کنتراسپتیو تری فازیک Triphasic


تری فازیک نوعی از داروهای ضدبارداری خوراکی است که ترکیبی از دو داروی لوونورژسترول و اتینیل استرادیول می باشد. 
قرص روز 1تا6 حاوی: 0.05mg لوونورژسترل + 30mcg اتینیل استرادیول
قرص روز 7تا11 حاوی: 0.075mg لوونورژسترل + 40mcg اتینیل استرادیول
قرص روز 12تا21 حاوی: 0.125mg لوونورژسترول + 30mcg اتینیل استرادیول
قرص روز 22تا28 : بدون داروی موثر

مکانیسم اثر

لوونورژسترل : یک پروژسترون صناعی است . با افزایش غلظت پروژسترون خون مکانیسم فیدبک منفی هیپوتالاموس باعث کاهش ترشح LH و FSH می شود.
اتینیل استرادیول: با مکانیسم فیدبک منفی باعث کاهش ترشح LH و FSH می شود.

فارماکودینامیک

لوونورژسترل : ترشح گونادوتروپین ها از هیپوفیز را مهار می کند. از بلوغ فولیکول و تخمک گذاری جلوگیری می کند. باعث رشد بافت پستان می شود.
اتینیل استرادیول: باعث کاهش ترشح هورمون آزاد کننده هورمون لوتئینه کننده(LHRH) می شود.ترشح گونادوتروپین از هیپوفیز را کاهش می دهد. سنتز DNA ، RNA و پروتئینهای مختلف را در بافتهای هدف افزایش می دهد.

فارماکوکینتیک

جذب:
لوونورژسترل: فراهمی زیستی نزدیک به 100 درصد. سریع و تقریبا کامل جذب می شود. در معرض عبور اول کبدی قرار نمیگیرد.
اتینیل استرادیول: فراهمی زیستی 43 درصد. سریع و تقریبا کامل از دستگاه گوارش جذب می شود. در معرض عبور اول کبدی قرار می گیرد.
توزیع:
لوونورژسترل: پروتئین باندینگ 97/5 تا99 درصد( به طور عمده به گلوبولین اتصال دهنده هورمون جنسی و به مقدار کمتر به آلبومین سرم). حجم توزیع 1.8L/kg
اتینیل استرادیول: 95تا97 درصد(به آلبومین سرم). حجم توزیع 4.3L/kg
متابولیسم:

لوونورژسترول : به فرم کونژوگه متابولیزه می شود.
اتینیل استرادیول: در کبد توسط آنزیم CYP3A4 به استریول و استرون متابولیزه می شود.
حذف:
لوونورژسترل: نیمه عمر 22تا49 ساعت. دفع 40تا68 درصد از ادرار 16تا48 درصد مدفوع اغلب به صورت ترکیبات گلوکورونیده.
اتینیل استرادیول: نیمه عمر 12تا23 ساعت. دفع از طریق ادرار و مدفوع به صورت گلوکورونید و سولفاته.

مقدار مصرف کنتراسپتیو تری فازیک

رژیم ها متفاوت است. به مندرجات بسته بندی دارو مراجعه شود. (طبق توالی کدگذاری رنگی شرکت سازنده مصرف کنید.)
فراموش کردن مصرف قرص:
اگر یک قرص فراموش شود: یک قرص به محض یادآوری بخورید یا روز بعد دو قرص میل کنید. باقی بسته دارو را طبق برنامه استفاده کنید و تا 7روز از یک روش پیشگیری از بارداری دیگر استفاده کنید.
اگر دو روز متوالی مصرف قرص فراموش شود: تا 2روز 2 قرص بخورید و باقی بسته طبق برنامه استفاده شود. اگر در هفته سوم مصرف دارو هستید باقیمانده بسته را دور بریزید و همان روز بسته جدید را شروع کنید. و تا 7 روز از یک روش پیشگیری دیگر استفاده کنید. قاعدگی ممکن است دراین ماه اتفاق نیفتد اما اگر دو ماه پیاپی پریود نشدید احتمال بارداری وجود دارد.
اگر سه روز متوالی مصرف قرص فراموش شود: باقیمانده بسته دارو را دور بریزید و همان روز بسته جدید را شروع کنید. و تا 7 روز از یک روش پیشگیری دیگر استفاده کنید. قاعدگی ممکن است دراین ماه اتفاق نیفتد اما اگر دو ماه پیاپی پریود نشدید احتمال بارداری وجود دارد.

