سولفین پیرازون sulfinpyrazone


سولفین پیرازون داروی دفع کننده اسید اوریک است که برای کاهش میزان اورات سرمی در بیماری نقرس استفاده می شود. فاقد اثرات ضد التهاب، ضد درد و مدری است.

مکانیسم اثر

سولفین پیرازون مشتق پیرازولون و دفع کننده اسید اوریک است که برای درمان آرتریت های نقرسی دوره ای یا مزمن استفاده می شود.به طور رقابتی بازجذب اوریک اسید را در توبول پیچ خورده نزدیک مهار می کند و در نتیجه دفع ادراری اسید اوریک را تسهیل کرده و موجب کاهش اورات خون می شود.این کار با مهار ناقل آنیونی اورات(hURAT1) و ناقل آنیونی ارگانیک انسانی 4(hOAT4) انجام می شود.

سولفین پیرازون برای حمله حاد استفاده نمی شود چون فاقد اثرات ضدالتهاب و ضد درد است. سولفینپیرازون و متابولیت سولفیدی آن اثرات مهار COX دارند.این دارو مهارکننده پروتئین های UDP-گلوکورونیل ترانسفراز ، CYP2C9، تنظیم کننده هدایت بین غشایی سیستیک فیبروزیس(CFTR) ، پروتئین های مقاومت دارویی(MRPs) است.

فارماکودینامیک

فعالیت فارماکولوژیک سولفینپیرازون افزایش دفع ادراری اسید اوریک است. برای کاهش اورات خون در بیماران مبتلا به نقرس توفی، نقرس حاد دوره ای و افزایش بازجذب توفی مفید است.

فارماکوکینتیک

اتصال به پروتئین:98-99%

متابولیت:سولفینپیرازون سولفید، سولفینپیرازون سولفون

نیمه عمر:حدود 4-6 ساعت

مقدار مصرف سولفین پیرازون

آرتریت نقرسی

بزرگسالان

شروع:200-400 میلی گرم منقسم در دو دوز همراه با غذا یا شیر.دوز به تدریج در یک هفته افزایش داده می شود تا به دوز نگهدارنده برسیم.

نگهدارنده:400 میلی گرم منقسم در دو دوز.ممکن است تا 800 میلی گرم در روز افزایش یا به 200 میلی گرم در روز پس از کنترل اورات خون کاهش یابد.

هشدارها

از مصرف همزمان با آسپیرین، سالسالات، منیزیم سالیسیلات و دیگر محصولات شبه آسپیرینی بدون تجویز پزشک خودداری کنید.این داروها موجب کاهش اثر سولفینپرازون می شود.مصرف روزانه یک  آسپیرین برای جلوگیری از حمله قلبی منعی ندارد.

در صورت بروز واکنش های آلرژیک(سختی تنفس، گرفتگی گلو،تورم لب،زبان یا صورت و کهیر) مصرف دارو را قطع کنید و به اورژانس مراجعه کنید.

نکات قابل توصیه

هر دوز از داروی سولفین پیرازون را با یک لیوان آب مصرف کنید.برای کاهش تشکیل سنگ کلیه روزانه 8-10 لیوان مایعات بنوشید مگر اینکه پزشک شما را منع کرده باشد.

برای کاهش عوارض گوارشی دارو را همراه با غذا، شیر یا آنتی اسید مصرف کنید.اگر تهوع، استفراغ یا کاهش اشتها شدید یا دائمی داشتید به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.