کربی دوپا carbidopa


کربی دوپا همراه با داروی دیگری به نام لوودوپا استفاده می شود که در درمان علائم بیماری پارکینسون (سختی، لرزش، اسپاسم، کنترل ضعیف عضلات) استفاده میشود. علائم بیماری پارکینسون ممکن است با پایین آمدن سطح یک ماده ی شیمیایی در مغز که دوپامین نامیده می شود ایجاد می شود. 
لوودوپا در مغز تبدیل به دوپامین می شود. کربی دوپا از تخریب لوودوپا قبل از رسیدن به مغز جلوگیری می کند. 
کربی دوپا در ترکیب با لوودوپا استفاده می شود/ کربی دوپا به تنهایی هیچ تاثیری ندارد.
کربی دوپا همچنین با لوودوپا در درمان علائم عضلانی شبیه به بیماری پارکینسون که که توسط داروهای خاص مثل کلرپرومازین، فلوفنازین، پرفنازین و دیگر داروها ایجاد شده استفاده می شود.

مکانیسم اثر

کربی دوپا مهارکننده ی DDC است که در اصل متابولیسم محیطی لوودوپا را مهار میکند . DDC در بیوسنتز ال تریپتوفان به سروتونین و تغییر L-DOPA به دوپامین نقش مهمی دارد.
DDC در سدخونی مغزی و در قسمت های محیطی بدن یافت می شود. عملکرد کربی دوپا تمرکز روی DDC محیطی است چون این دارو نمی تواند از سدخونی مغزی عبور کند.

فارماکودینامیک

در ترکیب با لوودوپا، کربی دوپا تبدیل محیطی لوودوپا به دوپامین و دکربوکسیلاسیون اکسی تریپتان به سروتونین توسط حلقه ی L-آمینو اسید دکربوکسیلاز را مهار می کند. این منجر به افزایش مقدار لوودوپا و اکسی تریپتان در دسترس برای انتقال به CNS می شود.کربی دوپا همچنینی متابولیسم لوودوپا را در مجاری گوارشی مهار می کند، بنابراین باعث افزایش فراهمی زیستی لوودوپا می شود. 
حضور واحدهای اضافی لوودوپای در گردش می تواند تاثیر عملکرد نورونهای دوپامینرژیک را افزایش دهد. این عملکرد کربی دوپا خیلی مهم است چون لوودوپا قادر است از سد خونی مغزی عبور کند در حالی که دوپامین نمی تواند. از این رو تجویز کربی دوپا برای جلوگیری از تبدیل لوودوپای اضافی به دوپامین، قبل از رسیدن به محل فعالیت اصلی در مغز بسیار اساسی است .
تجویز همزمان کربی دوپا با لوودوپا نشان می دهد که باعث افزایش نیمه عمر لوودوپا بیش از 1.5 برابر می شود همراه با افزایش سطح پلاسمایی و کاهش کلیرنس. همچنین نشان داده شده است که درمان ترکیبی باعث افزایش بازیافت لوودوپا در ادرار به جای دوپامین می شود که کاهش در متابولیسم را ثابت می کند. 

فارماکوکینتیک

جذب: 
با تجویز خوراکی لوودوپا/کربی دوپا 40 تا 70 درصد از دوز تجویز شده جذب می شود. غلظت حداکثر 0.085mcg/ml بعد از 143 دقیقه با AUC 19.28mcg.min/ml به دست آمد.
حجم توزیع: 
حجم توزیع درمان ترکیبی با لوودوپا کربی دوپا 3.6L/Kg گزارش شده است. اگرچه کربی دوپا عمدتا در بافت ها توزیع می شود ، به جز در مغز. بعد از یک ساعت ، کربی دوپا  عمدتا در کلیه ، ریه ها، روده کوچک و کبد یاف می شود.
پروتئین بایندینگ: 
76%. 
متابولیسم:
چندین متابولیت حاصل از متابولیسم کربی دوپا وجود دارد که شامل 3-(3و4-دی هیدروکسی فنیل)-2-متیل پروپیونیک اسید، 3-(4-هیدروکسی-3-متوکسی فنیل)-2-متیل پروپیونیک اسید، 3-(3-هیدروکسی فنیل)-2-متیل پروپیونیک اسید، 3-(4-هیدروکسی-3-متوکسی فنیل)-2-متیل لاکتیک اسید، 3-(3-هیدروکسی فنیل)-2-متیل لاکتیک اسید، و 3و4-دی هیدروکسی فنیل استون (1و2).
نیمه عمر:
نیمه عمر گزارش شده ی کربی دوپا تقریبا 107 دقیقه است.

