یوتالامات Iothalamate Meglumine


از یوتالامات قبل از انجام تصویر برداری اشعه ایکس یا آزمایش مشابه به منظور تشخیص اوروگرافیهای ترشحی ، آنژیوگرافی مغزی ، ارتروگرافی محیطی ، ونوگرافی ، آرتروگرافی ، کولانژیوگرافی و....... استفاده می شود.

فارماکوکینتیک

جذب:
تجمع كلیوی این ترکیب به اندازه ای سریع رخ می دهد كه حداكثر چگالی رادیوگرافی ، در بیشتر موارد ، حدود 3 تا 8 دقیقه پس از تزریق رخ می دهد. در بیماران با اختلال در عملکرد کلیه ، کدورت تشخیصی اغلب پس از مدت طولانی انجام می شود.
اتصال پروتئینی:
نمک های یوتالامات به صورت ضعیف به آلبومین سرم متصل می شوند.
راه حذف ترکیب از بدن:
به دنبال تزریق داخل عروقی ، این ترکیب به سرعت از طریق سیستم گردش خون به کلیه ها منتقل می شود و با تصفیه گلومرولی بدون تغییر در ادرار دفع می شود. کبد و روده کوچک مسیر جایگزین اصلی دفع را فراهم می کند. در بیمارانی که اختلال شدید کلیوی دارند ، دفع این محیط کنتراست از طریق کیسه صفرا و داخل روده کوچک به شدت افزایش می یابد.
نیمه عمر:
در بیمارانی که عملکرد کلیوی طبیعی دارند ، نیمه عمر آلفا و بتا Conray به ترتیب تقریباً 10 و 90 دقیقه بود.

موارد مصرف یوتالامات

این دارو قبل از انجام تصویر برداری اشعه ایکس یا آزمایش مشابه استفاده می شود.
این دارو به منظور تشخیص اوروگرافیهای ترشحی ، آنژیوگرافی مغزی ، ارتروگرافی محیطی ، ونوگرافی ، آرتروگرافی ، کولانژیوگرافی مستقیم ، کولانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی ، تقویت وضوح از تصاویرتوموگرافی مغزی ، آنژیوتوگرافی کامپیوتری جمجمه ، آنژیوگرافی سابترکشنال دیجیتالی وریدی وشریانی به کار می رود . همچنین ممکن است از این دارو برای تقویت اسکن های توموگرافیک برای تشخیص و ارزیابی ضایعات در کبد ، لوزالمعده ، کلیه ها ، آئورت شکمی و حفره شکم و فضای بین صفاقی استفاده شود.

عوارض جانبی یوتالامات

هشدار / احتياط: هر چند که ممکن است نادر باشد ، اما برخی افراد هنگام مصرف دارو عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده ای دارند. در صورت بروز هر یک از علائم زیر که ممکن است مربوط به یک عارضه جانبی بسیار بد باشد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید و یا در صورت نیاز از کمکهای فوری پزشکی استفاده نمایید:
علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات؛ کهیر؛ خارش؛ قرمزی پوست ، پوست متورم ، تاول زده یا لایه بردار شده همراهبا وجود تب یا بدون تب. خس خس سینه؛ سفتی در قفسه سینه یا گلو.مشکل در تنفس ، بلع یا تکلم. کوفتگی غیرعادی؛ یا تورم در دهان ، صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.
علائم مشکلات کلیوی مانند عدم عبور ادرار ، تغییر در میزان عبور ادرار ، خون در ادرار یا افزایش وزن زیاد.
عطسه
گرفتگی بینی
سرفه
شوک
تنگی نفس
پوست آبی یا خاکستری رنگ
درد یا فشار قفسه سینه
ضربان سریع یا غیر طبیعی قلب
سرگیجه بسیار بد
ضعف در یک طرف بدن ، مشکل درتکلم و تفکر ، تغییر تعادل ، افتادگی در یک طرف صورت یا تاری دید.
تشنج
واکنش های پوستی بسیار بد (سندرم استیونس-جانسون / نکرولیز سمی اپیدرمال) ممکن است از 1 ساعت تا چند هفته پس از دریافت این دارو اتفاق بیفتد. این واکنش های پوستی می تواند باعث مشکلات سلامتی بسیار بدی شود که ممکن است از بین نرود و گاهی اوقات منجر به مرگ شود. در صورت بروز علائمی مانند قرمزی ، تورم ، تاول یا لایه لایه شدن پوست (همراه یا بدون تب) , قرمزی یا تحریک چشم , یا زخم هایی در دهان ، گلو ، بینی یا چشم فوراً کمک پزشکی دریافت کنید
تزریق ( شریان یا ورید):
در صورت نشت ماده از رگ ، این دارو ممکن است باعث آسیب بافتی شود. در صورت بروز قرمزی ، سوزش ، درد ، تورم ، تاول ، لکه های پوستی یا نشت مایعات ,به پرستار خود اطلاع دهید.
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال ، بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. در صورت وجود هر یک از این عوارض جانبی زیر یا هر نوع عارضه آزار دهنده دیگر ، با پزشک خود تماس گرفته یا کمک پزشکی دریافت کنید:
برای استفاده در هرناحیه ای:
گرگرفتگی
احساس گرما
تعریق زیاد
ناراحتی
برای استفاده در مثانه:
تحریک در جایی که از این دارو استفاده می شود.
اینها همه از عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد نیستد. اگر در مورد عوارض جانبی سؤال دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدارها

