ایزوکربوکسازید isocarboxazid


ایزوکربوکسازید یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز می باشد که در درمان انواع افسردگی و اختلالات دیستایمیک و فوبیا (هراسی) به کار می رود.

مکانیسم اثر

داروی ایزوکربوکسازید به طور غیرقبل برگشت باعث مهار آنزیم مونوآمین اکسیداز در سیستم عصبی می شود.مونوآمین اکسیداز A و B مسئول متابولیسم سروتونین و کاتکول آمین هایی نظیر اپی نفرین و نوراپی نفرین و دوپامین می باشد.این دارو مهارکننده غیرانتخابی مونوآمین اکسیداز می باشد و به طور غیرقابل برگشت به MAO-A و MAO-B متصل می شود.

فارماکودینامیک

ایزوکربوکسازید به عنوان یک MAOI در مقادیر کم هم موثر بوده و اثرات ضدافسردگی آن مربوط به تاثیراتش بر روی آمین های فیزیولوژیک نظیر سروتونین و نورآدرنالین می باشد .

فارماکوکینتیک

این دارو پس از مصرف خوراکی به سرعت جذب شده و قسمت اعظم آن از طریق ادرار دفع می شود.

موارد مصرف ایزوکربوکسازید

افسردگی

درمان افسردگی در صورتیکه سایر داروها موثر نباشند

مقدار مصرف ایزوکربوکسازید

با 10 میلی گرم هر 6 تا 12 ساعت شروع شده و هر 2-4 روز به میزان 10 میلی گرم در روز می توان افزایش داد تا در پایان هفته اول به 40 میلی گرم روزانه رسید که هر 6-12 ساعت مصرف می شود.

از هفته دوم به بعد هر هفته به میزان 20 میلی گرم می توان دوز را افزایش داد تا حداکثر 60 میلی گرم روزانه

موارد منع مصرف

بیماریهای قلبی , اختلال کبدی , فئوکروموسایتوما

این دارو در مبتلایان به اختلالات کبدی و بیماریهای قلبی-عروقی و فئوکروموسایتوما منع مصرف دارد.
مصرف همزمان SSRI و MAOI منجر به بروز سندروم سروتونین شده که خطرناک و گاها کشنده می باشد.بنابراین مصرف همزمان این دودسته دارویی منع مصرف دارد.این اختلال در افرادی که به تازگی مصرف SSRI را قطع کرده اند و MAOI مصرف می کنند نیز ممکن است بروز نماید.درمان با SSRI باید دو هفته بعد از قطع مصرف ایزوکربوکسازید شروع شود. همچنین درمان با ایزوکربوکسازید باید حداقل یک هفته بعد از قطع مصرف SSRI و سایر ضدافسردگیهای مشابه شروع شود. در مورد فلوکستین این زمان 5 هفته می باشد.

تداخلات دارویی

اکسپکتورانت , بریمونیدین , پزودوافدرین , تترابنازین , دی هیدرو ارگوتامین , ریزاتریپتان , سیبوترامین , سیپروهپتادین , فکسوفنادین , مدافینیل , کلماستین , متیلن بلو , سیکلوبنزاپرین , نفازودون , بوپرنورفین , بنزتروپین , سوفنتانیل , التریپتان , افدرین , دوپامین , لوودوپا , فنیل پروپانولامین , فن فلورامین , راساژیلین (رازاگیلین) , سافینامید , پالونوسترون , دولاسترون , تاپنتادول , دی اتیل پروپیون , پنتازوسین , اینداپامید , بوتورفانول , نالبوفین , گوانادرل , بوتاباربیتال , لورکاسرین , کلرتالیدون , متی کلوتیازید , فن دی مترازین , بنزفتامین , دوکساپرام , متوهگزیتال , دکس فن فلورامین , ال تریپتوفان , میلناسیپران , پروپیل هگزدرین , زایلومتازولین , کاربینوکسامین , کلرسیکلیزین+ پسودوافدرین , دوکسیلامین , انتاکاپون , کلرسیکلیزین + فنیل افرین , اکسی مورفون , ات کلر وینول , کوردیسپس , دیفنوکسین , دی پی پانون , بنزهیدروکدون/استامینوفن , لاسمیدیتان , کلورسیکلایزین , نتوپیتانت , نسیریتاید

همچنین از مصرف غذاها و نوشیدنیهای با مقادیر بالای تیرامین نظیر پنیرهای مانده و فراورده های تخمیری و ترشیجات و نوشیدنیهای الکلی پرهیز شود.
در صورت بروز تپش قلب و سردردهای مکرر ایزوکربوکسازید قطع شود.

هشدارها

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

واکنشهای آلرژیک نظیر کهیر و خارش و تورم و تاول و پوسته شدن با یا بدون تب و احساس سنگینی در گلو یا قفسه سینه و به سختی صحبت کردن و تنفس دشوار و خس خس سینه و تورم دهان وصورت و لبها و زبان و گلو

علائم کبدی نظیر ادرار تیره، خستگی، عدم گرسنگی، سوء هاضمه یا درد شکم، مدفوع روشن، بالا آوردن، زردی چشم یا پوست

ضعف یک سمت بدن، اختلال در صحبت و تفکر و اختلال تعادل، فلج یک سمت صورت، تاری دید،

درد یا فشار روی سینه، ضربان قلب تند یا آهسته، سردرد غیرنرمال، سفتی گردن، تعریق، تشنج

نکات قابل توصیه

در صورت مبتلا بودن به هریک از اختلالات زیر با احتیاط مصرف شود:

  • فئوکروموسایتوما، اختلالات عروقی مغز مثل سکته
  • مشکلات قلبی نظیر اختلالات مادرزادی قلب و حمله قلبی
  • فشارخون بالا، سابقه سردردهای مکرر
  • مشکلات کبدی
  • سابقه اختلالات روانی در خانواده نظیر اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی
  • بیماریهای سیستم عصبی نظیر پارکینسون و تشنج
  • تیرویید پرکار، سابقه خانوادگی گلوکوم

این دارو ممکن است منجر به خواب آلودگی شود بنابراین از رانندگی و کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری کامل دارد اجتناب شود.

از مصرف نوشیدنی های الکلی نیز حین درمان با داروی ایزوکربوکسازید پرهیز شود.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.