ترکونازول Terconazole


ترکونازول یک داروی ضد قارچ است که عمدتا برای درمان عفونت های مخمری واژینال (یا کاندیدیازیس واژینال) استفاده می شود. به عنوان مشتق  تریازول کتول طبقه بندی شده است.

مکانیسم اثر

ترکونازول ممکن است فعالیت ضد قارچی خود را با ایجاد اختلال در نفوذپذیری غشاء طبیعی سلول قارچی اعمال کند. ترکونازول و دیگر داروهای ضد قارچ تریازولی سیتوکروم P450 14 -آلفا-دمتیلاز را در قارچ حساس مهار می کنند، که منجر به تجمع لانوسترول و دیگر استرول های متیله و کاهش غلظت ارگوسترول می شود.
از بین رفتن ارگوسترول در غشاء، ساختار و عملکرد سلول قارچی را تخریب می کند که منجر به کاهش یا مهار رشد قارچ می شود.

فارماکودینامیک

با مهار 14-آلفا-دمتیلاز (لانوسترول 14-آلفا-دمتیلاز) سنتز ارگوسترول را مهار می کند. از بین رفتن ارگوسترول در غشاء، ساختار و عملکرد سلول قارچی را تخریب می کند که منجر به کاهش یا مهار رشد قارچ می شود.

فارماکوکینتیک

جذب: جذب سیستمیک پس از تجویز واژینال به وجود رحم بستگی دارد؛ جذب 5-8٪ در زنان دارای هیسترکتومی در مقایسه با 12-16٪ در زنان بدون هیسترکتومی

اتصال به پروتئین : 94.9٪

متابولیسم : به نظر می رسد داروی جذب شده به سرعت و به شدت متابولیزه می شود. ترکونازول در درجه اول تحت N- اکسیداتیو و اُ-دآلکیلاسیون، برش حلقه دیوکسولان و کنژوگاسیون قرار می گیرد.

مسیر حذف : پس از تجویز خوراکی (30 میلی گرم) تركونازول با 14C  نشاندار، دفع رادیواكتیو از طریق كلیه (32-56٪) و مدفوع (47-52٪) بود.

نیمه عمر : 6.9 ساعت (محدوده 4.0-11.3)

دفع: مدفوع و ادرار

مقدار مصرف ترکونازول

بزرگسالان

وولوواژینیت کاندیدیایی

کرم واژینال 0.4٪: 1 اپلیکاتور پر داخل واژن هر شب موقع خواب برای 7 روز یا  

کرم 0.8٪: 1 اپلیکاتور پر داخل وازن هر شب موقع خواب برای 3 روز

شیاف: یک شیاف 80 میلی گرمی را هر شب موقع خواب برای 3 شب وارد واژن کنید.

کودکان

ایمنی و کارایی ثابت نشده است.

هشدارها

- اگر تحریک یا حساسیت رخ داد، درمان متوقف شود.

- انجام / تکرار مطالعات میکروبیولوژیکی (اسمیر KOH و یا کشت ) در بیمارانی که به تركونازول پاسخ نمی دهند تا پاتوژن های دیگر مشخص شود.

- آنافیلاکسی و نکرولیز اپیدرمی سمی (TENs) گزارش شده است؛ اگر آنافیلاکسی یا TEN رخ داد دارو قطع شود.

- محصول بر پایه وازلین است که ممکن است به دیافراگم ها یا کاندوم های لاستیکی یا لاتکس آسیب برساند (با فاصله 3 روز استفاده شود).

نکات قابل توصیه

- داروی ترکونازول را دقیقا طبق دستور مصرف کنید و از افزایش یا کاهش دوز یا مدت زمان مصرف خودداری کنید.

- دست ها را قبل و بعد از استفاده از کرم یا شیاف بشویید.

- دوره درمان را کامل کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه عفونت کاملا خوب شود، بهبود یابد. حذف دوز ممکن است خطر ابتلا به عفونت بیشتری را به دنبال داشته باشد که به داروهای ضد قارچ مقاوم است.

- اگر علائم شما پس از 3 روز بهبود نیافت، یا اگر بعد از 7 روز هنوز علایم را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. عفونت های مکرر واژن که درمان نمی شود ممکن است نشانه ای از وضعیت بدتری باشد.

- شیاف واژینال حاوی موادی است که می تواند به دیافراگم آسیب برساند . شما نباید از این روش ضدبارداری در طی درمان با شیاف واژینال ترکونازول استفاده کنید.

- اپلیکاتور کرم تک دوز تنها برای یک بار استفاده است. بعد از یک بار استفاده اپلیکاتور را دور بیندازید حتی اگر در آن دارو باقی مانده باشد.

- اگر شریک جنسی شما قرمزی، خارش یا ناراحتی دیگر آلت تناسلی داشت باید با پزشک تماس بگیرد. این ممکن است نشانه ای باشد که شما عفونت مخمر را به شریک خود منتقل کرده اید.

- در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

- دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن مصرف کنید.اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.

- از داشتن رابطه جنسی در طول درمان اجتناب کنید، مگر اینکه پزشک اجازه دهد.

- در حین مصرف این دارو از تامپون، دوش واژینال و سایر فرآورده های واژینال استفاده نکنید.

- از پوشیدن لباس های تنگ مصنوعی، مانند لباس زیر نایلونی یا جوراب شلواری که اجازه گردش هوا را نمی دهد اجتناب کنید. تا زمان بهبود عفونت لباس های گشاد کتانی و طبیعی بپوشید.

مصرف در بارداری

گروه C . عوارض مصرف این دارو در جنین نامشخص است

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.