موارد مصرف کربی دوپا

این دارو در ترکیب با لوودوپا برای درمان بیماری پارکینسون یا درمان علائم شبه پارکینسون استفاده می شود. کربی دوپا باید همراه با دارویی داده شود که حاوی لوودوپا باشد تا موثر واثع شود. 

موارد منع مصرف

ملانوم بدخیم ، نوعی از سرطان پوست، دیابت، اختلالات ذهنی ناشی از مصرف دارو، اختلالات سایکوتیک، افکار خودکشی، افسردگی، گلوکوم با زاویه باز و بسته، حمله ی قلبی، ریتم قلبی غیرنرمال، بیماری های ریوی، زخم گوارشی، زخم دئودنوم، مشکلات کبدی، خونریزی معده یا روده، صرع، نوعی از اختلالات حرکی غیرنرمال که دیس کینزی نامیده می شود.
عدم توانایی در تخلیه ی کامل مثانه
آلرژی: کربی دوپا/لوودوپا

عوارض جانبی کربی دوپا

انواعی از واکنش های آلرژیک شمال راش ، خارش، قرمزی، التهاب، تاول یا پوسته ریزی با یا بدون تب، خستگی ، گرفتگی در قفسه سینه یا گلو، التهاب، خشن شدن صدا به صورت غیر عادی، التهاب در دهان ، صورت، لب ها، زبان یا گلو
علائم افسردگی، افکار خودکشی، عصبی بودن، عدم تعادل در احساسات، صحبت کردن غیر عادی، اضطراب، عدم احساس رضایت در زندگی.
علائم بالا یا پایین بودن فشارخون مثل سردرد یا سرگیجه ی خیلی بد.
توهم ( دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارد)
احساس سردرگمی
خواسته های قوی که کنترل آن سخت است (مثل خوردن، قمار کردن، رابطه جنسی، یا ذخیره کردن پول).
مدفوع سیاه یا خونی.
درد شکمی
احساس سوزش ، بی حسی یا ورمور شدن که طبیعی نیست.
کبودی یا خونریزی غیرقابل توجیه
درد یا فشار در قفسه سینه
ضربان قلب غیر طبیعی
تب و لرز
گلودرد
توده ی پوستی
تغییر در رنگ یا سایز خال
تغییر در بینایی ، درد در چشم، یا خارش چشم خیلی بد
کنترل کردن سخت حرکات بدن که جدید رخ داده یا خیلی بد است.
کوتاهی تنفس
احساس ضعف یا خستگی

نکات قابل توصیه

در صورت وجود الرژی به دارو یا هر آلرژی دیگری با پزشک خود در میان بگذارید. 
قبل از مصرف این دارو درباره شرایط پزشکی خود با پزشک صحبت کنید شامل: بیماری های کبدی، گلوکوم، مشکلات تنفسی مثل آسم، بیماریهای کلیوی، بیماری های قلبی مثل حمله ی قلبی و ضربان قلب نامنظم، زخم گوارشی، اختلالت ذهنی و خلقی مثل افسردگی ، اسکیزوفرنی، اختلالات خونی، صرع، اختلالات خواب.

مصرف در بارداری

در صورتی که به این دارو نیاز باشد باید دارو در دوران بارداری مصرف شود.

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که این دارو در شیر ترشح می شود.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.