ساپروپترین Sapropterin


ساپروپترین (تتراهیدروبیوپترین یا BH4) کوفاکتوری برای سنتز نیتریک اکساید است.همچنین یک جزء ضروری در واکنش های آنزیمی تبدیل فنیل آلانین به تیروزین با آنزیم فنیل آلانین-4-هیدرولاز، تیروزین به ال-دوپا با آنزیم تیروزین هیدرولاز و تبدیل تریپتوفان به 5-هیدروکسی تریپتوفان با تریپتوفان هیدروکسیلاز است.

مکانیسم اثر

تتراهیدروبیوپترین (BH4) یک کوفاکتور یا کوآنزیم طبیعی برای فنیل آلانین-4-هیدروکسیلاز تتراهیدروبیوپترین، نیترات اکسید سنتتاز و تریپتوفان-5-هیدروکسیلاز است. پس BH4 برای تبدیل فنیل آلانین به تیروزین، تولید اپی نفرین(آدرنالین) و سنتز نوروترنسمیترهای مونوآمینی سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین(نورآدرنالین) لازم است. همچنین در آپوپتوز و سایر فرآیندهای سلولی با واسطه تولید نیتریک اکساید دخیل است.به عنوان کوآنزیم با اکسیژن مولکولی واکنش می دهد تا اکسیژن فعال واسطه را ایجاد کند که سوبسترا ها را هیدروکسیله می کند.
در فرآیند هیدروکسیلاسیون، کوآنزیم دوالکترون از دست می دهد که مجددا با واکنش های وابسته به NADH بازیابی می شود.به عنوان کوفاکتور فنیل آلانین-4-هیدروکسیلاز تتراهیدروبیوپترین موجب تبدیل فنیل الانین به تیروزین و کاهش مقدار فنیل آلانین خونی می گردد و اثرات سمی آن را کاهش می دهد.
غلظت سرمی نرمال فنیل آلانین 100 میکرومولار است و غلظت های سمی آن بالای 1200 میکرومولار است.افراد با نقص آنزیم تتراهیدروبیوپترین قادر به تبدیل فنیل آلانین به تیروزین نیستند. داروی ساپروپترین موجب بهبود عملکرد آنزیم
موجود بدن می شود.

فارماکودینامیک

نقص تتراهیدروبیوپترین به دلیل ایجاد جهش در چندین ژن رخ می دهد. این ژن ها آنزیم هایی را می سازند که برای تولید و بازیافت تتراهیدروبیوپترین ضروری است.اگر یکی از این آنزیم ها به دلیل جهش عملکرد مناسبی نداشته باشد تتراهیدروبیپترین اصلا تولید نمی شود یا به مقدار کم تولید می شود.

 در نتیجه فنیل آلانین در  بدن تجمع میابد و می تواند به نورون های مغزی آسیب برساند.میزان بالای فنیل آلانین در بدن علایم و نشانه هایی نظیر تون عضلانی پایین موقت تا عقب ماندگی ذهنی، اختلالات حرکتی، بلع مشکل، تشنج، مشکلات رفتاری، مشکلات پیش رونده رشد و ناتوانی در کنترل دمای بدن به دنبال دارد.

فارماکوکینتیک

  • نیمه عمر: 7 ساعت، بین 3.9-17 ساعت
  • شروع اثر:24 ساعت تا دوماه(حداکثر اثر)
  • زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی:در مدت 24 ساعت غلظت آن ثابت است
  • دوام اثر:24 ساعت

مقدار مصرف ساپروپترین

  • بزرگسالان
دوز شروع: روزانه 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی
دوز نگهدارنده: بعد از ایجاد پاسخ درمانی دوز در بازه روزانه 5-20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بر مبنای پاسخ به درمان تنظیم می شود.
  • کودکان
دوز شروع
1 ماه تا 6 سال: روزانه 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی
7 سال به بالا: روزانه 10-20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی
دوز نگهدارنده: بعد از ایجاد پاسخ درمانی، دوز در بازه روزانه 5-20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بر مبنای پاسخ به درمان تنظیم می شود.

