ادتات دی سدیم (EDTA) edetate disodium


ادتات دی سدیم (EDTA) یک عامل چلات کننده است. یک عامل چلات کننده قادر به حذف فلز سنگین مانند سرب یا جیوه از خون است.

ادتات دی سدیم برای پایین آوردن سطح کلسیم خون در هنگامی که به طور خطرناک سطح کلسیم در خون بالا میرود، استفاده می شود. EDTA همچنین برای کنترل اختلالات ریتم قلبی ناشی از داروی قلب به نام دیژیتال (دیگوکسین، لانوکسین) استفاده می شود.

مکانیسم اثر

ادتات دی سدیم بدون آب باعث جذب یونهای دو ظرفیتی و سه ظرفیتی مانند منیزیم، روی و کلسیم می شود. چلات در ادرار دفع می شود و غلظت این یون ها را در خون کاهش می دهد.

فارماکودینامیک

متابولیسم
این دارو تقریباً بطور کامل در داخل بدن غیر متابولیزه است.
دفع
پس از تزریق داخل وریدی، 95٪ از دوز پس از 24 ساعت در ادرار دفع می شود. تجویز خوراکی در موش صحرایی منجر به دفع 5.3٪ در ادرار و دفع 88.5٪ در مدفوع می شود.

موارد مصرف ادتات دی سدیم (EDTA)

ادتات دی سدیم برای درمان اضطراری هیپرکلسمی و آریتمی بطنی مرتبط با سمیت دیژیتال به کار میرود.

عوارض جانبی ادتات دی سدیم (EDTA)

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی جدی، به مراقبان بهداشتی خود فوراً اطلاع دهید:
احساس بالا اوردن
تاول شدید، لایه برداری یا بثورات پوستی قرمز
عوارض جانبی کمتر جدی شامل:
حالت تهوع، استفراغ، اسهال
بی حسی یا سوزن سوزن شدن (مخصوصاً در اطراف دهان)
سردرد
درد، قرمزی یا تورم در محل قرارگیری سوزن

هشدارها

1-اگر قادر به ادرار کردن نیستید یا آرتریواسکلروز (سخت شدن شریان ها) دارید، نباید این دارو را دریافت کنید.
2-در صورت امکان، قبل از دریافت EDTA، اگر به هر دارویی حساسیت دارید، یا موارد زیر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید:
بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب
یک اختلال ریتم قلبی
سابقه تشنج، تومور مغزی یا آسیب دیدگی سر
دیابت
سطح پتاسیم پایین (هیپوکالمی)
اگر دیژیتال مصرف می کنید (دیگوکسین، لانوکسین)
3-از بلند شدن سریع از حالت نشسته و دراز کشیده خودداری کنید، زیرا ممکن است احساس سرگیجه کنید. به آرامی بلند شوید و خود را ثابت نگه دارید تا از افتادن جلوگیری کنید.

نکات قابل توصیه

1-ادتات دی سدیم در بیمارستان یا محل اورژانس تجویز می شود. این دارو باید به آرامی از طریق سوزنی که در رگ شما قرار می گیرد، انفوزیون شود. انفوزیون می تواند حداقل 3 ساعت طول بکشد.
2-در صورت امکان قبل از دریافت این دارو، به مراقبان سلامت خود راجع به بیماری های زیر اطلاع دهید: در صورت ابتلا به بیماری های قلبی، نارسایی احتقانی قلب، اختلال در ریتم قلبی، دیابت، پتاسیم کم درخون (هیپوکالمی) یا سابقه تشنج، تومور مغزی یا آسیب دیدگی سر.
3-در مواقع اضطراری، ممکن است پیش از درمان با EDTA امکان پذیر نباشد که به مراقبان سلامت خود در مورد هرگونه شرایط سلامتی یا بارداری یا شیردهی، اطلاع دهید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که پزشک معالج شما در زمینه بارداری یا شیردهی، می داند که شما این دارو را دریافت کرده اید.
4-بعد از درمان با ادتات دی سدیم ، برای اطمینان ازموثر بودن دارو شما تحت مراقبت قرار میگیرید تا دیگر هیچ اثری از میزان کلسیم بالا وجود نداشته باشد.
5-EDTA معمولاً به مدت 5 روز پشت سر هم تجویز می شود و به دنبال آن 1 روز داروتجویز نمی شود. سپس این برنامه تا زمانی که لازم باشد تکرار می شود تا زمانی که سطح کلسیم خون به یک سطح ایمن کاهش یابد.
6-بعد از دریافت EDTA، باید مدت کوتاهی دراز بکشید. برگشت سطح بالای کلسیم خون می تواند باعث افت فشار خون شود. این می تواند باعث شود احساس سبک سری داشته باشید یا تنفس شما کند شود. پس از دریافت دارو، لازم است از نظر این و سایر اثرات دارو، از نزدیک مانیتور شوید.
7-برای اطمینان از اینکه این دارو به شرایط شما کمک می کند، لازم است خون و ادرار شما اغلب آزمایش شود. این به پزشک شما کمک می کند تا تعیین کند چه مدت شما را با ادتات دی سدیم درمان کند.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

C
این دارو ممکن است برای یک کودک متولد نشده زیانبار باشد. در صورت امکان، قبل از دریافت EDTA در صورت بارداری به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که آیا EDTA به شیر مادر منتقل می شود و ایا می تواند به یک کودک شیرخوار آسیب برساند یا خیر. در صورت امکان، در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.