تافنوکین Tafenoquine

گروه دارو: ضد مالاریا

تافنوکین یک داروی ضد مالاریایی از دسته 8 آمینوکینولین ها می باشد که علیه اشکال قبل از گلبولهای قرمز (کبدی) (از جمله هیپنوزوئیت [فاز خفته]) و فرمهای گلبولهای قرمز (غیر جنسی) مانند گامتوسیت گونه های پلاسمودیوم فالسیپاروم و پلاسمودیوم ویواکیس فعال است.

مکانیسم اثر

داروی تافنوکین با فعالیت بر علیه اشکال قبل از گلبولهای قرمز (کبدی) (از جمله هیپنوزوئیت [فاز خفته]) و فرمهای گلبولهای قرمز (غیر جنسی) مانند گامتوسیت گونه های پلاسمودیوم فالسیپاروم و پلاسمودیوم ویواکیس فعال است.
فعالیت بر علیه  مراحل کبدی قبل از گلبول قرمز , از گسترش اشکال اریتروسیتیک انگل ، که مسئول عود بیماری در مالاریای ایجادشده توسط P. vivax هستند ، جلوگیری می کند. همچنین در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است که این دارو باعث انقباض گلبول های قرمز می گردد.

فارماکوکینتیک

جذب:

جذب  دارو با مصرف با یک وعده غذایی پر کالری و پرچرب افزایش  می یابد.

حجم توزیع

1600تا2470 لیتر

مدت زمان رسیدن به پیک اثر:

 12 تا 15 ساعت

نیمه عمر حذف :

15 تا 16.5روز

اتصال پروتئینی:

بیش از 99.5 درصد

موارد مصرف تافنوکین

 -پروفیلاکسی مالاریا در بیماران با سن بیش از 18 سال

- پیشگیری از عود پلاسمودیوم ویواکس : جلوگیری از عود  بیماری مالاریا P. vivax در بیماران ≥16 سال که در حال دریافت درمان ضد مالاریا مناسب برای درمان عفونت حاد P. vivax هستند.

نکته:: برای درمان فاز حاد بیماری مالاریا P. vivax مشخص نشده است.

مقدار مصرف تافنوکین

دوزمصرفی :

پروفیلاکسی مالاریا:

شروع دارو : (قبل از سفر) 200 میلی گرم یک بار در روز به مدت 3 روز قبل از سفر به مناطق مالاریا خیز

دوز نگهدارنده (در حالی که در منطقه مالاریا قرار دارد): 200 میلی گرم یک بار در هفته ، از 7 روز پس از آخرین دوز رژیم بارگیری شروع می شود.

رژیم پیشگیری پایانی (پس از ترک محل مالاریا): 200 میلی گرم به عنوان یک دوز واحد ، 7 روز پس از آخرین دوز رژیم نگهداری

در صورت فراموشی :
 فراموشی یک دوز اولیه (روزانه): یک تک  دوز 200 میلی گرمی را یک بار مصرف (به طوری که در مجموع 3 دوز بارگیری روزانه گرفته شده است). دوز نگهدارنده  را 1 هفته پس از آخرین دوز بارگیری شروع کنید.

فراموشی 2 دوز بارگیری (روزانه) : 200 میلی گرم یک بار در روز به مدت 2 روز متوالی (به طور کلی در مجموع 3 دوز بارگیری روزانه) مصرف شود. رژیم تعمیر و نگهداری را 1 هفته پس از آخرین دوز بارگیری شروع کنید

فراموشی یک دوز نگهدارنده (هفتگی) : در هر روز و زمان  تا دوز هفتگی بعدی ، یک دوز 200 میلی گرم یک بار مصرف نمایید.

 فراموشی 2 دوز نگهدارنده (هفتگی) : در هر روز و زمان  تا دوز هفتگی بعدی ، یک دوز 200 میلی گرم یک بار مصرف نمایید.

 فراموشی 3دوز نگهدارنده: دوز 200 میلی گرم یک بار در روز به مدت 2 روز تا زمان دوز هفتگی برنامه ریزی شده بعدی

 فراموشی دوز پیشگیری کننده پایانی : 200 میلی گرم به عنوان یک دوز واحد به محض یادآوری

مالاریا ، جلوگیری از عود P. vivax  :

300 میلی گرم به عنوان یک دوز واحد در روز اول یا دوم درمان ضد مالاریایی مناسب.

دوز مصرفی کودکان:

مالاریا ، پیشگیری از عود:  درنوجوانان ≥16 سالبه صورت خوراکی300 میلی گرم تک دوز در روز اول یا دوم درمان ضد مالاریایی مناسب .

