تدیزولید tedizolid

گروه دارو: آنتی بیوتیک

تدیزولاید یک آنتی بیوتیک از دسته اگزازولیدینون ها می باشد که جهت درمان عفونت های  پوستی ,درمان بیماران بالغ با عفونت حاد باکتریایی پوست و عفونت های ساختاری پوست ایجاد شده به وسیله میکروارگانیسم های گرم مثبت به کار می رود.

مکانیسم اثر

پس از تبدیل پیش دارو به فرآورده ، تدیزولید به زیر واحد 50 s ریبوزوم باکتریایی متصل می شود. این  امر مانع از تشکیل کمپلکس عملکردیs 70 که برای فرآیند ترجمه باکتری ها ضروری است می شود و متعاقباً سنتز پروتئین را مهار می کند. تدیزولاید یک داروی باکتریواستاتیک  در برابر انتروکوک ها ، استافیلوکوک ها و استرپتوکوک ها می باشد.

فارماکوکینتیک

جذب:

از طریق مصرف خوراکی به خوبی جذب می شود

حجم توزیع

67تا80 لیتر

متابولیسم:

 تدیزولید فسفات  توسط آنزیم های فسفاتاز به تدیزولید (داروی فعال) تبدیل می شود. هیچ متابولیت قابل توجه دیگری ندارد.

مدت زمان رسیدن به پیک اثر: خوراکی: 3 ساعت؛؛ IV:  1 تا 1.5 ساعت

طول اثر:

نیمه عمر حذف :12 ساعت

اتصال پروتئینی:   70تا90 درصد

دفع:

مدفوع (82٪) و ادرار (18٪) . کمتر از 3٪ به صورت بدون تغییردر مدفوع یا ادرار دفع می شود.

موارد مصرف تدیزولید

عفونت های  پوستی ,درمان بیماران بالغ با عفونت حاد باکتریایی پوست و عفونت های ساختاری پوست ایجاد شده به وسیله میکروارگانیسم های گرم مثبت زیر:

Staphylococcus aureus (including methicillin-resistant [MRSA] and methicillin-susceptible [MSSA] isolates), Streptococcus pyogenes, Streptococcus agalactiae, Streptococcus anginosus group (including Streptococcus anginosus, Streptococcus intermedius, and Streptococcus constellatus), and Enterococcus faecalis

مقدار مصرف تدیزولید

خوراکی یا وریدی :200 میلی گرم یک بار در روز به مدت 6 روز

تزریق وریدی دارو باید به صورت انفوزیون و در طی بیش از 1 ساعت انجام شود. جهت تزریق IV یا بولوس استفاده نکنید. برای تزریق داخل شریانی ، IM ، داخل رحمی ، داخل صفاقی یا زیر جلدی مناسب نیست. اگر قرار است از همان خط IV برای تزریق متوالی سایر داروها یا محلولها استفاده شود ، خط باید با NS قبل و بعد از تزریق تیزیزولید شستشو داده شود.

عوارض جانبی تدیزولید

عوارض شایع تر: تهوع - سردرد - اسهال - استفراغ - سرگیجه

عوارض کمتر رایج:

در صورت بروز عوارض جانبی زیر ، فوراً با پزشک خود مشورت نمایید:
سفتی شکم یا معده - کمردرد - تاری دید - تنگی قفسه سینه - لرز - سرگیجه - ضربان قلب سریع یا نامنظم - تب - سردرد - کهیر یا جوش ، خارش یا بثورات پوستی - کوفتگی - درد مفاصل ، سفتی یا تورم - تهوع و استفراغ - عصبی بودن - پوست رنگ پریده - تپش در گوش - قرمزی پوست - گرفتگی و درد شدید شکم یا معده - ضربان قلب آهسته یا سریع تورم پلک ها ، صورت ، لب ها ، دست ها یا پاها - سفتی در سینه - مشکل درتنفس یا بلع - نفس کشیدن با فشار - خونریزی یا کبودی غیرعادی

