دی هیدرو اپی آندرستندیون DHEA

گروه دارو: استروژن ها

دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA) فراوان ترین هورمون مردانه (آندروژن) است که غدد فوق کلیه و تا حدی تخمدانها و بیضه ها ان را  تشرح می کنند. این ماده پیش ساز سایر هورمونها نظیر تستوسترون و استروژن است..

DHEA به عنوان هورمون ضد سالخوردگی موسوم است چون کمبود آن در سن بالا ممکن است افراد را به سرطان پستان، پروستات و مثانه؛ تصلب شرایین؛ فشار خون بالا؛ بیماریهای خودایمنی (مثلاً دیابت، لوپوس منتشر، روماتیسم مفصلی)؛ پوکی استخوان؛ کلسترول بالا؛ چاقی؛ اختلالات حافظه؛ خستگی مزمن و سایر تظاهرات سالخوردگی مستعد کند. افراد مسن تر دارای سطح بالاتر DHEA اغلب سطح سلامت بالاتری در مقایسه با افراد دارای سطح پایین DHEA دارند. بدین ترتیب، دو نکته مهم در خصوص DHEA این است که در سن بالا کاهش می یابد و در بیماریهای متعددی میزان آن کم می شود.

مکانیسم اثر

دی هیدرو اپی آندرستندیون DHEA را می توان به عنوان یک پیش هورمون برای استروئیدهای جنسی دانست. از آنجا که بیشتر DHEA توسط zona reticleis)) داخلی ترین  قشرغدد فوق کلیوی تولید می شود ، چنین استدلال می شود که در پاسخ ایمنی و استرس نقش دارد. DHEA برای تشخیص فعالیت اضافی آدرنال همانطور که در سرطان آدرنال یا هایپرپلازی مشاهده می شود از جمله اشکال خاصی از هیپرپلازی مادرزادی آدرنال است مفید است زیرا تقریباً توسط غدد آدرنال تولید می شود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تمایل به سطح بالای DHEAS دارند.

موارد مصرف دی هیدرو اپی آندرستندیون

  • بیماری قلبی: در یک مطالعه مشخص شد مردان سالم دارای سطح کم دی هیدرواپی آندروسترون  احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی سه برابر افراد عادی دارند.

  • افزایش سن: تغییرات مثبت مهم (مثلاً تحلیل عضلانی کمتر، کاهش حافظه کمتر، خلق بهتر و انرژی) در افراد مسن درمان شده با DHEA دیده شده است، ولی تحقیق گسترده تر جهت تعیین میزان ارتباط لازم است.

  • پوکی استخوان: DHEA توده استخوانی خانم های یائسه را بیشتر می کند. با این حال، تجویز مکمل آن توصیه نمی شود تا مطالعات گسترده تر روی انسانها انجام شود

 

  • افسردگی: DHEA به صورت تجربی در بیماران افسردگی بکار رفته و در بهبود افسردگی و حافظه موفق بوده است.

  • ایدز: درمان با DHEA در مبتلایان به ایدز مفید است چون احتمال ارتباط کمبود DHEA با کاهش عملکرد ایمنی وجود دارد.

  • تحریک و تقویت کارآیی: چون به نظر می رسد DHEA توده عضلانی را افزایش و چربی را کاهش می دهد و مدت زمان ترمیم پس از آسیب را کم می کند در میان ورزشکاران محبوب شده است. با این حال، مطالعات انسانی جهت اثبات این ادعاها لازم است. DHEA جهت تقویت عملکرد جنسی لازم است.

مقدار مصرف دی هیدرو اپی آندرستندیون

50 میلی گرم برای پیر شدن پوست تا 1 سال 
30 تا 500 میلی گرم برای  6 تا 8 هفته  جهت درمان افسردگی
75 میلی گرم روزانه تا 3 ماه برای درمان نابروری جهت ای وی اف

موارد منع مصرف

سرطان های وابسته به هورمون های جنسی مثل سرطان پستان، تخمدان ، پروستات
و سابقیه فامیلی داشتن اینگونه سرطان ها 

عوارض جانبی دی هیدرو اپی آندرستندیون

 بیشتر عوارض آن خفیف است ، مانند سردرد ، خستگی ، بی خوابی و احتقان. از آنجا که DHEA بر سطح هورمون تأثیر می گذارد ، می تواند علائم دیگری ایجاد کند. زنان ممکن است دچار پریودهای غیر طبیعی ، آکنه یا تغییر خلق و خوی شوند. آنها همچنین ممکن است ویژگی های مردانه مانند موهای صورت یا صدای عمیق تری داشته باشند. مردان ممکن است بافت سینه ، فشار خون بالا و سایر مشکلات ایجاد کنند.

