پروژسترون ( اندومترین ) Endometrine

گروه دارو: پروژستین ها

اندومترین ترکیب واژینال حاوی پروژسترون است. پروژسترون یک هورمون زنانه مهم برای تخمک گذاری و قاعدگی است . پروژسترون باعث تغییر در ضخامت دیواره رحم میشود و موجب تسهیل قرار گیری تخم لقاح یافته در دیواره رحم درابتدای بارداری می شود. پروژسترون پس از آن کمک به ادامه و حفظ بارداری می کند. 

پروژسترون به عنوان بخشی از تکنولوژی کمکی تولید مثل (ART) در درمان باروری در زنان بارداری که دچار کمبود پروژسترون طبیعی در بدن می باشند به کار می رود.

مکانیسم اثر

پروژسترون یک استروئید طبیعی است که از تخمدان، جفت و غدد آدرنال ترشح می شود. در حضور مقادیر کافی از استروژن، پروژسترون اندومتر تکثیر یافته را به اندومتر ترشحی تبدیل می کند. پروژسترون جهت افزایش پذیرش لانه گزینی جنین توسط اندومتر، ضروری است. وقتی که جنین لانه گزینی کرد، پروژسترون در جهت حفظ بارداری عمل می کند.

فارماکوکینتیک

نیمه عمر: 5-20 دقیقه

دفع: ادرار (50-60%)، مدفوع و صفرا (10%)

اتصال به پروتئین: 96-99%

 زمان رسیدن به حداکثرغلظت سرمی: 8 ساعت.

متابولیسم: عمدتا در کبد توسط CYP3A3/4

موارد مصرف پروژسترون ( اندومترین )

مورد استفاده در درمان با تکنولوژی باروری (ART)

اندومترین (پروژسترون) جهت حمایت از تخمک گذاری جنین و زایمان زودرس به وسیله حفظ جسم زرد در فاز لوتئال به عنوان بخشی از برنامه درمان با تکنولوژی باروری (ART) مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار مصرف پروژسترون ( اندومترین )

دوز مصرفی پروژسترون: 100 میلی گرم شیاف واژینال 2 یا 3 بار در روز از روز بعد از تخمک گذاری شروع شده و برای 10 هفته ادامه می یابد.

مطالعات کافی جهت بررسی اثرگذاری دارو در خانم های بالای 35 سال انجام نشده است.دوز مصرفی مناسب در این سنین بررسی نشده است.

تداخلات دارویی

توپوتکان , سفتازیدیم , گلی بنکلامید , بندروفلومتازید

در مطالعات هیچگونه تداخل دارویی به طور رسمی برای اندومترین گزارش نشده است. داروهایی که القا کننده سیتوکروم P450-3A4 کبدی هستند (مانند فنی توئین و کاربامازپین) ممکن است حذف پروژسترون را افزایش دهند.
توصیه می شود که بیمار از مصرف همزمان پروژسترون واژینال با داروهای واژینال دیگر (مانند داروهای ضد قارچ) خودداری کند.

هشدارها

مرتبط با ناراحتی های عروق قلبی و مغزی

پزشک باید در ارتباط با علائم اولیه انفارکتوس قلبی، اختلالات عروق مغزی، ترومبوآمبولی سرخرگی و سیاهرگی (ترومبوآمبولی وریدی و آمبولی ریوی)، وجود لخته در رگها (ترومبوفلبیت) و شبکیه اطلاعات کامل داشته باشد. در صورتی که به هر کدام از این موارد مشکوک بود ادامه درمان با اندومترین باید قطع شود.

افسردگی:

بیماران دارای سابقه افسردگی باید حتما تحت نظر باشند. اگر علائم آن ها بدتر شد، دارو درمانی با اندومترین باید پایان یابد.

سایر فرآورده های واژینال:

اندومترین همزمان با سایر فرآورده ای واژینال ( مانند داروهای ضد قارچ) نباید استفاده شود؛ زیرا ممکن است آزادسازی و جذب پروژسترون از شیاف دچار تغییر شود.

نکات قابل توصیه

به بیمار باید توصیه شود در صورت مشاهده هرگونه خونریزی غیر طبیعی واژینال هرچه سریعتر به پزشک معالج خود اطلاع دهد.

به بیمار باید در مورد عوارض جانبی شایع پروژسترون مانند سردرد، سفتی سینه، نفخ، تغییرات خلق و خواب آلودگی، هشدارهای لازم داده شود.

همچنین باید به بیمار تذکر داده شود که از مصرف همزمان اندومترین با سایر داروهای واژینال اجتناب کند.

مصرف در بارداری

گروه B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)

فقط در سه ماهه اول بارداری استفاده شود.

