/kg است.از طریق ادراردفع می شود.

مقدار مصرف انسولین آسپارت

انسولین آسپارت ، یک انسولین کوتاه اثر با شروع اثر سریع می باشد و باید باید بلافاصله قبل از غذا مصرف شود.انسولین آسپارت می تواند 50 تا 70% نیاز روزانه به انسولین را تامی کند . مابقی توسط یک انسولین طولانی اثر یا متوسط الاثر تامین شود.
دوزاژانسولین باید فرد به فرد با توجه به وزن بدن، میزان چربی بدن، میزان فعالیت فیزیکی ،حساسیت به انسولین ، سطوح گلوکز خون وسطح مطلوب گلوکز خون تنظیم گردد.

هشدارها

1- عارضه جانبی معمول این نوع از انسولین ، کاهش قند خون می باشد.
2- انسولین آسپارت حرکت پتاسیم بداخل سلولها را تحریک می کند که ممکن است کاهش پتاسیم خون رخ دهد . در صورت عدم درمان کاهش پتاسیم خون، فلج تنفسی ، آریتمی بطنی و مرگ رخ می دهد.در بیمارانی که از داروهای پایین آورنده پتاسیم خون استفاده می کنند ویا بیمارانی که داروهای حساس به غلظت پتاسیم خون استفاده می کنند و بیمارانی که انسولین وریدی مصرف می کنند ، با احتیاط تجویز گردد.
3- در بیماران دارای نارسایی کبدی و یا نارسایی کلیوی ممکن است دوز مورد نیازانسولین آسپارت کاهش یابد.
4- واکنش های موضعی شامل قرمزی، آماس یا خارش در محل تزریق انسولین آسپارتممکن است رخ دهدکه در عرض چند روز یا چند هفته برطرف می شوداما در برخی موارد ممکن است مصرف انسولین آسپارت قطع شود.

نکات قابل توصیه

ا-انسولین آسپارت ممکن است با انسولین ایزوفان مخلوط شود، اما باید بلافاصله تزریق گردد.اول باید انسولین آسپارت داخل سرنگ کشیده شود.هرگز مخلوط بصورت وریدی استفاده نشود.
2-انسولین آسپارت ، هرگز با انسولین زینک مخلوط نشود.
3- هنگام تجویز انسولین آسپارت توسط پمپ های انفوزیون انسولین زیرجلدی از مخلوط کردن آن با دیگر انسولین ها ویا رقیق کننده ها خودداری کنید.
4- اگرانسولین آسپارت در دمای بالاتر از 37 درجه سانتیگراد قرار گرفت ،از مصرف آن خودداری کنید.

مصرف در بارداری

گروه B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • محمد | 1402/12/21

      می توان انسولین novorapidبا انسولین Rapidsolin جایگزین کرد.

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام بله ماده موثره هر دو یکی است


    • سارا | 1400/06/03

      سلام.من ۱۷سالمه میخام انسولینم رو عوض کنم و آسپارت بزنم چون واس خودم نوومیکس هس لاغرشدم میخام اسپارت بزنم میگن چاق میکنه .. بنظرشما کدوم انسولین بهتراست برای من بااین سن؟؟؟؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام به دلیل تفاوت طول مدت اثر به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک اجازه تعویض انسولین را ندارید