ریبوسیکلیب Ribociclib


ریبوسیکلیب در درمان سرطان پستان وابسته به هورمون استفاده می­شود. ریبوسیکلیب در صورتی استفاده می­شود که تست پروتئین به نام HER2 (گیرنده 2 فاکتور رشد اپیدرمال انسانی)  منفی شده باشد. HER2 پروتئین می­تواند باعث سرعت بخشیدن به رشد سلول­های سرطانی شود.

زمانی که سرطان در سایر قسمتهای بدن گسترش یافته باشد قبل از سایر درمانها از این دارو استفاده می­شود .

ریبوسیکلیب به صورت ترکیبی با داروهای ضدسرطان دیگر مثل لتروزول(فمارا) یا فلووسترانت(فازلودکس) داده می­شود.

مکانیسم اثر

ریبوسیکلیب مهارکننده­ی انتخابی کیناز وابسته به سیکلین است، یک کلاس دارویی که به کند کردن پیشرفت سرطان توسط مهار کردن دو پروتئین که کیناز 4 و 6 وابسته به سیکلین (CDK4/6) نامیده می­شود، کمک می­کند. این پروتئین ها وقتی که بیش از حد فعال شوند می­توانند سلول­های سرطانی که رشد کردند و خیلی سریع تقسیم شدند را فعال کنند.

فارماکوکینتیک

جذب: خوراکی بین 1 تا 5 ساعت

نیمه عمر: 32.6 ساعت

موارد مصرف ریبوسیکلیب

کند کردن پیشرفت سرطان توسط مهار کردن دو پروتئین (کیناز 4 و 6 وابسته به سیکلین (CDK4/6))

مقدار مصرف ریبوسیکلیب

سرطان پستان:

600 میلیگرم خوراکی یک بار در روز به مدت 21 روز، سپس 7 روز قطع،  تا سیکل 28 روزه تکمیل شود.

موارد منع مصرف

آلرژی به دارو

مصرف تاموکسیفن

بارداری

عوارض جانبی ریبوسیکلیب

درد مثانه، مدفوع سیاه، نفخ یا ادم در صورت، بازوها، دستها، پاها ، ادرار کدر یا خونی، لرز، سرفه، سختی در تنفس ، سختی در ادرار کردن، سوزش ادرار و ادرار کردن دردناک، تب، تکرر ادرار، درد پهلو و پشت، کاهش وزن سریع، گلودرد، سفتی قفسه سینه، سفتی دست و پا، زخم ، درد یا لکه های سفید در دهان، کبودی یا خونریزی بدون علت، خستگی یا ضعف بدون علت، افزایش یا کاهش وزن بدون علت ، اسهال، تهوع

هشدارها

ریبوسیکلیب می­تواند باعث عوارض جدی در قلب، ریه ها و کبد شود. درصورت بروز هریک از علائم زیر با پزشک مشورت کنید: درد قفسه سینه، سختی تنفس، سرفه( با یا بدون خلط)، گیجی ناگهانی، در قسمت بالا سمت راست شکم، کاهش اشتها، کبودی یا خونریزی بدون دلیل، ادرار کدر و تیره، یا زردی پوست یا چشم­ها.

نکات قابل توصیه

در صورتی که هر یک از مشکلات زیر را دارید با پزشک مشورت کنید:

ضربان قلب ضعیف، بیماریهای قلبی یا حمله قلبی قبلی، سندروم QT طولانی، عدم تعادل در الکترولیت، بیماریهای کبدی، بیماریهای کلیوی، علائم عفونت( تب و لرز).

نیاز است که تست بارداری منفی باشد. در زمان مصرف ریبوسیکلیب از یک روش موثر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید و باید حداقل 3 هفته بعد از اخرین دوز اقدام به بارداری کنید.

این دارو ممکن است بر قدرت باروری در مردان تاثیر بگذارد.

حداقل تا 3 هفته بعد از مصرف آخرین دوز دارو اقدام به شیردهی نکنید.

مصرف در بارداری

گروه N ( طبقه بندی نشده )

نیاز است که تست بارداری منفی باشد. در زمان مصرف ریبوسیکلیب از یک روش موثر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید و باید حداقل 3 هفته بعد از اخرین دوز اقدام به بارداری کنید.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • سمانه | 1402/11/25

      با سلام دوره درمان با این دارو چه مدت می باشد چونکه داروی گرانقیمت و نایابی می باشد .

      پاسخ دکتر شیعه زاده:

      با درود فراوان
      سیکل های درمانی 21 روزه است و تا زمانیکه پاسخ درمانی مناسب ایجاد شود و عارضه خاصی بروز نکند بر حسب صلاحدید پزشک می تواند ادامه پیدا کند. باحترام


    • آرزو | 1400/12/22

      درود بر شما آیا کدر یا خونی شدن ادرار را هنگام مصرف این دارو می توان با تغذیه ویژه‌ای از بین برد؟ مثلا مصرف آب زیاد آیا با میوه یا غذای خاصی تداخل ندارد؟ درصد موفقیت این دارو چند است و بعد از پایان دوره مصرف شما پزشکان اقدامی برای کنترل بیماری می کنید؟؟ با سپاس

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام در کل مصرف مایعات زیاد به هنگام مصرف اینگونه داروها توصیه می شود ولی عوارض را به صفر نمی رساند در طول مصرف این دارو انار، آب انار، گریپ فروت و آب گریپ فروت ، نوشیدنی حاوی الکل مصرف نکنید. در خصوص طول دوره و درصد موفقیت با متخصص معالجتان مشورت کنید