توبرامایسین Tobramycin


برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

مکانیسم اثر

توبرامایسین به طور غیرقابل بازگشت به یکی از دو محل اتصال آمینوگلیکوزید در زیر واحد 30 ریبوزومی متصل می شود و از سنتز پروتئین باکتری جلوگیری می کند. توبرامایسین همچنین ممکن است با اتصال به 16 S 16 S r-RNA غشای باکتریایی را بی ثبات کند. یک مکانیسم انتقال فعال برای جذب آمینوگلیکوزید در باکتری ها به منظور دستیابی به غلظت قابل توجه درون سلولی توبرامایسین ضروری است.

فارماکودینامیک

توبرامایسین ، یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید حاصل از کشت Streptomyces tenebrarius ، در ترکیب با سایر آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های دستگاه ادراری ، عفونت های زنان ، پریتونیت ، اندوکاردیت ، ذات الریه ، باکتری و سپسیس ، عفونت های تنفسی از جمله موارد مرتبط با فیبروز سیستیک ، استئومیلیت و پای دیابتی و سایر عفونت های بافت نرم. در درجه اول با ایجاد اختلال در سنتز پروتئین ، منجر به تغییر نفوذپذیری غشای سلولی ، اختلال تدریجی در پوشش سلول و در نهایت مرگ سلول می شود. توبرامایسین در شرایط آزمایشگاهی علیه طیف وسیعی از ارگانیسم های گرم منفی از جمله سودوموناس آئروژینوزا فعالیت دارد.

فارماکوکینتیک

جذب:
فراهمی زیستی توبرامایسین ممکن است به دلیل تفاوت های فردی در عملکرد نبولایزر و آسیب شناسی راه های هوایی متفاوت باشد.

نیمه عمر:
نیمه عمر دفع توبرامایسین از سرم تقریباً 2 ساعت پس از تجویز وریدی (IV) است.

مقدار مصرف توبرامایسین

عفونت های جدی: تزریق 1 میلی گرم در کیلوگرم IM یا IV (بیش از 20 تا 60 دقیقه) هر 8 ساعت
-مدت درمان: 7 تا 10 روز

هشدارها

مسمومیت عصبی ، که به صورت سمیت سلولی شنوایی دو طرفه و دهلیزی آشکار می شود ، می تواند در بیمارانی که از قبل آسیب کلیوی داشته اند و در بیماران با عملکرد طبیعی کلیه تحت دوزهای بالاتر و یا برای دوره های طولانی تر از زمان توصیه شده ، رخ دهد. ناشنوایی با فرکانس بالا معمولاً ابتدا رخ می دهد و فقط با آزمایش شنوایی سنجی قابل تشخیص است. سرگیجه ممکن است رخ دهد و ممکن است شواهدی از آسیب دهلیزی باشد

بیمارانی که به آسیب حلزون مبتلا می شوند ممکن است در طول درمان علائمی برای هشدار دادن آنها به مسمومیت عصب هشتم نداشته باشند و ناشنوایی دو طرفه جزئی یا کلی برگشت ناپذیر پس از قطع دارو همچنان ادامه یابد.

در صورت امکان ، توصیه می شود که شنوایی سنجی سریال در بیماران با سن کافی برای آزمایش ، به ویژه بیماران با خطر بالا ، تهیه شود. شواهد اختلال در عملکرد کلیه ، دهلیز یا شنوایی نیاز به قطع دارو یا تنظیم دوز دارد

آمینوگلیکوزیدها به طور بالقوه نفروتوکسیک هستند. خطر در بیماران با اختلال عملکرد کلیه و در کسانی که دوزهای بالا یا درمان طولانی مدت دریافت می کنند بیشتر است. به ندرت ، ممکن است مسمومیت کلیه تا چند روز اول پس از قطع درمان آشکار نشود.

انسداد عصبی عضلانی و فلج تنفسی پس از تزریق تزریقی ، تزریق موضعی (مانند آبیاری ارتوپدی و شکمی یا در درمان موضعی آمپیه) و استفاده خوراکی از آمینو گلیکوزیدها گزارش شده است ، به ویژه اگر بلافاصله بعد از بیهوشی یا شل کننده های عضلانی تجویز شود. اگر انسداد رخ دهد ، نمک های کلسیم ممکن است این پدیده ها را معکوس کنند ، اما ممکن است کمک به تنفس مکانیکی لازم باشد

از مصرف همزمان یا پی در پی داروهای نوروتوکسیک و / یا نفروتوکسیک از جمله سایر آمینوگلیکوزیدها (مانند آمیکاسین ، استرپتومایسین ، نئومایسین ، کانامایسین ، جنتامایسین ، پارومومایسین) خودداری کنید.

لیست تجمعی داروها برای جلوگیری از درج بسته آمینو گلیکوزید شامل آمفوتریسین B ، باسی تراسین ، سفالوریدین ، ​​سیس پلاتین ، کولیستین ، پلی میکسین B ، وانکومایسین و ویومایسین است. از دیورتیک های قوی (به عنوان مثال ، اسید اتاکرینیک ، فوروزماید) خودداری کنید زیرا آنها خطر سمیت گوشی را افزایش می دهند. در صورت تجویز داخل وریدی ، ادرار آورها ممکن است با تغییر غلظت آنتی بیوتیک در سرم و بافت ، سمیت آمینوگلیکوزید را افزایش دهند.

مصرف در بارداری

نامشخص

ناشنوایی مادرزادی كامل دو طرفه غیرقابل برگشت گزارش شده در كودكانی كه مادرشان در طی بارداری آمینوگلیكوزید دیگری (استرپتومایسین) دریافت كرده اند.

عوارض جانبی جدی برای جنین / نوزاد در پی استفاده از آمینوگلیکوزید گزارش نشده است اما احتمال آسیب وجود دارد.

مصرف در شیردهی

دارو پس از تزریق در شیر مادر وجود دارد. آمینوگلیکوزیدها فراهمی زیستی خوراکی ضعیفی دارند.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.