موارد منع مصرف

نارسایی کبدی , نارسایی کلیوی , حساسیت به دارو , سرطان آندومتری , بیماری عروق مغزی , ترومبوآمبولی حاد شریانی , بیماری عروق کرونری , حملات حاد میگرن با وجودیا بدون وجود اورا در بزرگسالان , نارسایی آدرنال , بیماران با فشارخون کنترل نشده , سابقه جراحی بزرگ طی 6 هفته گذشته , خونریزی تشخیص داده نشده و غیر طبیعی واژن , سرطان پستان وابسته به استروژن , نئوپلاسم وابسته به استروژن شناخته شده یا محتمل , تومور کبد , ترومبوفیلی

افراد بالای 35 سال با دیابت ملیتوس. افراد دیابتی با فشار خون بالا یا سایر بیماری های عروقی. افراد با سابقه بالای 20 سال دیابت. افراد سیگاری بالای 35 سال سن. زنان بالای 35 سال با میگرن. بیمار هپاتیت c با مصرف داروی ترکیبی ombitasvir/paritaprevir/ritonavir با یا بدون dasabuvir

هشدارها

در بیماران با سابقه خانوادگی سرطان پستان و ترومبوز وریدی عمقی و آمبولی ریه با احتیاط مصرف شود. احتیاط در بیماران دارای افسردگی فعلی یا قبلی ، اندومتریوز ، دیابت قندی ، فشار خون بالا ، تغییرات تراکم مواد معدنی استخوان ، اختلال در کلیه یا کبد ، بیماری متابولیک استخوان ، اریتماتوز لوپسی سیستمیک (SLE) و میگرن ، آسم ، صرع.
خطر ابتلا به ترومبوز وریدی عمقی در سال اول مصرف و همچنین پس از یک دوره 4هفته ای عدم مصرف  بشتر است. خطر بیماری ترومبوآمبولیک ناشی از داروهای ضد بارداری ترکیبی خوراکی پس از قطع مصرف به تدریج از بین می رود.
استفاده از این دارو خطر ابتلا به ترومبوزهای شریانی را که منجر به سکته مغزی و انفارکتوس میوکارد می شوند ، به ویژه در زنان با سایر عوامل خطر برای این بیماری ها افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است داروهای ضدبارداری ترکیبی ریسک ابتلا به بیماری های عروق مغزی ( سکته مغزی و خونریزی) را افزایش می دهد به خصوص در زنان سیگاری بالای 35 سال.
در صورت بروز ترومبوز شرياني يا ترومبوآمبولي وريدي (VTE) درمان را قطع كنيد. در صورت امکان ، حداقل 4 هفته قبل و طی 2 هفته بعد از عمل جراحی بزرگ یا سایر جراحی هایی که احتمال خطر ابتلا به VTE دارد و مستلزم بی تحرکی طولانی مدت است درمان را متوقف کنید. در زنانی که شیرده نیستند درمان را زودتر از 4 هفته پس از زایمان شروع نکنید. از هفته سوم بعد از زایمان ریسک ترومبوز وریدی پس از زایمان کاهش می یابد در حالی که ریسک تخمک گذاری افزایش پیدا می کند.
در صورت بروز موارد زیر درمان را قطع کنید: زردی ، مشکلات بینایی (ممکن است باعث عدم تحمل لنزهای تماسی شود) ، هرگونه علائم VTE ، میگرن با شدت غیرمعمول ، افزایش فشار خون قابل توجه ، افسردگی شدید ، افزایش خطر عوارض ترومبوآمبولیک بعد از عمل.
هشدار در مصرف همزمان با وارفارین و سایر داروهای آنتی کواگولانت (ممکن است نیاز به افزایش دور داروی آنتی کواگولانت باشد).
ترکیبات استروژنی داروهای ضدبارداری ترکیبی ممکن است غلظت سرمی گلوبولین اتصال دهنده تیروکسین ، گلوبولین اتصال دهنده هورمون جنسی و گلوبولین اتصال دهنده به کورتیزول را افزایش دهد. ممکن است نیاز به تجویز دوز جایگزین هورمون تیرویید و یا کورتیزول تراپی باشد.
استفاده طولانی مدت بیشتر از 5 سال از قرص های ضدبارداری ریسک را افزایش می دهد.

