تگافور Tegafur


تگافور پیش داروی فلورووراسیل است که یک عامل ضد سرطان است و به عنوان درمان سرطانهای مختلفی از جمله سرطانهای پیشرفته معده و روده استفاده می شود. این دارو آنالوگ پیریمیدین است که در درمانهای ترکیبی به عنوان یک عامل شیمی درمانی فعال در ترکیب با Gimeracil و Oteracil یا در کنار فلورووراسیل به عنوان Tegafur-uracil به کار می رود.
تگافور معمولاً در ترکیب با داروهای دیگر تجویز می شود که فرایند فراهمی زیستی فلورووراسیل را با مسدود کردن آنزیمی که عامل تخریب آن است، افزایش می دهد یا به کار می رود تا سمیت فلورووراسیل را با اطمینان از غلظت های زیاد فلورووراسیل در یک دوز کمتری از تگافور، محدود کند.
تگافور هنگامی که به فلورووراسیل تبدیل شد و از نظر زیستی فعال شد، با مهار تیمیدیلات سنتاز (TS) در طول مسیر پیریمیدین که در سنتز DNA درگیر است، فعالیت ضد سرطان را انجام می دهد. فلورووراسیل در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد.

مکانیسم اثر

تبدیل 2-دئوکسی یوریندیلات به 2-دئوکسی تیمیدیلات در محرک سنتز DNA و پورینها در سلولها ضروری است. تیمیدیلات سنتاز تبدیل 2-دئوکسی یوریندیلات به 2-دئوکسی تیمیدیلات را کاتالیز می کند، که پیش ساز تیمیدین تری فسفات (TTP) است، یکی از چهار دئوکسی ریبونوکلئوتیدهایی است که مورد نیاز برای سنتز DNA است.
پس از تجویز این دارو در بدن، تگافور به متابولیت آنتی نئوپلاستیک فعال، فلورووراسیل تبدیل می شود. در سلولهای تومور، فلورووراسیل متحمل فسفوریلاسیون می شود تا آنابولیتهای فعال از جمله 5-فلورودئوکسی یوریدین مونوفسفات را شکل دهد.
5-فلورودئوکسی یوریدین مونوفسفات و فولات کاهش یافته به تیمیدیلات سنتاز باند می شوند که منجر به تشکیل یک کمپلکس سه قلو می شود که سنتز DNA را مهار می کند. علاوه بر این، 5-فلورویوریدین تری فسفات (FUTP) در RNA گنجانیده شده و باعث اختلال در عملکرد RNA می شود.

فارماکوکینتیک

جذب
این دارو نسبت فارماکوکینتیک متناسب با دوز را نشان می دهد. این دارو به سرعت و به خوبی در گردش سیستمی جذب می شود و در طی 1 تا 2 ساعت از زمان تجویز به اوج غلظت پلاسمایی می رسد.
متابولیسم
CYP2A6 کبدی آنزیمی غالب است که 5-هیدروکسیلاسیون این دارو را واسطه گری میکند تا 5'-هیدروکسی تگافور تولید شود. این متابولیت ناپایدار است و متحمل تخریب خود به خود برای تشکیل 5-FU می شود ، که یک ماده ضد سرطان فعال است که یک عمل دارویی بر روی تومورها انجام می دهد. 5-FU به سرعت توسط آنزیم کبدی دی هیدروپیریمیدین دهیدروژناز (DPD) متابولیزه می شود.
زمان رسیدن به پیک اثر
نیمه عمر حذف
نیمه عمر حذف این دارو تقریبا 11 ساعت است.
دفع
پس از تجویز خوراکی، حدود کمتر از 20٪ کل دارو بدون تغییر در ادرار دفع می شود.

موارد مصرف تگافور

در بزرگسالان برای درمان سرطان پیشرفته معده در صورتی که همراه با سیس پلاتین تجویز می شود.
برای درمان خط اول سرطان متاستاتیک کولورکتال با اوراسیل و کلسیم فولینات.

اشکال دارو تگافور

Ai Yi (Hengrui) / ESUEEW AN T (Sawai Seiyaku) / Fimer (LKM) / Ftorafur (Grindeks) / Furil (Lotus Pharmaceuticals)
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.