پرسیدین Percidine

گروه دارو: عوامل ضد عفونی

پراستیک اسید (پرسیدین) ترکیبی شیمیایی از خانواده پراکسیدهای ارگانیک است که در محیط های آبی در اثر ترکییب استیک اسید با پراکسید هیدروژن ایجاد شده و به دلیل پتانسیل بالای اکسیداسیون خاصیت ضد میکروبی از خود نشان می دهد.

مکانیسم اثر

پرسیدین بر حسب رقت مصرفی توانایی از بین بردن کلیه میکرو ارگانیسمها شامل ویروسها . باکتریها . کپکها و مخمرها دارد . پر استیک اسید موجود در این ترکیب بسیاری از گروهای عملکردی سلولی و بین سلولی شامل پروتئین ها و آنزیمهای موجود در میکرو ارگانیسمها و ویروسها را اکسید و غیر فعال می سازد.
در اثر اکسیداسیون باندهای پروتئینی . دیوار سلولی پاره شده و به علت اکسیداسیون آنزیمها . فعالیت بین سلولی از بین می رود.

فارماکودینامیک

پرسیدین در رده ضد عفونی کننده های سطح بالا قرار داشته و قابلیت از بین بردن کلیه اجرام میکروبی در طیف وسیع بدون ایجاد مقاومت میکروبی را داراست .

هشدارها

برای رقیق سازی رعایت نکات ایمنی همچون داشتن ماسک، عینک و دستکش الزامی است.

نکات قابل توصیه

1- مدت زمان نگهداری پرسیدین 5% جدید در شرایط مناسب 1/5 سال است.
2- ظروف حاوی محصول را دور از نور مستقیم و درجه حرارت بالا قرار دهید.
3- محلول را تنها در ظروف اصلی خود نگهداری کنید.
4- همیشه از محلول تازه آماده شده استفاده کنید.
5- در محل خنک (زیر 30 درجه سانتیگراد) و دارای تهویه مناسب نگهداری شود.
6- پرسیدین 15 طبق نظر FDA فاقد باقیمانده سمی و غیر مجاز در مواد غذایی بوده و نیاز به شستشوی نهایی ندارد.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • موسوی | 1402/03/08

      سلام جدیدا منزلی رو اجاره کردیم ولی هنوز اسباب کشی نکردیم چونکه به محض ورود صرفه مون میگرفت و بعد از اون هم از چشم مون آب می اومد و دچار اسهال شدیم متاسفانه قرارداد هم بستیم و بعدا متوجه این مشکل شدیم ظاهرها مدت 7 ماه خونه خالی بوده و کبوترها و سایر پرنده اونجا رفت و آمد داشتند. سوال کردم گفتند پرسیدین 15% (گرید غذایی) خوبه برای ضد عفونی لطفا بفرمایید برای ضد عفونی اونجا مناسب هست یا خیر یا ماده جایگزین دیگه ای میشه استفاده کرد که با خیال راحت بریم تو اون خونه ممنون

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام این محلول ضدعفونی کننده قوی و برای ضدعفونی مراکز درمانی و بیمارستانی است
      مشخص نیست که مشکل مکان ذکرشده آلودگی باکتریایی یا قارچی و با وجود مواد حساسیت زا مربوط به حیوانات است 


    • عبدالحسین امینی | 1400/11/22

      سلام لطفا بفرمایید برای کنترل آفات در بسترهای سیستم هیدرو پونیک برای کنترل نماتد و قارچ در طی دوره کاشت هم میتوان استفاده کرد چه دوزی مناسب است ؟ با تشکر و احترام

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      یا سلام سوال شما در حیطه تخصص مهندسی کشاورزی است


    • علیرضا | 1399/04/22

      با سلام و احترام بعد از اینکه پرسیدن با آب مخلوط شد این محلول ساخته شده تا چند روز خواص خود را حفظ می کند؟؟ چون در محل کار ما 24 ساعت اعلام می کنند ولی در بعضی فروشگاهها محلول ساخته شده تا 6 ماه اعتبار دارد. با تشکر و سپاس

      پاسخ اقای دکتر میرحسینی:

      اگر ماندگاری داشت از ابتدا رقیقشو درست میکردند و ب فروش میرسوندن
      در ضمن برای کرونا موثر نیست 


    • ایرج صبوری | 1399/04/03

      سلام. لطف کنید ماندگاری خواص ضد عفونی ترکیب پرسیدین با آب چند روز است

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      شرکت محترم بهبان شیمی لطفا تاییدیه معاونت غذاو دارو مبنی بر اثر بخشی پرسیدین بر کرونا و اجازه استفاده از محلول سطح بالا جهت استفاده عمومی(و نه بیمارستانی و دندانپزشکی) را ارسال بفرمایید تا در صورت تایید، مطالب نوشته شده در رابطه با پرسیدین در سایت ویرایش شود.

      جناب آقای صبوری با توجه به گستردگی محصولات پرسیدین، کدام یک مد نظر شما میباشد؟محصولات آماده مصرف نبایند رقیق شوند و سایر هم اکثرا باید تازه مصرف شود.(البته با مشاهده بروشور کالا پاسخ بهتری دریافت خواهید کرد.)


    • فائزه | 1399/03/14

      با سلام و احترام بخشید میخواستم بپرسم شرکت شما کارگاه یا دوره آموزشی واسه تهیه پرسیدین برگزار میکنن؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام خیر


    • علي | 1399/02/22

      خانم دكتر دکتر مشیری آدرسي كه داديد جستجو كرديم .هيچ جاي سايت ننوشته از پرسيدين استفاده نكنيد درواقع پرسيدن يك ضدعفوني كننده سطح بالاست كه براي استريل كردن استفاده مي شودو بسيار قوي است.

