برتیلیوم Bretylium


برتیلیوم در ویال های کوپلیمری 10 میلی لیتری به صورت تک دوز موجود می باشد.هر میلی لیتر حاوی 50 میلی گرم برتیلیوم توسیلات در آب برای تزریق است. اسمولاریته(تقریبا 0.174 mOsm / ml  (است. ممکن است حاوی هیدروکسید سدیم و اسید هیدروکلریک برای تنظیم pH باشد آنpH تقریباً 5.2 است.

محلول حاوی هیچ باکتریواستاتیک ، ضد میکروبی یا بافر اضافه شده (به جز تنظیم Ph) نیست و فقط برای استفاده به عنوان یک تزریق یک دوز در نظر گرفته شده است. در صورت نیاز به دوزهای کوچکتر ، قسمت استفاده نشده باید دور ریخته شود.

اشکال دارویی:

ویال های تزریقی 500 mg/10 mL (50 mg/mL)

مکانیسم اثر

زمانیکه این دارو به صورت تدریجی یا افزایشی تجویز می گردد به صورت انتخابی در گانگلیون سمپاتیکی و نورونهای آدرنرژیک پس سیناپسی آنها تجمع می یابد و در آنجا مانع از انتشار نوراپی نفرین می شود که باعث مهار تحریک پذیری ترمینال عصب آدرنرژیک می شود.
این دارو همچنین فیبریلاسیون بطنی و آریتمی بطن را سرکوب می کند. مکانیسم عمل  ضد آریتمی این دارو هنوز ثابت نشده است.

موارد مصرف برتیلیوم

از این ماده برای معالجه انواع خاصی از ضربان قلب غیر طبیعی استفاده می شود.

      فیبریلاسیون بطنی
      تاکی کاردی بطنی

مقدار مصرف برتیلیوم

دوز معمولی  برای فیبریلاسیون بطنی دربزرگسالان:
دوز اولیه: 5 میلی گرم / کیلوگرم به صورت وریدی و رقیق نشده  یک بار.
اگر فیبریلاسیون بطنی ادامه داشته باشد: 10 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت رقیق نشده و وریدی و در صورت لزوم تکرار شود.
نگهداری: 1 تا 2 میلی گرم در دقیقه با تزریق مداوم IV یا5 تا 10 میلی گرم بر کیلوگرم  به صورت رقیق شده وIVدرطی 8 دقیقه هر 6 ساعت
دوز معمول بزرگسالان برای تاکی کاردی بطنی:
دوز اولیه: 5 تا 10 میلی گرم / کیلوگرم IV رقیق شده بیش از 8 دقیقه.
اگر آریتمی همچنان ادامه دارد: دوزهای بعدی را در فواصل 1 تا 2 ساعت مصرف کنید
نگهداری: 1 تا 2 میلی گرم در دقیقه با تزریق مداوم IV یا5 تا 10 میلی گرم بر کیلوگرم  به صورت وریدی و رقیق شده درطی 8 دقیقه هر 6 ساعت
عضلانی:5تا 10 میلی گرم / کیلوگرم به صورت رقیق نشده.
اگر آریتمی همچنان ادامه دارد: دوزهای بعدی را در فواصل 1 تا 2 ساعت مصرف کنید.
دوز نگهداریهمان دوز هر 6 تا 8 ساعت

دوز معمولی کودکان برای فیبریلاسیون بطنی

سن بالای یک سال: دوز اولیه: 5 میلی گرم / کیلوگرم / دوز  به صورت وریدی
اگر فیبریلاسیون بطنی ادامه دار شد: 10 میلی گرم بر کیلوگرم در فواصل 15 تا 30 دقیقه تا حداکثر دوز 30 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم.
دوز نگهداری: 5 تا 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم IV هر 6 ساعت.

دوز معمولی کودکان برای تاکی کاردی بطنی:
سن بالای 1سال: 5 تا 10 mg / kg IV هر 6 ساعت.

عوارض جانبی برتیلیوم

قلبی عروقی

افت فشار خون در اکثر بیماران رخ داده است  که معمولاً با انبساط حجم یا تزریق کاتکول آمین مانند دوپامین یا اپی نفرین قابل برگشت است. توصیه می شود که بیماران تا زمانی که فشار خون تثبیت نشده است ، به صورت دراز کشیده بمانند. به نظر نمی رسد میزان افت فشار خون وابسته به دوز باشد و معمولاً قطع آن لازم نیست.
تجویز برتلیوم باعث ترشح اولیه نوراپی نفرین می شود که ممکن است منجر به افزایش فشار خون یا تشدید آریتمی شود. این تأثیرات معمولاً زودگذر هستند و به طور کلی نیازی به قطع برتیلیوم ندارند .
عوارض جانبی قلبی و عروقی از جمله فشار خون بالا معمولاً در طول درمان برتیلیوم گزارش شده است. افت فشار خون بیشتر در حین تزریق داخل وریدی رخ می دهد. افت فشار خون وضعیتی حتی در صورت تجویز در وضعیت خوابیده به پشت نیز گزارش شده است. سایر عوارض جانبی قلبی عروقی شامل فشار خون بالا ، القای آریتمی های جدید ، برادیکاردی ،  آنژین و فشار خون ثانویه است. گرگرفتگی نیز گزارش شده است.

