تاکرین Tacrine


تاکرین یک مهارکننده کولین استراز فعال مرکزی است که برای مقابله با اثرات شلی عضلانی، به عنوان یک محرک تنفسی و در درمان بیماری آلزایمر و سایر اختلالات سیستم عصبی مرکزی مورد استفاده قرار گرفته است.

مکانیسم اثر

مکانیسم تاکرین به طور کامل شناخته نشده است، اما پیشنهاد می شود که این دارو یک آنتی کولین استراز است که به طور برگشت پذیر به کولین استراز ها متصل می شود و آن را غیر فعال می کند. این مانع از هیدرولیز استیل کولین آزاد شده از نورونهای کولینرژیک عملکردی می شود بنابراین منجر به تجمع استیل کولین در سیناپس های کولینرژیک می شود. نتیجه طولانی شدن اثر استیل کولین است.

فارماکودینامیک

اثر تاکرین ممکن است به دلیل پیشرفت بیماری کاهش یابد و نورونهای کولینرژیک کمتری از نظر عملکردی باقی بماند. هیچ شاهدی وجود ندارد که تاکرین روند دوره دمانس نهفته را تغییر دهد.

فارماکوکینتیک

نیمه عمر: 2-4 ساعت

زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی: 1-2 ساعت

فراهمی زیستی: 17٪

اتصال به پروتئین: 55٪

حجم توزیع: 349 لیتر

متابولیسم: آنزیم CYP1A2 P450 کبدی

آنزیم های مهار شده: CYP1A2

موارد مصرف تاکرین

برای درمان تسکینی دمانس ملایم تا متوسط آلزایمر

مقدار مصرف تاکرین

بزرگسالان

دمانس آلزایمر

10-20 میلی گرم خوراکی چهاربار در روز، بیش از 160 میلی گرم در روز نشود.

کودکان

زیر 18 سال ایمنی و کارایی دارو تایید نشده است.

موارد منع مصرف

حساسیت شدید

بیلی روبین القا شده با دارو بیش از 3 میلی گرم در دسی لیتر (51.3 میکرومولار)

عوارض جانبی تاکرین

افزایش LFT's، تهوع/استفراغ، اسهال، سردرد، سرگیجه، سوهاضمه، بی اشتهایی، درد شکمی، درد عضلانی، گیجی، عدم تعادل، بی خوابی، رینیت، راش، خستگی، کاهش وزن، یبوست، خواب آلودگی، لرزش، اضطراب

تداخلات دارویی

پیلوکارپین خوراکی , هوپرزین آ

آمبنونیم، سایمتیدین، سوسپانسیون تریامسینولون استوناید تزریقی، بوپروپیون، آیوهگزول، ایوپامیدول، لفلونومید، لومیتاپید، متریزامید، میپومرسن، تری فلونومید، تیزانیدین، ترامادول

نکات قابل توصیه

این دارو را دقیقا همانطور که برای شما تجویز شده است، مصرف کنید. دارو را در مقادیر بالاتری مصرف نکنید و یا آن را برای مدت طولانی تر از توصیه پزشک مصرف نکنید.

این دارو را با یک لیوان آب کامل بخورید.

موثرترین زمان مصرف دارو بین وعده های غذایی با معده خالی است، اما اگر معده شما را اذیت می کند، می توانید آن را با غذا مصرف کنید.

مهم است که به طور منظم از تاکرین استفاده کنید تا بیشترین اثر را به دست آورید. قبل از تمام شدن دارو آن را دوباره تهیه کنید.

بدون تجویز پزشک دوز تاکرین را تغییر ندهید. مصرف نادرست می تواند منجر به عوارض جانبی شدید رفتاری یا بدتر شدن علائم آلزایمر شود.

هنگامی که استفاده از تاکرین را آغاز می کنید، ممکن است عوارض جانبی جزئی مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال داشته باشید. این عوارض جانبی نیز ممکن است هر بار که دوز شما تغییر می کند یا در شروع به مصرف دوباره پس از عدم مصرف دارو برای مدت زمان طولانی رخ دهد.

قبل از صحبت کردن با پزشک خود، مصرف این دارو را متوقف نکنید. اگر به طور ناگهانی مصرف قرص را متوقف کنید، وضعیت شما ممکن است بدتر شود.

برای اطمینان از این که این دارو اثرات مضر ندارد، خون شما باید به صورت منظم آزمایش شود. ممکن است نیاز به آزمایش کبد شما نیز باشد. هیچ کدام از ویزیت های پزشک خود را از دست ندهید.

اگر شما نیاز به انجام هر نوع جراحی داشته باشید، قبل از جراحی به جراح خود بگویید که تاکرین مصرف می کنید. ممکن است لازم باشد مصرف دارو برای مدت کوتاهی متوقف شود.

دارو را در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید.اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از افزایش دارو برای جبران دوز از دست رفته خودداری کنید.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.