هشدارها

  • رژیم غذایی با فنیل آلانین محدود را قطع نکنید و همه این بیماران را درمان کنید.
  • کودکان کمتر از 7 سال تحت درمان با روزانه 20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن از داروی ساپروپترین بیشتر از کودکان بزرگتر از 7 سال در معرض خطر افت سطح فنیل آلانین خونی قرار دارند.
    درمان باید توسط پزشکان ماهر در مدیریت فنیل کتونوری؛ انجام شود. افزایش طولانی مدت در سطح خونی فنیل آلانین در بیماران مبتلا به فنیل کتونوری می تواند موجب آسیب شدید عصبی، از جمله عقب ماندگی ذهنی شدید، میکروسفالی، تاخیر در صحبت کردن، تشنج و اختلالات رفتاری شود. سطح خونی پایین فنیل آلانین برای طولانی مدت با کاتابولیسم و ​​تجزیه پروتئین همراه است؛ مدیریت مصرف خوراکی فنیل آلانین حین دریافت درمان دارویی برای اطمینان از کنترل میزان فنیل آلانین و تعادل تغذیه ای مناسب لازم است. سطح خونی فنیل آلانین را در حین درمان کنترل کنید.آزمایش خون مکرر در کودکان توصیه می شود.
واکنش های حساسیتی شدید از جمله آنافیلاکسی و راش گزارش شده است.
گاستریت گزارش شده است؛ بیماران را از نظر علایم گاستریت زیر نظر داشته باشید.
در نارسایی کلیوی و کبدی با احتیاط استفاده کنید.
بیمارانی که پس از درمان با ساپروپترین  بصورت روزانه 20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت 1 ماه بهبودی نشان نمی دهند، بیماران بدون پاسخ شناخته می شوند؛ پاسخ به درمان با آزمایش های آزمایشگاهی (به عنوان مثال، آزمایش مولکولی) از قبل پیش بینی نمی شود و تنها با انجام درمان مشخص می شود.
در مصرف همزمان ساپروپترین با  داروهایی که متوقف کننده متابولیسم فولات (مانند متوترکسات)، مهارکننده های PDE-5 یا لوودوپا احتیاط کنید.
رفتار بیش فعالی گزارش شده است(نادر)
بیماران مبتلا به فشارخون مصرف کننده داروهای گشادکننده عروق با واسطه نیتریک اکساید را تحت نظر داشته باشید.

نکات قابل توصیه

  • داروی ساپروپترین را طبق دستور پزشک مصرف کنید و از افزایش یا کاهش دوز خودداری کنید.
  • این دارو سطح فنیل آلانین خون را در عرض 24 ساعت بعد از مصرف کاهش می دهد.اثر کامل آن بر بدن ممکن است 30 روز طول بکشد.
  • در صورت تغییر وزن به پزشک خود اطلاع دهید تا دوز بر مبنای وزن جدید تنظیم شود.
  • رژیم غذایی تجویز شده را کاملا رعایت کنید.
  • هنگام مصرف داروی ساپروپترین نیاز به انجام مکرر آزمایش خون دارید.
  • مصرف این دارو با غذا اثربخشی بهتری دارد.دارو را هر روز در یک ساعت ثابت مصرف کنید.
  • میتوانید قرص را به طور کامل ببلعید یا آن را در 11-23 میلی لیتر آب یا آب سیب حل کنید.حل شدن آن در آب کمی طول می کشد و ممکن است ذراتی حل نشده باقی بماند که می توانید آن را ببلعید.محلول را هم بزنید و تا 15 دقیقه بعد از انحلال آن را مصرف کنید.سپس کمی آب در لیوان بریزید تا مقدار باقی مانده در دیواره ظرف را هم مصرف کنید.می توانید قرص را در غذای نرم مانند پودینگ یا سس سیب حل کنید.
  • پودر دارو را در 11-23 میلی لیتر آب یا آب سیب حل کنید.
  • اگر کودک کمتر از 10 کیلوگرم وزن دارد، پودررا در یک قاشق چایخوری آب حل کنید و با سرنگ به او بدهید.
  • پودر را تا 30 دقیقه بعد از انحلال مصرف کنید.
  • می توانید پودر را در غذای نرم مانند پودینگ یا سس سیب حل کنید.
  • پودر باید قبل از مصرف کاملا حل شود.
  • ساپروپترین را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید و درب آن را محکم ببندید.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.