نکات قابل توصیه

مصرف سیگار و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی:

مصرف سیگار همزمان با مصرف قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری، خطر ایجاد عوارض خطرناک قلبی-عروقی را افزایش می دهد. این خطر در زنان با سن بیشتر از 35 سال و مصرف زیاد سیگار (بیشتر از 15 سیگار در روز)، بیشتر است.

به زنان مصرف کننده داروهای هورمونی توصیه شود که از مصرف سیگار خودداری کنند.

مصرف در بارداری

در بانوانی که سهوا در ابتدای بارداری از داروهای ترکیبی ضد بارداری خوراکی استفاده کرده اند نقص یا ریسکی در تولد مشاهده نشده است. مطالعات اپیدمیولوژیک و متاآنالیزها هیچ نقصی در سیستم ژنیتال و غیر ژنیتال ( شامل ناهنجاری های قلبی و نقص عضو) نوزاد در اثر مواجه با دوز پایین قرص های ضد بارداری ترکیبی در اوایل حاملگی نشان نداده است.

مصرف در شیردهی

به مادران توصیه می شود در صورت امکان در طی دوران شیردهی از سایر ضدبارداری های خوراکی استفاده کنند. داروهای ترکیبی ضد بارداری خوراکی باعث کاهش شیر در مادران شیرده می شود که ممکن است در ابتدای شیردهی یا هر زمانی در طی آن اتفاق بیفتد. مقدار کمی از استروئید های ضد بارداری خوراکی در شیر مادر ترشح می شود.

اشکال دارو کنتراسپتیو تری فازیک

Elifemme, Enpresse, Levonest, Trivora . Triphasil . Tri-Norinyl
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • مهسا | 1403/01/29

      سلام ایا قرص فلو کنازول اثر تری فازیک رو ازبین میبره که باعث بارداری بشه؟؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام خیر تداخلی که منجر به این اثر بشود، ندارند


    • رسپی | 1400/09/05

      ایا از قرص تری فازیکم میشه مثل ال دی برای پیشگیری اورژانسی استفاده کرد؟

      پاسخ خانم دکتر حسن پور:

      با سلام خیر چون مقادیر دارو در قرصهای تری فازیک متفاوت است قابل استفاده به صورت اورژانسی نیست.


    • فائزه ترابی | 1400/06/03

      سلام ببخشید مخاستم بپرسم ایا با عکس خوردن قرص فازیک امکان بارداری وجود چون من اینار بعد اتمام عادتم قرصمو برعکس از نقطه آخر شروع کردم هوسم بعدی اینکه ۱۰ دانه را مصرف متوجی شدم

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده نمایید و ماه بعد دارو را درست استفاده کنید.


    • معصومه | 1399/09/04

      خونریزی شدید الان حدود ۱۵روزاست که دارم این قرص خوب است بخاطر کرونا میترسم برم دکتر لطفا راهنمایی کنید

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      باید علت خونریزی شدید مشخص شود.
      در ضمن خونریزی و مشکلات پس از آن از کرونا ترسناک تر خواهد بود.
      لطفا فورا به متخصص زنان مراجعه نمایید.