پیربوترول Pirbuterol


پیربوترول در گروهی  از داروها به نام برونکودیلاتورهای  بتا آگونیست قرار دارد. این داروها با شل کردن عضلات تنفسی و باز کردن مسیرهای عبور هوا در ریه ها عمل کرده و باعث می شوند تنفس راحت تر شود.

پیربوترول به تنهایی یا همراه با سایر داروها ، برای جلوگیری از برونکواسپاسم در بیماران بزرگتر از 12 سال مبتلا به آسم ، برونشیت ، آمفیزم و سایر بیماری های ریه مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم اثر

اثرات دارویی داروهای آگونیست بتا آدرنرژیک ، از جمله پیربوترول ، از طریق تحریک گیرنده های بتا آدرنرژیک آدنیل سیکلاز داخل سلولی می باشد. این آنزیم مسئول کاتالیز آدنوزین تری فسفات (AlP) به آدنوزین مونوفسفات حلقوی (c-AMP) است. افزایش سطح c-AMP با شل کردن عضلات صاف ریوی و مهار آزاد شدن مدیاتورهای التهابی از سلول ها ، خصوصاً از ماست سل ها همراه است.

فارماکوکینتیک

نیمه عمر: 2 ساعت

شروع اثر: کمتر از5 دقیقه؛

مدت زمان اثر: 5 ساعت

متابولیسم: کبدی

دفع: ادرار (10٪)

موارد مصرف پیربوترول

پیربوترول به تنهایی یا همراه با سایر داروها ، برای جلوگیری از برونکواسپاسم در بیماران بزرگتر از 12 سال با آسم ، برونشیت ، آمفیزم و سایر بیماری های ریه مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار مصرف پیربوترول

پیربوترول استنشاقی (آئروسل):

  • پیشگیری از برونکواسپاسم:

بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر — دو پاف هر 4 تا 6 ساعت بر اساس نیاز ، حداکثر 12 پاف در روز. هر پاف حاوی 200 میکروگرم پیربوترول است.

کودکان کمتر از 12 سال — استفاده از آن توصیه نمی شود.

موارد منع مصرف

پیربوترول در بیمارانی که سابقه واکنش های افزایش حساسیت به ماده فعال یا هر یک از اجزای جانبی دارو نشان داده اند ، منع مصرف دارد.

تداخلات دارویی

دروسپیرنون , لووبونولول , کارتئولول

برخی از داروهایی که ممکن است با پیربوترول تداخل داشته باشند عبارتند از:

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز

ضد افسردگی های سه حلقه ای

مسدود کننده های گیرنده بتا

داروهای مدر

هشدارها

قبل از استفاده از پیربوترول :

  • اگر به پیربوترول یا سایر داروهای دیگر حساسیت دارید ، به پزشک و داروساز خود بگویید.
  • به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای نسخه ای را مصرف می کنید ، به خصوص آتنولول؛ فنلزین؛ پروپرانولول؛ تئوفیلین ؛ تیمولول؛ ؛ سایر داروها برای آسم ، دارو برای بیماری قلبی یا افسردگی.
  • به پزشک و داروساز خود بگویید چه داروهای بدون نسخه و ویتامین هایی را که مصرف می کنید ، از جمله افدرین ، فنیل افرین ، فنیل پروپانول آمین.
  • اگر ضربان قلب نامنظم ، افزایش ضربان قلب ، گلوکوم ، بیماری قلبی ، فشار خون بالا ، پرکاری تیروئید ، دیابت یا تشنج داشته اید به پزشک خود بگویید.
  • اگر باردار هستید ، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود بگوئید. اگر هنگام استفاده از پیربوترول باردار شدید ، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر جراحی دارید ، از جمله جراحی دندان ، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که از پیربوترول استفاده می کنید.
  • پیربوترول ممکن است باعث برونکواسپاسم پارادوکسیکال شود ، که ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. اگر سرفه ، مشکل در تنفس ، تنگی نفس یا خس خس دارید ، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.
  • ممکن است داروهای ضد التهابی (به عنوان مثال کورتیکواستروئیدها) برای آسم به همراه پیربوترول مصرف کنید. مصرف داروی ضد التهاب را حتی اگر علائم آسم بهتر به نظر برسد ، متوقف نکنید ، مگر اینکه به شما گفته شود این کار را انجام دهید.
  • در هنگام استفاده از پیربوترول ممکن است هیپوکالمی بروز کند. اگر بیش از یکی از علائم زیر را دارید ، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید: تشنج, کاهش ادرار؛ خشکی دهان ؛ افزایش احساس تشنگی. ضربان قلب نامنظم؛ از دست دادن اشتها؛ تغییرات خلق و خوی؛ درد عضلات یا گرفتگی عضلات؛ حالت تهوع یا استفراغ؛ بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ، پا یا لب. تنگی نفس؛ خستگی یا ضعف غیرمعمول.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.