خستگی یا ضعف غیرمعمول

اسهال آبکی یا شدید ، که ممکن است خونین باشد     

برخی از عوارض جانبی این دارو ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. با تنظیم بدن شما به دارو ، این عوارض جانبی در طول درمان از بین می رود. همچنین ، ممکن است متخصص مراقبت های بهداشتی  بتواند در مورد راه های جلوگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی شما را راهنمایی نماید. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر ادامه دار یا آزار دهنده است یا در مورد آنها سؤال دارید ، با پزشک متخصص مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید:

کمتر رایج:

سوزش ، بی حسی ، سوزن شدن یا احساس دردناک

اسهال

ناآرامی یا بی حوصلگی

ضعف در بازوها ، دست ها ، پاها

عوارض نادر :

تاری دید

سوزش ، خارش ، بی حسی ، لرزش یا احساس سوزن سوزن شدن

تغییر دید

احساس گرما

قرمزی صورت ، گردن ، بازوها و گاهی اوقات قسمت های فوقانی قفسه سینه

دیدن لکه های شناور در جلوی چشم

 زخم در دهان یا زبان

مشکل خواب

پچ های سفید در دهان یا زبان

هشدارها

  • - استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است منجر به بروز عفونت های  قارچی یا باکتریایی ، از جمله. اسهال وابسته به دیفیسیل (CDAD) و کولیت پسودوممبران شود. مواردی از کولیت سودوممبران در استفاده بیش از دو ماه دارو مشاهده شده است.
  • - آنتی بیوتیک ها می توانند باعث اسهال بیمار شوند که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید ، قبل از استفاده از داروهای ضد اسهال با پزشک خود تماس بگیرید.
  •  - این دارو برای استفاده توسط افراد جوانتر از 18 سال مورد تأیید نیست .

نکات قابل توصیه

  • - در هنگام مصرف دارو در صورت وجود هر یک از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
  • - حساسیت به این دارو
  • - اگر اخیراً به اسهال ، تب ، سرماخوردگی یا علائم آنفولانزا ، سرفه یا گلو درد مبتلا شده اید.
  • - اگر در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها دچار اسهال می شوید.
  • - این دارو را هر روز به طور همزمان و یا بدون غذا میل کنید.
  • - تزریق تدیزولید به صورت داخل وریدی انجام می شود. اولین دوز شما توسط یک فرد ارائه دهنده خدمات سلامت تزریق می شود  و وی ممکن است به شما بیاموزد چگونه به طور صحیح از دارو استفاده کنید. تزریق باید به آرامی انجام شود ، و می تواند حداقل 1 ساعت طول بکشد.
  • - ویال حاوی دارو را به آرامی بچرخانید اما به شدت تکان ندهید. اگر دارو رنگ تغییر داده یا ذراتی در آن وجود دارد ، از دارو استفاده نکنید.
  • - هر ویال (بطری) یکبار مصرف تزریق فقط برای یک بار استفاده می شود. بعد از یک بار استفاده آن را دور بریزید ، حتی اگر هنوز دارویی در داخل آن باقی مانده باشد.
  • - در صورت فراموشی یک دوز از دارو اگر تا زمان مصرف دوز بعدی کمتر از 8 ساعت باشد ، از  مصرف دارو صرفنظر کنید. از دو بار مصرف همزمان دارو خودداری نمایید .
  • شرایط نگهداری

    در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد  نگهداری کنید. حداکثر مدت زمان ذخیره سازی محلول تزریقی آماده شده نباید بیش از 24 ساعت در دمای اتاق و یا دریخچال (2 تا 8 درجه سانتیگراد) باشد.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

مصرف در شیردهی

این که ایا دارو در انسان در شیر مادر ترشح می شود یا خیر هنوز مشخص نمی باشد.مصرف در دوران شیردهی با احتیاط صورت بگیرد و فقط در صورتی که مزایای مصرف دارو بیش از مضرات عدم مصرف آن باشد.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.