تولفنامیک اسید Tolfenamic Acid


تولفنامیک اسید عضو کلاس مشتقات اسید آنترانیلیک داروهای NSAID است که توسط دانشمندان شرکت داروسازی مدیکا در فنلاند کشف شده است. مانند سایر اعضای کلاس ، یک مهارکننده COX است و از تشکیل پروستاگلاندین ها جلوگیری می کند.

مکانیسم اثر

تولفنامیک اسید یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) و مهار کننده سیکلواکسیژناز است. برای درمان درد حاد و مزمن در بیماران استفاده می شود. اثرات فارماكولوژيك اسيد تلفناميك اسيد مشابه با آسپيرين است. این ماده باعث آزاد شدن پروستاگلاندین می شود و تأثیر مهاری مستقیمی بر روی گیرنده های پروستاگلاندین دارد. همچنین باعث کاهش تجمع پلاکتی می شود.
تولفنامیک اسید پس از تجویز خوراکی به خوبی جذب می شود. عموماً به عنوان داروی یک بار در روز با سطح اوج در دو تا چهار ساعت پس از تجویز استفاده می شود.

فارماکودینامیک

تولفنامیک اسید یک مشتق اسید بنزوئیک خوراکی و یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) با فعالیتهای ضد التهابی ، ضد تب ، ضد درد و ضد سرطنی است. تولفنامیک اسید فعالیت آنزیم های سیکلواکسیژناز یک و دو را مهار می کند ، و در نتیجه تشکیل پیش سازهای پروستاگلاندین ها و ترومبوکسان ها کاهش می یابد.
کاهش سنتز پروستاگلاندین منجر به اثرات درمانی این ماده می شود. تولفنامیک اسید همچنین سنتز ترومبوکسان A2 را از طریق ترومبوکسان سنتاز مهار می کند ، که باعث کاهش تجمع پلاکت می شود.
علاوه بر این ، این عامل اثرات ضد توموری را از طریق مسیرهای وابسته به COX و مستقل اعمال می کند. به طور خاص ، این عامل با تولید گونه های اکسیژن واکنش پذیر ، باعث آسیب DNA ، افزایش فعال شدن عامل هسته ای-کاپا  و بیان فعال کننده فاکتور رونویسی 3 (ATF3) و ژن فعال شده (NSAID-1_NAG1) ، و بیان پروتئین های خاص (Sp) میشود، که باعث کاهش پروتئین های ضد آپوپتوز وابسته به SP و تقویت کننده رشد تومور می شود  .
درمجموع ، این باعث تقویت آپوپتوز سلولهای توموری می شود و رشد سلول تومور و آنژیوژنز را کاهش می دهد.

فارماکوکینتیک

فارماکوکینتیک اسید تلفن آمیک با tmax کوتاه مدت 0.94-2.04 ساعت مشخص شده است. این دارو همچنین یک پروفایل فارماکوکینتیک خطی با سطح زیر نمودار50-50 میکروگرم بر میلی لیتر در میلی لیتر در ساعت در صورت تجویز در دوز 2-8 میلی گرم بر کیلوگرم ارائه داد. جذب خوراکی با تاخیر انجام می شود و به مدت متوسط 32 دقیقه جذب می کند. حداکثر غلظت پلاسما 11.1 میلی گرم در میلی لیتر / میلی لیتر است.  فراهمی زیستی اسید تولفنامیک در حدود 75٪ است.
حجم توزیع 1.79-3.2 لیتر بر کیلوگرم است. هنگامی که به صورت داخل وریدی مورد آزمایش قرار گرفت ، میزان توزیع حالت پایدار گزارش شده 0.33 لیتر بر کیلوگرم بود.
این دارو خواص اتصال پروتئین بالا را نشان می دهد که به 99.7٪ از دوز تجویز می رسد. مطالعات تغییرات اتصال پروتئین را بسته به وجود برخی از اختلالات خاص مورد مطالعه قرار داده اند. این مطالعات تأیید می كنند كه تغییرات در كراتینین خون ، اوره و بیلی روبین می توانند به میزان قابل توجهی غلظت داروی آزاد در خون را تغییر دهند.
متابولیسم پاس اول 20٪ از مقدار تجویز اسید تلفنامیک را تشکیل می دهد. مطالعات متابولیت ادرار شناسایی پنج متابولیت را نشان داده است که از بین آنها سه مونو هیدروکسیله شده ، یکی مونوهیدروکسیله و هیدروکسیله شده و آخرین متابولیت موجود در گروه متیل اکسید شده و اکسید شده و تشکیل یک گروه کربوکسیلی است.
 

موارد مصرف تولفنامیک اسید

ضد التهاب , ضد درد , درمان کمکی میگرن

Tolfenamic acid یکی از اعضای گروهی از داروها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است. NSAID ها درد را کاهش می دهند. قرص های 200 میلی گرم Tolfenamic Acid در معالجه درد ناشی از حمله حاد میگرن در بزرگسالان مؤثر است.
 

مقدار مصرف تولفنامیک اسید

میگرن - حملات حاد:
200mg هنگامی که اولین علائم میگرن ظاهر می شود. اگر پاسخ رضایتبخش حاصل نشود ، درمان را می توان یک بار بعد از 1-2 ساعت تکرار کرد.
کودکان:
دوز دارو در  کودکان هنوز مشخص نشده است.

