دینوپروستون Dinoprostone


دینوپروستون یک پروستاگلاندین E2 طبیعی است که نقش مهمی در القای زایمان دارد. این دارو همچنین استئوبلاست ها را تحریک می کند تا فاکتور محرک برداشت استخوانی توسط استئوکلاست ها را ترشح کنند. مصرف این داروی دینوپروستون به صورت واژینال و برای آماده سازی دهانه رحم جهت القای زایمان یا سقط می باشد .

مکانیسم اثر

دینوپروستون به صورت داخل واژینال استفاده شده و ماهیچه رحم را تحریک می کند تا مشابه شرایط زایمان انقباض داشته باشد و در نتیجه به القای زایمان کمک می کند.
به نظر می رسد داروی دینوپروستون اثرات خود را توسط تحریک مستقیم میومتر رحم انجام می دهد اما مکانیسم دقیق آن مشخص نیست. مکانیسم محتمل بعدی تنظیم انتقال کلسیم غشای سلولی و غلظت داخل سلولی cAMP می باشد.
همچنین به نظر می رسد دینوپروستون اثرات مستقیم روی دهانه رحم شامل نرم کنندگی و اتساع دهانه رحم دارد که احتمالا به دلیل ترشح آنزیم کلاژناز و تجزیه بافت کلاژنی محل بعد از مصرف موضعی دارو می باشد.

فارماکودینامیک

داروی دینوپروستون با پروستاگلاندین E2 هم تراز است و با تحریک رحم زایمان را تسهیل می کند و همچنین توانایی تحریک عضلات صاف مجاری گوارشی انسان را دارد که مسئول ایجاد تهوع و اسهال ناشی از داروست.

فارماکوکینتیک

پس از مصرف واژینال دینوپروستون ، جذب با سرعت 0.3 میلی گرم در ساعت و طی 12 ساعت اتفاق می افتد. حجم توزیع دارو به طورکامل مشخص نیست. اتصال پروتئینی دینوپروستون 73 درصد و به آلبومین می باشد.
متابولیسم داروی دینوپروستون در بافت های محیطی سریعا انجام شده و داروی جذب شده در جریان خون سیستمیک در سلول های ریه و در ادامه در کبد و کلیه ها متابولیزه می شوند.
راه دفع اصلی دارو کلیه است و نیمه عمر دارو کمتر از 5 دقیقه است.

مقدار مصرف دینوپروستون

  • القای زایمان

فرم واژینال دارو : 10 میلی گرم دارو که با سرعت 0.3 میلی گرم در ساعت آزاد شده و برای یک دوره 12 ساعته دارو دارد. در ادامه با شروع زایمان یا با گذشت 12 ساعت باید فرم واژینال خارج شود.  

ژل سرویکال: 20 میلی متر کاتتر اندوسرویکال در موارد بدون تغییر بودن سرویکس و در صورت باز شدن 50 درصد سرویکس 10 میلی متر استفاده شود. از تماس دارو با پوست یا دست اجتناب شود و برای جلوگیری از نشت دارو بیمار تا 10 دقیقه به حالت طاق باز دراز بکشد.

در صورت عدم پاسخ دوز اولیه، مجددا دوز تکرار شود و توصیه به مصرف 0.5 میلی گرم با فاصله های 6 ساعته است (حداکثر دوز تجمعی در 24 ساعت 1.5 میلی گرم از داروست)

  • سقط جنین

شیاف واژینال : 20 میلی گرم شیاف شده و تا 10 دقیقه حالت طاق باز حفظ شود. در ادامه هر 3 تا 5 ساعت تکرار شود تا سقط روی دهد. حداکثر دوره مصرف دارو 2 روز است.

  • اختلالات تروفوبلاستیک

شیاف واژینال : 20 میلی گرم شیاف شده و تا 10 دقیقه حالت طاق باز حفظ شود. در ادامه هر 3 تا 5 ساعت تکرار شود تا سقط روی دهد. حداکثر دوره مصرف دارو 2 روز است.  

تداخلات دارویی

اکسی توسین , میزوپروستول , کاربوپروست

کاربتوسین : افزایش اثرات جانبی دو دارو خصوصا اثرات اکسی توسیک.
کاربوپروست : افزایش اثرات جانبی دو دارو خصوصا اثرات اکسی توسیک.
اکسی توسین : افزایش اثرات جانبی دو دارو خصوصا اثرات اکسی توسیک.

هشدارها

  • سندرم آنافیلاکتوئید در بارداری : مصرف واژینال داروی دینوپروستون ممکن است باعث علائم آنافیلاکسی شود.
  • انعقاد داخل عروقی منتشر: در مواردی که دینوپروستون برای القای سقط استفاده شده است مواردی از انعقاد داخل عروقی منتشر گزارش شده است که در افراد با سن بیش از 30 سال، سن نوزاد بیش از 40 هفته یا در موارد بارداری های دشوار بیشتر بوده است.
  • واکنش های افزایش حساسیت: واکنش های جدی و گهگاه تهدید کننده حیات مانند آنافیلاکسی و آنژیوادم ممکن است روی دهد که چند دقیقه تا چندساعت بعد از شروع درمان ایجاد می شود.
  • اختلالات قلبی عروقی: باید در این بیماران با احتیاط دینوپروستون استفاده شود و حتی در برخی موارد، انواع خاصی از اشکال دارویی منع مصرف دارد.
  • تشنج : با احتیاط مصرف شود.
  • گلوکوم : با احتیاط مصرف شود.
  • اختلالات کبدی، بیماری های ریوی، اختلالات کلیوی: باید در این بیماران داروی دینوپروستون با احتیاط استفاده شود و حتی در برخی موارد، انواع خاصی از اشکال دارویی منع مصرف دارد.

نکات قابل توصیه

در صورت وجود هرکدام از موارد زیر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت شود:

سابقه آلرژی به داروی پروستاگلاندین یا ترکیبات آن و آلرژی به سایر داروها و مواد غذایی، در صورت وجود اختلالات قلبی عروقی، کلیوی، کبدی، ریوی، یا بیماری های التهابی لگن یا سابقه سزارین، جراحی رحم، خون ریزی واژینال غیر قابل توجیه طی بارداری ، زایمان دشوار و سابقه 6 زایمان فول ترم یا بیشتر. سابقه ابتلا به هرپس ژنیتال و مصرف همزمان داروهای اکسی توسیک.

این دارو جهت آماده سازی رحم برای تولد نوزاد کاربرد دارد.

ممکن است در مصرف ژل سرویکال علائم آلرژی ایجاد شود که در موارد معدودی واکنش های شدید و کشنده ایجاد کرده است.

گهگاه با مصرف داروی دینوپروستون ممکن است پارگی رحم ایجاد شود و حتی برخی اوقات نیاز به جراحی و خارج کردن رحم وجود دارد.
در صورت شیرده بودن بایستی با پزشک مشورت شود تا بر اساس منافع مصرف دارو در مقابل مضرات آن تصمیم گیری شود.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • زهیر | 1400/10/08

      سلام قرص سایتوتک یا میزوپروستول هم دارین

      پاسخ خانم دکتر حسن پور:

      با سلام خیر موجود نیست.