گالیم سیترات گا-67 Gallium citrate Ga 67


گالیم سیترات گا 67 نمک سیترات گالیم گا 67 رادیوایزوتوپ است.

مکانیسم اثر

گالیم سیترات گا 67، بدون حامل ، در برخی از تومورهای اولیه و متاستاتیک و همچنین محل  های کانونی عفونت تجمع میابد. به طور کلی بدن + Ga3 را مانند آهن (Fe-III) کنترل می کند، بنابراین یون آزاد ایزوتوپ به مناطق التهابی، مانند محل عفونت، و نیز مناطق تقسیم سلولی سریع متصل می شود و تجمع میابد.
گالیم 67 به ترانسفرین، لاکتوفرین لوکوسیت، سیدروفور های باکتریایی، پروتئین التهابی و غشاهای سلولی در نوتروفیل های زنده و مرده متصل می شود. لاکتوفرین در داخل لکوسیت ها قرار دارد. گالیم 67 ممکن است به لاکتوفرین متصل و به محل التهاب منتقل شود یا به لاکتوفرین آزاد شده در حین فاگوسیتوز باکتریایی در محل های عفونت متصل شود (و به خاطر اتصال به گیرنده های ماکروفاژ باقی بماند).
گالیم 67 همچنین به مولکول های سیدروفور باکتری متصل می شود و به همین علت می تواند در بیماران مبتلا به لوکوپنی دارای عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار گیرد (در اینجا به طور مستقیم به پروتئین های باکتریایی متصل می شود و لوکوسیت ها مورد نیاز نیستند). تصور می شود که جذب با تعدادی از ویژگی های توموری از جمله گیرنده های انتقال دهنده، متابولیسم بی هوازی تومور و پرفیوژن توموری و نفوذ پذیری عروقی مرتبط باشد.

فارماکودینامیک

پس از تزریق داخل وریدی، بالانرین غلظت گالیم گا 67 - غیر از تومورها و محل های عفونت –در  قشر کلیه است. پس از روز اول، حداکثر غلظت در استخوان و گره های لنفاوی و بعد از هفته اول در کبد و طحال است.

فارماکوکینتیک

اتصال به پروتئین: گالیم به حداقل چهار مولکول متصل شونده به آهن متصل می شود: ترانسفرین، لاکتوفرین، فریتین و سیدروفور.

مسیر دفع: عمدتا از طریق مدفوع

گالیم گا 67 از بدن نسبتا کند دفع می شود. متوسط احتباس در کل بدن بعد از هفت روز 65 درصد است، در حالی که 26 درصد در ادرار و 9 درصد در مدفوع دفع شده است.

نیمه عمر: 78.26 ساعت

موارد مصرف گالیم سیترات گا-67

تشخیص بیماری هوجکین، لنفوم، کارسینوما برونکوژنیک، التهاب حاد فالوآپ

مقدار مصرف گالیم سیترات گا-67

مقدار توصیه شده برای بزرگسالان (70 کیلوگرم) تزریق گالیم سیترات گا 67 به میزان 74 تا 185 مگابکرل (2 تا 5 میلی کوری) است.
این دارو فقط وریدی تزریق می شود.

عوارض جانبی گالیم سیترات گا-67

عارضه جانبی شایعی ندارد.

تداخلات دارویی

تلمیزارتان | تلمیسارتان

تداخل مهم یا خطرناکی ندارد.

هشدارها

ندارد.

نکات قابل توصیه

  • به همه ی متخصصان مراقبت های سلامتی خود بگویید که  داروی گالیم سیترات را مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.
  • اگر به لاتکس حساسیت دارید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • این دارو رادیواکتیو است. شما باید به دستورات پزشک برای حداقل مواجهه با گالیوم سیترات گالیم 67 عمل کنید. با پزشک صحبت کنید.
  • این دارو بنزیل الکل دارد. بنزیل الکل ممکن است عوارض جانبی بسیار بد و گاهی اوقات کشنده در نوزادان ایجاد کند. این دارو برای استفاده در کودکان تایید نشده است. با پزشک خود صحبت کنید.
• در صورت بارداری یا قصد بارداری، به پزشک خود بگویید. شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در حین بارداری صحبت کنید.

مصرف در بارداری

گروه C . عوارض مصرف این دارو در جنین نامشخص است

دارو های مشابه

فلورتائوسیپیر F18

فلوربتابن فلوئور 18، فلوربتاپیر فلوئور 18، فلوسیکلووین فلوئور 18، فلودئوکسی گلوکوز فلوئور 18، فلوتمتانول فلوئور 18، ایندیوم اکسی کینولین ایندیوم 111، ایندیوم پنتتات ایندیوم 111، ایندیوم پنتتروتاید ایندیوم 111، یوبینگوان ید 123، آلبومین ید دار شده با ید 131، یوفلوپان ید 123، روبیدیوم کلراید روبیدیم 82، سدیم کرومات کرم 51، سدیم فلوراید فلوئور 18، سدیم یداید یدید 123، سولفور هگزافلوراید، تالوس کلراید، زنون زی 133

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.