موارد منع مصرف

حساسیت به تافنوکین یا هر داروی دیگر از دسته 8 آمینوکینولین ها ر یا هر ترکیب دیگر از فرمولاسیون. نقص  G6PD یا وضعیت  نامشخص از G6PD  . دوران شیر دهی زمانی که متوجه مشکلاتی در G6PD شیرخوار م شوید یا وضعیت G6PD نوزاد ناشناخته باشد و تغذیه با شیر مادر انجام می شود.  بیمارانی که سابقه اختلالات روانی یا علائم روانی روانی را دارند (مثلاً توهمات ، توهمات ، رفتارهای نامتعارف)

عوارض جانبی تافنوکین

هشدار: هر چند که ممکن است نادر باشد اما ممکن است مصرف دارو در برخی از افراد با عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده ای به همراه داشته باشد. در صورت بروز هر یک از علائم زیر که ممکن است مربوط به یک عارضه جانبی بسیار بد باشد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید :

علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی؛ کهیر؛ خارش؛ پوست قرمز ، متورم ، تاول زده یا لایه  لایه شده  همراه یا بدون تب. خس خس سینه؛ سفتی در قفسه سینه یا گلو. مشکل درتکلم یا بلع یا تنفس.  تورم دهان ، صورت ، لب ، زبان یا گلو,

علائم کم خونی همولیتیک مانند تیره شدن لب یا ادرار ، سرگیجه  ، احساس گیجی ، احساس خستگی یا ضعف شدید ، پوست رنگ پریده ، کوتاهی نفس, زردشدن رنگ پوست یا چشم   

علائم methemoglobinemia مانند رنگ آبی یا خاکستری لب ، ناخن یا پوست. ضربان غیر طبیعی , تشنج؛ سرگیجه شدید, ؛ سردرد بسیار بد؛ احساس خواب آلودگی شدید, خستگی یا ضعف؛ کوتاهی نفس.  هر چند که این اثار بسیار نادر است اما در صورت وقوع ممکن است کشنده باشد.

  تغییرات جدید یا بدتر شدن حالات روحی یا رفتاری

رویاهای عجیب

مشکل در  خواب

توهم

احساس گیجی

سرگیجه بسیار بد

 مصرف همه داروها ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود. با این حال ، بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی  بروز می دهند. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی  زیر یا عوارض جانبی دیگر که آزار دهنده شد  ، با پزشک  معالج خود تماس بگیرید:

ناراحتی معده

سردرد

سرگیجه

احساس بیمار گونه

کمردرد

اسهال

هشدارها

- کم خونی همولیتیک ممکن است در بیماران مبتلا به کمبود G6PD رخ دهد. کاهش هموگلوبین نیز در برخی از بیماران G6PD طبیعی گزارش شده است.

- واکنش های ازدیاد حساسیت: واکنش های حساسیت جدی (به عنوان مثال ، آنژیوادمیا ، کهیر) گزارش شده است. واکنشها ممکن است در شروع درمان یا با تأخیر اتفاق بیافتد. (به دلیل نیمه عمر طولانی تافنوکین). در صورت بروزواکنش های ازدیاد حساسیت ، استفاده از مصرف را قطع کرده و درمان مناسب را انجام دهید.

Methemoglobinemia: بیماران با نقص ردوکتاز وابسته به نیکوتین آمید آدنین دینوکلئوتید (NADH)  به دقت نظارت کنید.

اثار روانی: اثرات روانی (به عنوان مثال ، رویاهای غیر طبیعی ، اضطراب ، افسردگی ، بی خوابی)  با این دارو گزارش شده است و ممکن است در شروع و یا مدت زمان (به دلیل نیمه عمر  طولانی تافنوکین) به تأخیر بیفتد. پس از دریافت دوز بالاتر از دوزهای تأیید شده ، روانپریشی در بیماران با سابقه اختلالات روانپزشکی گزارش شده است.

با احتیاط در بیماران با سابقه روانی استفاده شود. استفاده از شیمی درمانی در بیماران با سابقه اختلالات روانی یا علائم روانی روانی منع مصرف دارد. در صورت بروز علائم روانی ، قطع و ارزیابی سریع را در نظر بگیرید. سایر علائم روانپزشکی (به عنوان مثال اضطراب ، تغییر در خلقی ، بی خوابی ، کابوس ها) باید در صورت متوسط ​​و ماندن بیش از 3 روز یا در صورت شدید فوراً ارزیابی شوند.

نکات قابل توصیه

 دارو را همراه با غذا مصرف نمایید.. اگر 1 ساعت پس از دوز جلوگیری از عود مالاریا P. vivax  استفراغ اتفاق افتاد ، یک بار دوز دارو را تکرار نمایید (بیش از یک بار دوز مصرف را تکرارنکنید).

هنگامی که برای پروفیلاکسی  استفاده می شود ، اطمینان حاصل کنید که دوره کامل انجام شده است ، از جمله رژیم بارگیری و دوز پایانی

شرایط نگهداری

دارو را در بسته بندی اصلی در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد (بین 15 تا 30درجه مجاز است) و به دور از رطوبت نگهداری نمایید. قرص ها را در طی 3 ماه از باز شدن  بطری  اصلی مصرف نمایید.

مصرف در بارداری

بارداری:

طبق رده بندی AU TGA: رده C

طبق رده بندی FDA :هنوز مشخص نشده است.

مصرف در شیردهی

استفاده از تافنوکین در زنان شیرده  ای که نقص آنزیم گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (G6PD)  دارند یا وضعیت G6PD آنها نامشخص باشد  توصیه نمی شود .بر اساس برخی از منابع  شیردهی به نوزاد در هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.