- یوتالامات نباید به ستون فقرات تزریق شود.
- با تزریق کنتراست به رگهای خونی در نخاع مشکلات بسیار بد ,فلج و مرگ نیز رخ داده است داده است.
- ندرتا واکنشهای آلرژیک بسیار بد و گاه کشنده با این دارو اتفاق افتاده است. در این خصوص با پزشک خود صحبت کنید.
- مشکلات بهداشتی مانند تشکیل لخته های خون هنگام استفاده از یوتالامات در برخی از فرایندها رخ داده است. گاهی اوقات ، لخته خون ممکن است باعث حمله قلبی و سکته مغزی شود که می تواند کشنده باشد. اگردر این خصوص سوالی دارید ، با پزشک خود صحبت نمایید.
- هنگامی که مواد حاجب در افراد مبتلا به خونریزی مغزی داده شده است,تشنج و مرگ رخ داده است .در این خصوص با پزشک خود صحبت کنید.
- تجویز مواد حاجب در افراد مبتلا به مولتیپل مدیا ,منجر به مشکلات کلیوی بسیار بد و گاهی مرگ شده است.در این خصوص با پزشک صحبت کنید.
- مشکلات تیروئید پس از استفاده از یوتالامات اتفاق افتاده است. برخی از افراد به دلیل مشکلات تیروئید تحت درمان قرار گرفتند.در این خصوص با پزشک خود صحبت نمایید.
اگر بیماری گلبول های قرمز داسی شکل دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.
درصورت وجود هر یک از موارد زیر از قبل به پزشک خود اطلاع دهید:
- اگر به iothalamate meglumine یا هر بخشی از آن؛ یا هر دارو ، مواد غذایی یا مواد دیگری درمورد حساسیت دارید
- در صورت کمبود آب بدن یا خوردن میزان کم آب ،یا استفاه ازقرص های مسهل قبل مصرف دارو
-داگر در گذشته واکنش پوستی به یوتالامات یا داروی دیگری مانند آن داشته اید.
-در صورت مصرف متفورمین.
-در صورتی که به نوزاد خود شیرمی دهید, پس از دریافت iglalamine iglalamine مادامی که پزشک توصیه می کند به نوزاد خود شیر ندهید.

اگر قبل از اشعه ایکس مفصل از این دارو استفاده می کنید هر یک از موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

- اگر در مفصل یا در نزدیکی مفاصل دچارعفونت شده اید.
- در صورت استفاده از اشعه ایکس برای کبد یا مجرای صفراوی
-اگر مشکل لخته شدن خون دارید

گر قبل از آندوسکوپی استفاده شود:
- اگر پانکراتیت دارید.
- در صورتی که مشکل خاصی در مجرای صفراوی دارید

نکات قابل توصیه

- این دارو ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی خاصی را تحت تأثیر قرار دهد. به همه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و آزمایشگاه ها بگویید که از این دارو استفاده می کنید.
- در صورت سن 65 سال یا بالاتر ، ازاین دارو با احتیاط استفاده نمایید.زیرا این دارو می تواند عوارض جانبی بیشتری داشته باشد.
- این دارو در کودکان با احتیاط استفاده شود.
- اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از iothalamate meglumine در حین بارداری با پزشک خود صحبت کنید.
- این دارو فقط به ورید یا شریان تزریق می شود.
- برخی داروها ممکن است قبل از iothalamate meglumine برای جلوگیری از عوارض جانبی آن مصرف شود.
- باید مطمئن باشید که قبل از دریافت iothalamate meglumine ,آب بدن کاهش نیابد. در مورد اینکه آیا قبل از تزریق iothalamate meglumine نیاز به نوشیدن مایعات اضافی دارید,با پزشک خود مشورت نمایید.
- پس از استفاده از iothalamate meglumine مقدار زیادی مایعات غیر کافئینی بنوشید ، مگر اینکه پزشک توصیه کند که مایعات کمتری بنوشید.
- اگر فکر می کنید که دارو بیش از حد مصرف شده است ، با مرکز کنترل سموم تماس بگیرید و یا فوراً مراقبت های پزشکی را انجام دهید.

مصرف در بارداری

گروه B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)

استفاده توصیه نمی شود مگر اینکه به وضوح مورد نیاز باشد.
دسته حاملگی FDA در ایالات متحده: B
داروهای کنتراست داخل عروقی ممکن است از جفت عبور کرده و به طور بالقوه باعث کم کاری تیروئید جنین شوند. مطالعات تولید مثلی در حیوانات هیچ شواهدی مبنی بر اختلال در باروری یا آسیب به جنین نشان نداده است. در زنان باردار هیچ مطالعه كافی و كنترل شده وجود ندارد

مصرف در شیردهی

استفاده از این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود.
دفع شده در شیر انسان: بله (بدون تغییر)
نظرات:
- اثرات آن در نوزادان پرستار ناشناخته است.
-بعد از مصرف این دارو 24 ساعت از تغذیه مستقیم با شیر مادر پرهیز شود.

اشکال دارو یوتالامات

Conray 30، Conray 43، Conray، Cysto-Conray II
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.