مصرف در شیردهی

پروژسترون در شیر مادر ترشح می شود. با توجه به اینکه اثرات آن در نوزاد مطالعه نشده است در این دوران باید بااحتیاط مصرف شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • م | 1402/05/19

      سلام. بعد از انتقال دکترم ٣٠ تاشیاف ایندومترین داده تو شهر ما گیر نمیاد به زحمت ٢٠ تا رو گرفتم که الان تمام کردم. روز ١٠ انتقالم هستم. اگه ١٠ تای دیگه رو شیاف پروژسترون استفاده کنم مشکلی پیش میاد؟ دکتر داروخانه گفته بود اگه ایندومترین مصرف کنی تا اخرش باید همین ایندومترین باشه ولی گیر نمیاد

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام به هر حال ماده موثره هر دو پروژسترون است البته با توجه به تفاوت در فرمولاسیون  احتمالا چون مجبور به تغییر دوز خواهید بود حتما با متخصص معالجتان مشورت کنید


    • سمیه | 1402/02/25

      سلام.من شیاف اندومترین مصرف می کنم هر 8 ساعت از 5 روز قبل از انتقال شروع کردم شیاف رو می زارم مشکلی نیست ولی نیم ساعت قبل از تایم بعدی کمر درد می شم و ترشح زیاد میاد بیرون که سفید هست مشخصه سفیدی از دارو هست این اثر دارو رو کم نمیکنه؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام به احتمال زیاد جای نگرانی نیست
      البته بهتر است به متخصص معالجتان نیز اطلاع دهید


    • غفاری | 1401/12/20

      سلام باردارم و سرکلاژ کردم. دکتر برای آمپول و شیاف پروژسترون تجویز کرده بود مشکل تاری دید و آریتمی قلبی پیدا کردم و دکتر آمپول را قطع و شیاف را نصف کرد و بعد دو هفته کاملا قطع کرد بعد یک هفته هنوز تاری دیدم بهتر نشده است آیا باز هم بهتر شدن تاری دید زمان بر خواهد بود با تشکر

      پاسخ خانم دکتر حسن پور:

      با سلام تاری دید معمولا عارضه‌ای موقت برای پروژسترون است. اما اگر یک هفنه پسش از قطع دارو همچنان ادامه دارد بهتر است توسط چشم پزشک معاینه شوید.


    • راضیه | 1399/04/01

      سلام ببخشید من اندومترم روز 11 سیکل 4.5 بوده و روز 13 سیکل آی یو آی شدم و این شیاف رو هر شب استفاده میکنم آیا با این اوصاف بارداری رخ میده؟و این شیاف ضخامت اندومترم رو زیاد میکنه؟؟

      پاسخ اقای دکتر میرحسینی:

      ضخامت رو زیاد میکنه
      معمولا ای یو دی خوب جواب میده


    • نصیبه | 1398/09/07

      سلام ببخشید من شیاف اندومترین استفاده میکنم گلی ینگلامید هم مصرف میکنم نوشته رو خوندم متوجه نشدم با هم تداخل دارن اینا؟نباید مصرف کنم گلی نبگلامید؟؟

      پاسخ اقای دکتر اشرفی:

      سلام در مطالعات هیچگونه تداخل دارویی به طور رسمی برای اندومترین گزارش نشده است. داروهایی که القا کننده سیتوکروم P450-3A4 کبدی هستند (مانند فنی توئین و کاربامازپین) ممکن است حذف پروژسترون را افزایش دهند.
      توصیه می شود که بیمار از مصرف همزمان پروژسترون واژینال با داروهای واژینال دیگر (مانند داروهای ضد قارچ) خودداری کند.


    • سیمین | 1398/06/03

      سلام ای وی اف انجام دادم ،که تا دو روز قبل از انتقال جنین باید هر ۱۲ ساعت اندومترین مصرف میکردم،که متاسفانه اشتباها ،که الان دو روزه که انتقال جنین دادم روزی یک عدد مصرف کردم آیا باعث میشه سیکل ای وی اف بهم بخوره؟

      پاسخ خانم دکتر اسکناطی:

      اندومترین دارای ماده موثره پروژسترون است که موجب تسهیل قرارگیری تخم لقاح یافته در دیواره رحم در ابتدای بارداری می شود . بهتر است در این خصوص حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید تا شما را راهنمایی کنند.


    • هستی ۸۸ | 1398/06/01

      سلام. شیاف اندومترین خوب وبی ضرر تره یا آمپول فرتیژست؟

      پاسخ خانم دکتر اسکناطی:

      هر دو دارو دارای ترکیب هورمونی پروژسترون هستند که شیاف اثر موضعی داشته و کاربرد آن حمایت از تخمک گذاری جنین و ... می باشد. آمپول اثر سیستمی داشته و کاربرد آن شامل آمنوره و خونریزی ناشی از اختلال عملکرد رحم و ... می باشد .
      توصیه می شود هر آنچه پزشک با توجه به تشخیص بیماری تجویز نمودند استفاده گردد.