موارد منع مصرف

مننژیت , فشار خون بالا , بیماران دچار نارسایی کلیوی , التهاب کولون خونریزی دهنده , التهاب کبد , نارسایی قلبی , گاستریت (ورم معده)

درصورت داشتن با بوجود آمدن هریک از عوارض زیر از مصرف دارو اجتناب کنید
• خونریزی دستگاه گوارش
• واکنش شوک آلرژیک (تنگی نفس ، بثورات یا خس خس)
• تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو
• واکنشهای جدی پوستی با بثورات پوستی / تاول ، التهاب پوست و / یا لایه بالا
از پوسته پوسته شدن پوست به عنوان مثال سندرم استیونز جانسون و نکرولیز سمی اپیدرمال (بسیار
نادر)
• عدم وجود یک نوع گلبول سفید (علائم مانند آنفولانزا ، سرماخوردگی ، تب بالا ، گلودرد)
• کاهش تعداد کل سلولهای خونی (علائم مانند آنفولانزا ، خستگی ، سرگیجه ، خودبخودی)
خونریزی)
• مننژیت (سفتی گردن ، سردرد ، تب ، حالت تهوع ، استفراغ یا بی نظمی)
• لکه های مایل به قرمز یا بنفش روی پوست
• توهم
• التهاب کبد (زرد شدن پوست یا سفیدی چشم)
• التهاب نارسایی کلیه و کلیه (اختلالات ادرار)
• مدفوع خونین
• استفراغ خون
• واکنش های آلرژیک مانند آسم ، آسم تشدید ، خس خس سینه ، مشکل در تنفس
• التهاب لوزالمعده (پانکراس)
• فشار خون بالا (فشار خون بالا)
• نارسایی قلبی

عوارض جانبی تولفنامیک اسید

سکته قلبی , کم خونی , اسهال , یبوست , سردرد , تهوع , ایجاد سوزش معده , دردشکمی , استفراغ , سرگیجه , سندروم استیون جانسون , واکنش های آنافیلاکتیک , پارگی روده , خواب آلودگی , خونریزی داخلی , زخم معده , لخته شدن و گرفتگی عروقی

شایع‌ترین عوارض جانبی 
علایم گوارشی  ( معده و روده ) , مانند : گاز . سوزش معده . درد شکم . حالت تهوع . استفراغ . اسهال و یا یبوست

عوارض جانبی با شیوع کم‌تر :
 زخم معده : این می‌تواند باعث خونریزی داخلی و کم‌خونی شود ; داروهای اضافی برای محافظت از شکم ممکن است برای کمک به کاهش این خطر تجویز شوند . سردرد . خواب‌آلودگی . سرگیجه

عوارض جانبی نادر:
تشکیل
 لخته خون در رگهاحمله قلبیپارگی دیواره معده یا روده شوک آنافیلاکتیک اختلالات پوستی با پوستی ضخیم و مقاوم به نام سندرم استیونز - جانسون .

هشدارها

این دارو دارای سمیت حاد نسبتاً کم با مقادیر LD50 در دوز mg / kg 200-1000 است. گزارش شده است که متابولیت های اسید تلفنامیک دارای سمیت حتی کم اهمیت دیگری هستند. برخی از سمیت های مورد انتظار مربوط به وجود اثرات گوارشی مانند زخم روده و پاپیلیت کلیوی است .

نکات قابل توصیه

در موارد زیر در مصرفتولفنامیک اسید احتیاط کنید.
مصرف سایر NSAID ها از جمله NSAID های معروف به مهار کننده های COX-2
داشتن آسم
کاهش یافتن عملکرد قلب ، کبد یا کلیه
فشار خون بالا 
بیماری گوارشی داشته باشید (بیماری کرون یا التهاب روده و روده)
یک بیماری بافت همبند مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک داشته باشید
بیماری قلبی عروقی ، بیماری شریانی محیطی و / یا بیماری مغزی
وقتی زخم معده ، خونریزی روده  دارید
داروهایی مانند اسید تولفنامیک اسید ممکن است با افزایش کمی خطر حمله قلبی ("انفارکتوس میوکارد") یا سکته مغزی همراه باشد. هرگونه خطری با دوزهای زیاد و درمان طولانی مدت احتمال دارد. از دوز یا مدت زمان توصیه شده تجاوز نکنید
در صورت بروز مشکلات قلبی ، سکته مغزی قبلی فکر می کنید که ممکن است در معرض این شرایط قرار داشته باشید (برای مثال اگر فشار خون بالا ، دیابت ، کلسترول افزایش یافته ، تری گلیسیرید افزایش یافته یا سیگاری هستید) باید در مورد درمان خود با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف در بارداری

گروه C نزدیک به ترم D

ناهنجاری هایی در نوزادانی گزارش شده است که مادران در دوران بارداری ضد التهاب غیر استروئیدی مصرف کرده اند. در سه ماهه اول و دوم بارداری ، اسید تولفنامیک نباید مصرف شود مگر اینکه به وضوح لازم باشد. شما نباید در طی سه ماه آخر بارداری اسید تلفنامامیک مصرف کنید ، زیرا این امر می تواند بر عملکرد و گردش کلیه نوزاد ، لخته شدن خون در مادر و نوزاد تأثیر بگذارد.
 

مصرف در شیردهی

در صورت شیردهی از مصرف این دارو باید خودداری کرد زیرا مقادیر کمی از دارو ممکن است به شیر مادر منتقل شود
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.