سریواستاتین Cerivastatin


از Baycol برای کاهش مقادیر LDL (کلسترول بد) و کلسترول تام در خون استفاده می شود. همچنین میزان تری گلیسیریدها  را در خون شما کاهش داده و میزان HDL (کلسترول خوب) در خون شما را افزایش می دهد. این اقدامات در کاهش خطر سخت شدن شریانها حائز اهمیت است که می تواند منجر به سکته قلبی ، سکته مغزی و بیماری عروقی محیطی شود.

مکانیسم اثر

سرویواستاتین به طور رقابتی مهار کننده هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآنزیم  آ ردوکتاز میباشد.این آنزیم کبدی مسئول تبدیل HMG-CoA به موالونات است. از آنجا که موالونات پیشرو استرول هایی مانند کلسترول است ، این منجر به کاهش کلسترول خون می شود.

فارماکودینامیک

 سرویواستاتین ، یک مهارکننده رقابتی HMG-CoA ردوکتاز و مؤثر در کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیریدها ، میباشد.

فارماکوکینتیک

جذب : متوسط جذب خوراکی 60٪ (محدوده 39 - 101٪).

حجم توزیع : در دسترس نیست

اتصال پروتئین : بیش از 99٪ داروی در حال گردش به پروتئین های پلاسما (80٪ به آلبومین) متصل است.

متابولیسم : کبدی

مسیر حذف : در دسترس نیست

نیمه عمر : 2-3 ساعت

موارد مصرف سریواستاتین

به عنوان دارویی برای کاهش سطح کلسترول و LDL بالا در بیماران مبتلا به هایپرکلسترولمی اولیه و دیس لیپیدمی مختلط  استفاده می شود که پاسخ  ناکافی به محدودیت رژیم غذایی و اقدامات غیر دارویی داشته اند.

 

مقدار مصرف سریواستاتین

دوز شروع سرویواستاتین 0.4 میلی گرم یک بار در روز در شب صرف نظر از لیپید درمانی قبلی است. از آنجا که حداکثر اثر سدیم سرویواستاتین در طی 4 هفته دیده می شود ، تعیین میزان لیپید در این زمان باید انجام شود و دوز آن براساس پاسخ بیمار تنظیم می شود.
دامنه دوز 0.2 تا 0.8 میلی گرم است. در بیمارانی که اختلال قابل توجهی در کلیه دارند  دوزهای پایین تر توصیه می شود. سریکواستاتین سدیم ممکن است با یا بدون غذا مصرف شود.

موارد منع مصرف

بیماری فعال کبدی یا افزایش مداوم غیر قابل توضیح ترانس آمینازهای سرم.

درمان همزمان با گمفیبروزیل به دلیل خطر ابتلا به رابدویولیز .

بارداری و شیردهی( مهارکننده های HMG-CoA ردوکتاز در بارداری و در مادران شیرده منع مصرف دارد)

 

عوارض جانبی سریواستاتین

  • واكنشهای آلرژيك (مشكل تنفس ، بسته شدن گلو ، تورم لب ، زبان ، يا صورت).

    • درد عضلانی ، درد یا ضعف.
    • تب
    • علائم "مانند آنفولانزا"
    • کاهش ادرار
    • تاری دید
    • زرد شدن پوست یا چشم ها.

    عوارض جانبی دیگر که کمتر جدی هستند

    گاز ، نفخ ، حالت تهوع ، ناراحتی معده ، سوزش قلب ، درد شکم ، یبوست یا اسهال ، سرگیجه ، سردرد 

تداخلات دارویی

میبفرادیل , ورنا کالانت , اریترومایسین , سایمتیدین , نیکوتینیک اسید , الباسویر/گرازوپرویر , رموکسی پراید

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ، مشتقات اسید فیبریک ، نیاسین (اسید نیکوتین) ، اریترومایسین ، ضد قارچ های آزول ANTACID (هیدروکسید منیزیم و آلومینیوم)

نکات قابل توصیه

آنزیم های کبدی: مهارکننده های HMG-CoA ردوکتاز با ناهنجاریهای بیوشیمیایی عملکرد کبد همراه بوده است. افزایش مداوم مقادیر ترانس آمیناز سرم (ALT ، AST) به بیش از 3 برابر نرمال در 5/5 درصد از بیماران تحت درمان با سرویواستاتین گزارش شده است. این تغییرات معمولاً در 6 ماه اول درمان رخ می دهند و پس از قطع مصرف دارو برطرف می شوند و با کلستاز همراه نیستند. در بیشتر موارد ، این ناهنجاریهای بیوشیمیایی بدون علامت بودند.

قبل از شروع درمان با سراتواستاتین ، باید سعی شود با کنترل رژیم غذایی مناسب ، ورزش ، کاهش وزن در بیماران چاق و درمان مشکلات پزشکی اساسی ، فشار خون کلسترول خون کنترل شود.

سرویواستاتین ممکن است سطح کراتین کیناز و ترانس آمیناز را بالا ببرد . این باید در تشخیص افتراقی درد قفسه سینه در بیمار در هنگام درمان با سوریواستاتین سدیم در نظر گرفته شود.

هيپركلسترول خوني خانوادگي هموزيگوز: سديم سرويواستاتين دراین بيماران مورد بررسي قرار نگرفته است و به دلیل کمبود گیرنده های LDL ، کمتر در این بیماران موثر هستند.

مصرف در بارداری

سروواستاتین توسط FDA به رده بارداری X اختصاص داده شده است. مطالعات حیوانی شواهدی از تراتوژن بودن را نشان داده است .مهارکننده های ردوکتاز HMG-CoA فرآیندهای بیوسنتزیکی لازم در رشد جنین را مهار می کند و باعث ناهنجاری های مادرزادی میشود. مصرف سرویواستاتین در دوران بارداری ممنوع است.

مصرف در شیردهی

سرویواستاتین در شیر انسان ترشح می شود. بر اساس داده های بالینی ، نسبت دارو در شیر به پلاسما 1.3: 1 است. لیکن با توجه به احتمال بروز عوارض جانبی جدی در نوزادان ، باید تصمیم به قطع شیردهی یا قطع دارو گرفته شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.