تداخلات دارویی

فلوتامید , استروژن , تستوسترون , کاربامازپین , والپروئیک اسید

ضد روانپریشی. استفاده از DHEA با داروهای ضد روانپریشی مانند کلوزاپین ، می تواند اثر دارو را کاهش دهد.

کاربامازپین . استفاده از DHEA با این دارو برای درمان تشنج ، درد عصبی و اختلال دوقطبی ممکن است اثر بخشی دارو را کاهش دهد.

استروژن.  از DHEA با استروژن استفاده نکنید. ترکیب DHEA و استروژن ممکن است باعث علائم استروژن بیش از حد ، مانند حالت تهوع ، سردرد و بی خوابی شود.

لیتیوم. استفاده از DHEA با لیتیوم می تواند اثر دارو را کاهش دهد.

فنوتیازین ها . استفاده از DHEA با داروهایی که برای درمان اختلالات روحی و روحی جدی استفاده می شود ، می تواند اثربخشی داروها را کاهش دهد.

مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین. استفاده از DHEA با این نوع داروی ضد افسردگی ممکن است باعث علائم مانیک شود.

تستوسترون . از DHEA با تستوسترون استفاده نکنید. ترکیب DHEA و تستوسترون ممکن است باعث بروز علائمی از قبیل تعداد کم اسپرم (الیگوسپرمی) ، بزرگ شدن سینه در مردان (ژنیکوماستی) و ایجاد خصوصیات معمولی در مردان شود.

تریازولام . استفاده از DHEA با این آرام بخش ممکن است باعث افسردگی سیستم عصبی مرکزی شود ، که می تواند بر میزان تنفس و ضربان قلب شما تأثیر بگذارد.

اسید والپروئیک (دپاکن). استفاده از DHEA با این ضد تشنج می تواند اثر دارو را کاهش دهد.

هشدارها

در صورت داشتن کلسترول بالا یا بیماری که بر تأمین خون قلب (بیماری ایسکمیک قلب) تأثیر دارد ، از مصرف DHEA جلوگیری کنید. DHEA ممکن است لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول "خوب" را کاهش دهد.

استفاده از DHEA همچنین ممکن است اختلالات روانپزشکی را بدتر کند و خطر ابتلا به مانیا را در افرادی که اختلالات خلقی دارند افزایش دهد.

DHEA همچنین ممکن است باعث ایجاد پوستی روغنی ، آکنه و رشد موهای الگوی مردانه در خانمها (هیرسوتیسم) شود.

نکات قابل توصیه

میزان زیاد دی هیدرو اپی آندرستندیون ممكن است توانایی طبیعی ساخت DHEA در بدن را مهار كند و ممكن است برای سلولهای كبدی سمی باشد. چون DHEA میزان تولید هورمون مردانهٔ تستوسترون را افزایش می دهد، خانم ها باید مواظب علایم مردانگی (مثلش ریش موی سر، موی زید صورت، افزایش وزن ناحیه كمر یا آكنه) باشند و در مردان نیز ممكن است نشانه های افزایش تستوسترون (مثلاً، تحلیل بیضه، تهاجم جنسی، تمایل به خشونت، طاسی نوع مردانه و فشارخون بالا) بروز كند

مصرف در بارداری

X ( مصرف در بارداری ممنوع است)

در صورت بارداری یا شیردهی از DHEA استفاده نکنید.

مصرف در شیردهی

در صورت بارداری یا شیردهی از DHEA استفاده نکنید.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • جواد | 1402/11/16

      باسلام آیا دهیدرواپی آندروسترون (DHEA) و دی هیدروتستوسترون (dht) با هم ارتباط دارن؟ ممنون از پاسخگویی شما

      پاسخ دکتر شیعه زاده:

      با درود فراوان
      هر دو از هورمون های استروئیدی هستند مورد اول در بدن به تستوسترون تبدیل می شود و دومی از متابولیسم تستوسترون ساخته می شود
      بااحترام


    • ساناز لطیفی | 1400/11/11

      با سلام یکی از دوستان dhea فرانسوی اورده میخام برا کمبود دخیره تخمدان ازش بخرم؟تو نت زدم اصله ولی اینکه امریکاییشو تا حالا میفروختند میتونم اینم مثل همون امریکاییها استفاده کنم موادش یکیه

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام می توان با توجه به دوز تجویز شده توسط پزشک ، دوز بندی دارو را تغییر داد


    • نسرین | 1400/08/26

      با سلام و خسته نباشید سوالی داشتم از خدمتتون، پزشکم برای درمان ذخیره کم تخمدان بنده این قرص رو به مدت 2 ماه تجویز کردند می خواستم بپرسم با توجه به اینکه مادر بنده سرطان سینه دارند می تونم به صورت موقت از این قرص استفاده کنم یا خطرناکه؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام خیر مشکلی ندارد استفاده کنید