بپوتاستین Bepotastine


بپوتاستینیک آنتاگونیست انتخابی و غیر خواب آور گیرنده هیستامینی نوع 1 (H1) می باشد.

داروی بپوتاستینیک اثر خود را از طریق مهار عملکرد و جلوگیری از رهاش هیستامین اعمال می کند. هیستامین، ماده ای در بدن است که باعث بروزعلائم آلرژیک می شود.

بپوتاستین در چشم پزشکی برای درمان خارش چشم ها ناشی از التهاب آلرژیک ملتحمه مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم اثر

کانژانکتیویت آلرژیک (التهاب ملتحمه چشم) زمانی به وقوع می پیوندد که در اثر تماس با آنتی ژن,واکنش های افزایش حساسیت نوع 1 در بدن فعال شود. به دنبال تماس با آلرژن, ماست سل های سطح ملتحمه چشم دگرانوله شده و هیستامین آزاد می شود. در نتیجه رهاش هیستامین، علائمی مانند خارش دیده می شود.

  داروی  بپوتاستینیک برای کمک به رفع خارش چشم ها از طریق سه مکانیسم عمل می کند که عبارتند از: آنتاگونیزه کردن گیرنده هیستامینی نوع 1, پایدار سازی غشای ماست سل ها و مهار مهاجرت ائوزینوفیل ها به بافت التهاب یافته و در نهایت از آسیب بافتی و بدتر شدن التهاب آلرژیک چشم ها جلوگیری می شود.

فارماکودینامیک

بپوتاستین یک آنتاگونیست انتخابی و غیر خواب آور گیرنده هیستامینی نوع 1 می باشد . این دارو متعلق به نسل دوم خانواده پیپریدین ها می باشد. داروی بپوتاستین باعث پایداری غشای ماست سل ها و مهار مهاجرت ائوزینوفیل ها به بافت های ملتهب می شود. علاوه بر این، بپوتاستین تداخلی با گیرنده های سروتونین، موسکارین، بنزودیازپین و گیرنده های بتا آدرنرژیک ندارد، در نتیجه عوارض جانبی مانند خشکی دهان هم دیده نمی شود.

فارماکوکینتیک

جذب: جذب سیستمیک اندکی دارد
فراهمی زیستی:
فرم خوراکی: فراهمی زیستی بالا
فرم موضعی: فراهمی زیستی اندک
اتصال پروتئینی: حدود 55 درصد
نیمه عمر : نیمه عمر حذف: 2.5 ساعت
متابولیسم: متابولیسم اندکی از طریق آنزیم های سیتوکروم دارد
دفع: کلیوی ( 75 – 90 درصد )

موارد مصرف بپوتاستین

خارش چشم

قطره چشمی بپوتاستین برای درمان علامتی خارش چشم ها (دگرانوله شدن ماست سل های القا شده توسط ایمونوگلوبولین E ) ناشی از کانژانکتیویت آلرژیک به کار می رود.

مقدار مصرف بپوتاستین

  • دوز معمول بزرگسال برای درمان التهاب ملتحمه چشم:

یک قطره دو بار در روز چکانده شود

  • دوز معمول در کودکان بالای 2 سال برای درمان التهاب ملتحمه چشم:

یک قطره دو بار در روز چکانده شود

تداخلات دارویی

تداخلات شناخته شده ای از این دارو وجود ندارد.‬‬‬‬‬‬‬‬

هشدارها

  • لنزهای تماسی را قبل از چکاندن دارو خارج کنید. بنزالکونیوم کلراید موجود در این دارو ممکن است از طریق لنزهای تماسی جذب شود.
  • به منظور کاهش آلودگی سر قطره چشمی و محلول درون آن, به مریض توصیه کنید از تماس آن با پلک یا چشم خودداری کند.
  • داروی بپوتاستینیک را در دمای اتاق و دور از نور و حرارت زیاد نگهداری کنید.
  • در صورتی که از دارو استفاده نمی کنید درب قطره چشمی حاوی دارو را محکم ببندید.
  • این دارو تنها مصرف موضعی داخل چشم دارد. این دارو برای درمان ناراحتی های ناشی از لنزهای چشمی نباید استفاده شود. در صورت بروز قرمزی چشم ها از لنزهای تماسی استفاده نکنید.

نکات قابل توصیه

  • قبل از استفاده از قطره چشم بپوتاستین،
    اگر به این دارو، داروهای دیگر یا هر یک از مواد موجود در قطره چشمی آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید.
  • به پزشک یا داروساز خود مصرف هر یک از داروهای دیگر، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را اطلاع دهید. ممکن است نیاز به تغییر دوز مصرفی یا برسی دقیق عوارض جانبی دارو باشد.
    اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید، به پزشک خود بگویید. اگر هنگام استفاده از قطره چشمی بپوتاستین باردار شدید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگراز لنزهای تماسی استفاده می کنید، به پزشک خود بگویید. اگر چشم شما قرمز است نباید از لنزهای تماسی استفاده کنید و از طرفی نباید برای برطرف کردن قرمزی و تحریکات چشم ناشی از لنزهای تماسی از قطره بپوتاستین استفاده شود. این قطره حاوی بنزالکونیوم کلراید است که می تواند توسط لنزهای تماسی جذب شود. درصورت استفاده از لنزهای تماسی از استعمال این قطره در چشم ها اجتناب کنید. لنزهای تماسی خود را قبل از استفاده از قطره چشمی بپوتاستین خارج کنید.
  • به محض یادآوری، دوز فراموش شده را در چشم ها بچکانید.با این حال، اگر زمان دوز بعدی فرا رسیده باشد، بدون در نظر گرفتن دوز فراموش شده سایر دوزهای مصرفی را طبق برنامه ادامه دهید.
  • هنگام استفاده از قطره چشمی بپوتاستین، مراقب باشید که نوک بطری با چشم، انگشتان، و یا هر سطح دیگری تماس پیدا نکند. در صورت تماس، ممکن است میکروب وارد قطره چشمی شود. استفاده از قطره های چشمی آلوده به میکروب ممکن است باعث آسیب جدی به چشم یا حتی از دست رفتن بینایی شود. اگر فکر می کنید قطره چشمی شما آلوده شده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.