دستگاه گوارش
عوارض جانبی دستگاه گوارش شامل تهوع و استفراغ با تزریق سریع وریدی رخ می دهد. اسهال نیزدر حین تزریق داخل عضلانی و داخل وریدی گزارش شده است.
برای به حداقل رساندن حالت تهوع و استفراغ به دلیل تزریق سریع وریدی ، توصیه می شود که برتلیوم در حداقل 50 سی سی دکستروز یا نرمال سالین5٪  رقیق شود و طی 10 تا 15 دقیقه تزریق شود.
محل تزریق:
درد موضعی در محل تزریق عضلانی رخ داده است. برای جلوگیری از آتروفی ، فیبروز یا نکروز بافت عضلانی یا تخریب عروق و تغییرات التهابی ، محل تزریق باید تغییرداده شود.

سیستم عصبی:
حداقل دو مورد بروز هیپرترمی تا 108 درجه فارنهایت گزارش شده است. در هر دو مورد ، دما پس از قطع برتیلیوم به سرعت کاهش یافته و در کمتر از 16 ساعت نرمال شد. مکانیسم بروز این اثر ناشناخته است.
عوارض جانبی سیستم عصبی سردرد ، تعریق و هیپرترمی رخ داده است.
تنفسی:
عوارض جانبی تنفسی از جمله تنگی نفس و احتقان بینی به ندرت گزارش شده است. رابطه علّی بین عوارض جانبی و استفاده از برتلیوم کاملاً مشخص نشده است.
روانپزشکی:
عوارض جانبي روانپزشكي از جمله سردرگمي ، اضطراب ، سایکوز و ناتواني عاطفي بندرت گزارش شده است. رابطه علّی بین عوارض جانبی و استفاده از برتلیوم کاملاً مشخص نشده است.
پوستی:
عوارض جانبی پوستی از جمله بثورات ماکولا اریتماتو به ندرت گزارش شده است. رابطه علّی بین عوارض جانبی و استفاده از برتلیوم کاملاً مشخص نشده است.

تداخلات دارویی

پروبوکول , پروپافنون , دیزوپیرامید | دیسوپیرامید , دیگوکسین , لیدوکائین , مفلوکین , ایبوتیلاید , دوفتیلید , مپیواکائین , روپیواکائین

نکات قابل توصیه

این دارو باید قبل از استفاده داخل وریدی رقیق شود: (یک قسمت برتیلیوم توسیلات با چهار قسمت  دکستروز ، یا کلرید سدیم )تجویز سریع داخل وریدی ممکن است باعث تهوع و استفراغ شدید شود و حتی یک بحران فشار خون را برانگیزد. بنابراین ، محلول رقیق شده باید در مدت زمانی بیشتر از 8 دقیقه تزریق شود. در درمان فیبریلاسیون بطنی موجود ، برتیلیوم باید با بیشترین سرعت ممکن و بدون رقیق شدن انجام شود.
از محل های مختلفی برای تزریق عضلانی استفاده کنید:در صورت تزریق عضلانی ، نباید بیش از 5 میلی لیتر در یک محل تزریق شود و محل های تزریق متنوع باشد زیرا تزریق مکرر عضلانی در همان محل ممکن است باعث آتروفی و ​​نکروز بافت ماهیچه ای ، فیبروز ، تخریب عروق و تغییرات التهابی شود.
 دوز را در عملکرد کلیه اختلال کاهش دهید:
از آنجا که این داروبطور عمده از طریق کلیه دفع می شود ، فواصل دوز مصرفی در بیماران با اختلال در عملکرد کلیه افزایش می یابد.

  • در صورتی که به هر دارویی مشابه این ، مواد غذایی یا مواد دیگری حساسیت دارید,حتما به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت بروز علائمی مانند: بثورات تورم؛ خارش؛ تنگی نفس؛ خس خس؛ سرفه کردن؛ ورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو یا هر نشانه دیگری حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت بروز هر یک از این مشکلات مانند فشار زیاد در ریه ها یا دریچه قلب باریک (تنگی آئورت ),بروز حمله قلبی اخیر  ,مصرف یگوکسین حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • درمورد تمام داروهای خود (نسخه یا OTC ، محصولات طبیعی ، ویتامین ها) و مشکلات سلامتی به پزشک و داروساز خود بگویید. شما باید بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که با تمام داروهای و مشکلات سلامتی ,برتلیوم برای شما ایمن است. بدون مراجعه به پزشک ، شروع به متوقف کردن ، متوقف کردن یا تغییر دوز دارویی نکنید.
  • به همه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بگویید که برتلیوم مصرف می کنید. این شامل پزشکان ، پرستاران ، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.
  • این دارو فقط برای معالجه انواع خاصی از ضربان قلب غیر طبیعی استفاده می شود. ضربان قلب غیر طبیعی با علت دیگردر صورتی که درمان با برتیلیوم اتفاق بیافتدکه در موارد نادر می تواند کشنده باشد. اگر در مورد برتلیوم سؤال دارید با پزشک مشورت کنید.
  • برای اینکه احتمال احساس سرگیجه  را کاهش دهید ، اگر نشسته اید یا دراز کشیده اید ، آهسته بلند شوید. مراقب بالا و پایین رفتن ازپله ها باشید.
  • اگر 65 سال سن دارید ، از برتیلیوم با احتیاط استفاده کنید. احتمال بروزعارضه جانبی در این سنین بالاتراست.
  • اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود بگویید. در حین بارداری باید در مورد فواید و خطرات استفاده از برتلیوم صحبت کنید.
  • در صورت شیردهی به پزشک خود بگویید. لازم است در مورد هرگونه خطری برای کودک خود صحبت کنید.

شرایط نگهداری:

در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد (68 تا 77فارنهایت )نگهداری شود .

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

مصرف در شیردهی

هنوز  اطلاعاتی در مورد ترشح برتلیوم در شیر انسان وجود ندارد.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.