وراپاکسار vorapaxar


وراپاکسار ، یک آنتاگونیست PAR-1 است که اثر ضد پلاکتی دارد.

مکانیسم اثر

وراپاکسار ، یک آنتاگونیست PAR-1 که روی پلاکت ها بیان شده است ، باعث مهار تجمع پلاکتی ناشی از ترومبین و پپتید آگونیست گیرنده ترومبین می شود. با توجه به نیمه عمر بسیار طولانی ، وراپاکسار به طور موثر غیر قابل برگشت است.

فارماکودینامیک

وراپاکسار به صورت برگشت پذیر به گیرنده PAR-1 با نیمه عمر تفکیک گیرنده طولانی تقریبا 20 ساعت متصل می شود. علاوه بر این ، وراپاکسار مهار قابل توجهی از تجمع پلاکتی را نشان می دهد که به دلیل نیمه عمر حذف بسیار طولانی تا 4 هفته پس از قطع باقی می ماند.

فارماکوکینتیک

وراپاکسار به صورت خوراکی با یا بدون غذا مصرف و  با سرعت زیادی جذب می شود. حجم توزیع آن حدود 424 لیتر است. متابولیسم کبدی آن از طریق  CYP3A4 و CYP2J2 و متابولیت فعال آن M20 است. این دارو به صورت اولیه در فرم متابولیت از طریق مدفوع و ادرار دفع می شود. طی یک هفته از شروع مصرف این دارو %80 باعث مهار تجمع پلاکتی ناشی از پپتید آگونیست گیرنده ترومبین می شود. مدت اثر دارو به دوز و غلظت وابسته است و با دوز توصیه شده 4 هفته پس از قطع مصرف مهار تجمع پلاکتی ناشی از پپتید آگونیست گیرنده ترومبین تا سطح %50 پیش بینی می شود. این دارو بیش از %99 درصد به آلبومین متصل می شود. نیمه عمر کارآمد آن 3-4 روز و نیمه عمر نهایی حذف آن (وراپاکسار و متابولیت فعال آن) حدود 8 روز ( بازه 5 تا 13 روز) است.

موارد مصرف وراپاکسار

برای کاهش وقایع قلبی و عروقی ترومبوتیک در بیماران با سابقه سکته قلبی یا بیماری شریانی محیطی تایید شده 

مقدار مصرف وراپاکسار

2/08 میلی گرم وراپاکسار معادل 2/5 میلی گرم وراپاکسار سولفات است. قرص 2/08 م گ وراپاکسار به صورت خوراکی روزی یکبار در ترکیب با آسپرین و/ یا کلوپیدوگرل در بزرگسالان مصرف می شود.

موارد منع مصرف

ریسک افزایش یافته خون ریزی به علت اختلالات انعقادی – حمله ایسکمیک ناپایدار – نوعی از سکته که فقط دقایق اندکی تداوم دارد – سکته مغزی – خونریزی – بیماری شدید کبدی

عوارض جانبی وراپاکسار

خونریزی – آنمی – خونریزی گوارشی

هشدارها

خطر خونریزی: از وراپاکسار در بیماران سکته مغزی ، حمله ایسکمیک زودگذر ، خونریزی داخل جمجمه (ICH) یا خونریزی پاتولوژیک فعال استفاده نکنید. داروهای ضد پلاکت ، از جمله این دارو ، خطر خونریزی داخل جمجمه و خونریزی کشنده را افزایش می دهد.

ایمنی و کارآیی در بیماران کمتر از 18 سال ثبت نشده است.

نکات قابل توصیه

- این دارو بدون اطلاع پزشک نباید قطع شود.

- هرگونه خونریزی غیرقابل پیش بینی ،  خونریزی طولانی یا شدید ، خون در مدفوع یا ادرار را گزارش کنید.

- قبل از هر عمل جراحی یا جراحی دندان به پزشکان و دندانپزشکان اطلاع دهید که این دارو را استفاده می کنید.

- به بیماران توصیه کنید که شیردهی در طول درمان با این دارو توصیه نمی شود.

مصرف در بارداری

مطالعات بر روی حیوانات. مدرکی از سمیت جنینی نشان نداده اند. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری در انسان ها وجود ندارد. بهتر است از مصرف این دارو در بارداری اجتناب گردد و درمان مناسب جایگزین شروع شود.

مصرف در شیردهی

مطالعات بر روی حیوانات مدرکی از سمیت جنینی نشان نداده اند. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری در انسان ها وجود ندارد. بهتر است از مصرف این دارو در بارداری اجتناب گردد و درمان مناسب جایگزین شروع شود.
به بیماران توصیه کنید که شیردهی در طول درمان با این دارو توصیه نمی شود.

اشکال دارو وراپاکسار

زونتیویتی قرص خوراکی 2/08 میلی گرم وراپاکسار
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.