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      بله در هیچ کجا نوشته نشده است که از پرسیدین استفاده نشود، وپرسیدین یک ضد عفونی کننده قوی جهت باکتری ها، قارچ ها و بعضی ویروس ها میباشد.اما در دستورالعمل های وزارت بهداشت مواد ضدعفونی کننده ای که کرونا را از بین میبرند اسمی از پرسیدین نیامده، بیشتر به استفاده از الکل با درصد 70 به بالا و آمونیوم های 4 ظرفیتی و هیپوکلریت سدیم (وایتکس)اشاره شده است. (الزاما هر محلول ضدعفونی کننده که هر چقدر هم قوی باشد نمیتواند هر ویروسی را از بین ببرد)


    • نازی پذیرا | 1399/02/08

      سلام تمام سایتها و فروشندگان تاکید میکنند که محلولهایی مثل پرسیدین ویا محلول هایی که تشکیل شده از پراستیک اسید میتونه برای کرونا استفاده بشه و در اکثر شرکتها با توجه قیمت پایین نسبت به مثلا الکل و تعریفی که از این محصول میشه توسط فروشندگان( که اکثرا تاییدیه سازمان دارو را هم دارند )مورد استفاده قرار گرفته با توجه به حساسیت موضوع و اینکه حداقل بشه مدیران سازمانها را توجیه کرد که از محصولات دیگه استفاده کنند لطفا اگر امکان داره توضیحات بیشتر و یا حتی لینک مرجع که برا اساس اون میفرمایید این ماده برای کرونا ویروس مفید نیست را بفرمایید ممنون

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      طبق دستورالعمل های مختلف پراستیک اسید در از بین بردن کرونا ویروس ناتوان است.
      برای توجیه ارگان مربوطه میتوانید در سایت www.mums.ac.ir (سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد) در صفحه اصلی قسمت ((کرونا ویروس)) یا قسمت (( دستورالعمل های کرونا ویروس) با یک جستجوی ساده لیست گندزداهای موثر بر کرونا ویروس را یافته و به ایشان نشان دهید.


    • سهیلا اشرفیان | 1399/02/06

      با سلام لطفا در مورد تاثیر گذاری پرسیدین روی ویروس کرونا اطلاعات غلط به مشتریان ارائه ندهید. پرسیدین ضدعفونی کننده قوی هست و روی تمامی ویروس ها تاثیر دارد.http://www.behban.com

      پاسخ خانم دکتر علمدار:

      خیر موثر نیست 


    • پژمان شیرانی | 1399/02/03

      سلام ما برای ضد عفونی شرکت از پرسیدین استفاده میکردیم با توجه به اینکه فرمودید برای کرونا مفید نیست میتونیم‌از اب اکسیژنه ۳درصد برای جایگزین استفاده کنیم ممنون

      پاسخ خانم دکتر علمدار:

      میتونید از داروخانه محلولهای ضدعفونی مخصوص سطوح تهیه کنین تا از درصدی که ساخته میشه مطمئن باشین 


    • محسن | 1399/01/19

      شما میگوید پرسیدین بر همه ویروس ها تاثیر دارد پس چرا میگوید بر کرونا تاثیر ندارد کرونا که از ویروس های دیگر ضعیف تر است تاثیر ندارد

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      هر ویروس با توجه به نوع ساختاری که دارد برخی مواد خاص میتواند ان را نابود کنند.در رابطه با کرونا،الکل 70 درصد و بالاتر و هیپوکلرید سدیم(وایتکس) موثرمیباشند.


    • صوفی | 1399/01/16

      سلام، این روزا ماده پرکلرین نایاب شده و بنده پرسیدین ۱۵٪ برای ضدعفونی کردن میوه و سبزی بجاش خریدم، دفترچه اطلاعاتشم نوشته که کلیه میکروارگانسیم هارو از بین میبره، محلول مورد استفاده برای ضدعفونی کردن میوه و سبزی به نسبت ۱ به ۱۰۰۰ ( آب ) هست، آیا برای ویروس کرونا موثر هست؟ اگه نه چی پیشنهاد می کنید؟

      پاسخ خانم دکتر علمدار:

      می توانید از شوینده های معمولی برای ضدغفونی کردن میوه و سبزیجات استفاده کنید مثل مایع ظرفشویی فقط بهتر است به مدت یک دقیقه آغشته به آن باشد


    • 98 | 1398/12/28

      با توجه به اینکه در کاربردهای پراستیک اسید ذکر شده بر روی طیف وسیعی از میکرواگانیسم ها و حتی اسپورها موثر است آیا ممکن نیست در از بین بردن کرونا ویروس موثر واقع شود؟ چرا؟

      پاسخ اقای دکتر اشرفی:

      خیر موثر نیست


    • اصغر | 1398/12/21

      اخیرا از محلول رقیق شده پرسیدین برای ضد عفونی دست و سطوح استفاده میشه و شبکه بهداشت نیز تایید کردند که محلول 0.1 درصد پرسیدین برای ضد عفونی دست و سطوح مناسب است. آیا این موضوع مورد تایید است؟

      پاسخ اقای دکتر اشرفی:

      خیر مورد تایید نیست. این ضدعفونی کننده برای پارچه بیشتر استفاده می شود.


    • پیمان | 1398/12/18

      ایا پرسیدین بر روی ویروس کرونا تاثیر دارد؟

      پاسخ اقای دکتر میرحسینی:

      خیر