مکامیلامین Mecamylamine


مکامیلامین یک آنتاگونیست نیکوتینی بوده که به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود و از سد خونی مغزی عبور می کند.

این دارو به عنوان یک مسدود کننده گانگلیونی ( گره عصبی ) در درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد ، اما مانند اکثر مسدود کننده های گانگلیونی ، امروزه بیشتر به عنوان یک ابزار تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم اثر

مکامیلامین یک مسدود کننده گانگلیونی است که از تحریک گیرنده های پس سیناپسی توسط استیل کولین آزاد شده از انتهای عصب پیش سیناپسی جلوگیری می کند. اثر کاهنده فشار خون مکامیلامین به كاهش تون سمپاتیک ، گشاد شدن عروق و كاهش برون دهی قلبی نسبت داده می شود.

فارماکودینامیک

مکامیلامین یک داروی ضد فشار خون قوی و مهارکننده گانگلیون است. کاربرد این دارو براي درمان فشار خون بالا تا متوسط ​​ و در موارد غیر پیچیده فشار خون بدخيم نشان داده شده است. یک دوز خوراکی کوچک از این دارو اغلب باعث کاهش قابل پیش بینی فشار خون می شود. مكاميلامين از سد خونی مغزی و جفت عبور مي كند.

فارماکوکینتیک


نیمه عمر: 24 ساعت

شروع اثر: 0.5-2 ساعت

طول اثر : 6-12 ساعت

دفع: 100٪ ادراری

موارد مصرف مکامیلامین

برای معالجه فشارخون اساسی نسبتاً شدید تا شدید و در موارد غیر پیچیده فشار خون وخیم

مقدار مصرف مکامیلامین

دوز مکامیلامین برای شروع درمان 2.5 میلی گرم خوراکی دو بار در روز است ؛ ممکن است حداقل هر دو روز 2.5 میلیگرم به دوز آن افزوده شود. میانگین دوز کلی روزانه 25 میلی گرم (در 3 دوز تقسیم شده) است.

موارد منع مصرف

ü     حساسیت به مکامیلامین
ü     نارسایی عروق كرونر ، گلوكوم ، سکته قلبی ، تنگی پیلوریك ، نارسایی كلیوی ، اورمی
عدم مصرف آنتی بیوتیک ها و سولفونامیدها

عوارض جانبی مکامیلامین

افت فشار خون وضعیتی  سرگیجه ، سبکی سر خستگی  خوای آلودگی  یبوست خشکی دهان  حالت تهوع / استفراغ  سنکوپ  تشنج  لرزش  سوزش ادراری

تداخلات دارویی

پتاسیم فسفات وریدی , ترپروستینیل , سدیم لاکتات , پلازومایسین

  • بیمارانی که به طور کلی آنتی بیوتیک و سولفونامید دریافت می کنند نباید با مسدود کننده های گانگلیونی درمان شوند.
  • عملکرد مکامیلامین ممكن است با بي حسي ، ساير داروهاي ضد فشار خون و الكل تقويت شود.

هشدارها

- مکامی آمین ، یک آمین ثانویه ، به سرعت به مغز نفوذ می کند و بنابراین ممکن است اثرات سیستم عصبی مرکزی ایجاد کند. لرزش ، ناهنجاری های ذهنی و تشنج ممکن است به ندرت اتفاق بیفتد. این موارد اغلب در مواردی که دوزهای زیادی ازمکامیلامین استفاده می شود ، به ویژه در بیماران با نارسایی مغزی یا کلیوی رخ می دهد.
- هنگامی که مسدود کننده های گانگلیونی یا سایر داروهای ضد فشار خون قوی به طور ناگهانی قطع می شوند ، سطح فشار خون بالا دوباره برمی گردد. این امر ممکن است باعث بروز اختلالات در عروق مغزی یا نارسایی احتقانی احتقانی قلب شود. در نتیجه قطع دارو باید تدریجی انجام شود. از طرف دیگر ، تأثیرات مکامیلامین ممكن است از ساعتها تا روزها پس از قطع درمان ادامه یابد.
- وضعیت بیمار باید با دقت مورد ارزیابی قرار گیرد ، به خصوص در مورد عملکرد کلیوی و قلبی عروقی. هنگامی که جریان خون کلیوی ، مغزی یا عروق کرونر کم است ، باید از هرگونه اختلال اضافی که ممکن است ناشی از کاهش فشار خون باشد ، جلوگیری شود. استفاده از مکامیلامین در بيماران مبتلا به تصلب شرائین عروق مغز و كرونر نياز به احتياط دارد.
- ممکن است عملکرد مکامیلامین در شرایط زیر تقویت شود: گرمای بیش از حد ، تب ، عفونت ، خونریزی ، بارداری ، بیهوشی ، جراحی ، ورزش شدید ، مصرف سایر داروهای ضد فشار خون ، الکل و کاهش نمک در نتیجه کاهش مصرف آن یا افزایش دفع به دنبال اسهال ، استفراغ ، تعریق بیش از حد یا دیورتیک ها.
- در طول درمان ، میزان مصرف سدیم نباید محدود شود ، اما در صورت لزوم ، مقدار مصرف مسدود كننده گانگلیونی باید تنظیم شود.
- از آنجا که احتباس ادرار ممکن است در بیماران مصرف کننده این دارو اتفاق بیفتد ، در بیماران با هیپرتروفی پروستات ، انسداد گردن مثانه و تنگی مجرای ادرار احتیاط لازم است.
-  در مورد سرطان زایی ، جهش زایی ، اختلال در باروری این دارو مطالعات طولانی مدت در حیوانات انجام نشده است تا اثرات آن بررسی شود.

مصرف در بارداری

دسته بارداری: گروه C

مصرف در شیردهی

ممکن است به شیر مادر ترشح شود. با احتیاط در شیردهی مصرف کنید
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.