پالیفرمین Palifermin


پالیفرمین برای کمک به پیشگیری یا بهبودی زخم های دهان در افرادی که تحت شیمی درمانی و درمان سلول های بنیادی قرار دارند، استفاده میشود.
پالیفرمین در افرادی که شیمی درمانی را برای معالجه سرطان های خون دریافت می کنند (بیماری هوچکین، مولتیپل میلوما، لوسمی) استفاده می شود. پالیفرمین درمانی برای خود سرطان نیست.

مکانیسم اثر

پالیفرمین یک فاکتور رشد کراتینوسیت نوترکیب (KGF) است که در E. coli تولید می شود. KGF اندوژن توسط سلولهای مزانشیمال در پاسخ به آسیب بافت اپیتلیال تولید می شود. KGF به گیرنده KGF متصل می شود و منجر به تکثیر، تمایز و مهاجرت سلول های اپیتلیال در بافت های مختلف از جمله (اما محدود به آن نمی شود) زبان، مخاط دهانی، مری و غده بزاقی می شود.

فارماکودینامیک

شروع اثر
تکثیر سلول های اپیتلیال (وابسته به دوز): 48 ساعت
نیمه عمر حذف
4.5 ساعت (محدوده: 3.3 تا 5.7 ساعت)

موارد مصرف پالیفرمین


موکوزیت دهانی: به منظور کاهش شیوع و مدت وقوع موکوزیت شدید دهانی همراه با بدخیمی های هماتولوژیک در بیمارانی که درمان میلوتوکسیک در تنظیم حمایت از سلول های بنیادی اتولوگ خونساز (در زمانی که انتظار می رود که رژیم مقدماتی در اکثر بیماران منجر به موکوزیت درجه 3 یا بیشتر شود) دریافت می کنند.

مقدار مصرف پالیفرمین

دوز معمول بزرگسالان برای موکوزیت
60 میکروگرم بر کیلوگرم وریدی (به عنوان دوز بولوس) یک بار در روز، به مدت 3 روز متوالی قبل و 3 روز متوالی پس از درمان میلوتوکسیک

موارد منع مصرف

هیچگونه موارد منع مصرفی در بروشور تولید کننده وجود ندارد.

عوارض جانبی پالیفرمین

> 10٪:
قلبی و عروقی: ادم
سیستم عصبی مرکزی: درد، dysaesthesia (شامل هیپواستزی، هیپراستزی دهان، پاراستزی)
پوستی: راش پوستی، خارش، اریتم
دستگاه گوارش: افزایش آمیلاز سرم، افزایش لیپاز سرم، تغییر رنگ دهان، تورم دهان، تغییر رنگ زبان، ورم زبان، dysgeusia
متفرقه: تب
1٪ تا 10٪:
ایمونولوژیک: رشد آنتی بادی
عصبی عضلانی و اسکلتی: آرتروالژی
<1٪ ، postmarketing، و / يا گزارش هاي موردي: آب مرواريد، سرفه، ورم دستگاه تناسلي (واژينال)، هايپرپيگمنتاسيون، palmar-plantar erythrodysesthesia (سندرم دست- پا) ، درد پرينه، رينيت، بيماري واژينال (اریتم)

هشدارها

1- در حین استفاده از این دارو و حداقل 2 هفته بعد از آخرین دوز خود، از شیردهی خودداری کنید .
2- این دارو برای استفاده توسط افراد جوان تر از 1 سال مورد تأیید نیست.

نکات قابل توصیه

1- پالیفرمین ممکن است باعث رشد تومورهایی شود که مربوط به سرطان خون نیستند. در صورت وجود هر نوع سابقه از تومور با پزشک خود مشورت کنید.
2-پالیفرمین ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. برای جلوگیری از بارداری از روش موثر جلوگیری از بارداری استفاده کنید و در صورت بارداری به پزشک خود اطلاع دهید.
3-پالیفرمین ممکن است بر قدرت باروری (توانایی شما در داشتن فرزند) تأثیر بگذارد، هم در مرد و هم در زن تاثیر میگذارد.
4-پالیفرمین به عنوان انفوزیون داخل وریدی تجویز می شود. ارائه دهندگان خدمات درمانی قبل و بعد از شیمی درمانی شما این انفوزیون را برای شما انجام میدهند.
5-تزریق پالیفرمین در زمان مشخص انجام می شود تا در فاصله زمانی مشخصی به عنوان بخشی از درمان شما قرار بگیرد. دستورالعمل پزشک خود را در مورد زمان دریافت هر تزریق با دقت رعایت کنید.
6- این دارو نباید در مدت 24 ساعت قبل از دریافت شیمی درمانی داده شود.
7-قبل از درمان میلوتوکسیک: دوز سوم باید 24 تا 48 ساعت قبل از شروع عامل میلوتوکسیک تجویز شود.
8-به دنبال درمان میلوتوکسیک: اولین دوز باید در روز انفوزیون سلول های بنیادی خونساز پس از کامل شدن انفوزیون، و حداقل 7 روز پس از اخرین دوز این دارو انجام شود.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

بر اساس یافته در مطالعات حیوانی، در صورت تجویز برای زنان باردار ، ممکن است آسیب جنین ایجاد شود. هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده در خانمهای باردار در دسترس نیست تا خطر ابتلا به نقص عمده هنگام تولد و سقط جنین یا عواقب نامطلوب مادرزادی یا جنین را درمورد مصرف دارو گزارش کند.

مصرف در شیردهی

اطلاعاتی در مورد وجود داروی موجود در شیر انسان، تأثیر آن بر کودک شیرخوار یا تولید شیر وجود ندارد. از آنجا که بسیاری از داروها در شیر انسان ترشح می شوند و به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی جدی در کودک شیرخوار، باید شیردهی در طول درمان و حداقل 2 هفته پس از آخرین دوز مصرفی قطع شود.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.