پرتومانید Pretomanid


پرتومانید یک آنتی بیوتیک است که در ترکیب با bedaquiline و linezolid برای درمان گسترده سل مقاوم به دارو در بزرگسالان استفاده می شود.
- پروتونومید باید در ترکیب با سایر داروهای آنتی بیوتیکی تجویز شود و به تنهایی نباید از آن استفاده شود. 
پرتومانید در درمان سل نهفته یا سلی که قسمت هایی از بدن غیر از ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد ، استفاده نمیشود.

مکانیسم اثر

پرتومانید محصولی است که از طریق متابولیسم آنزیم nitroreductase معروف به Ddn فعال می شود و متابولیت های مختلف مختلفی را ایجاد می کند که وظیفه سایر اقدامات درمانی آن بویژه القای  نیتریک اکسید است. آنزیم nitroreductase که پروتومانید را فعال می کند ، وابسته به دیازافلاوین است و به کاهش کوفاکتور F420 متکی است. کاهش F420 از طریق آنزیم گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز 10 اتفاق می افتد. 
کاهش حلقه ایمیدازول پیشومانید در موقعیت C-3 باعث تشکیل متابولیت ها می شود که شامل یک مشتق des-nitro می باشد. تشکیل این مشتق منجر به افزایش سطح نیتریک اکسید می شود و از طریق عمل به عنوان یک سم تنفسی باکتریایی منجر به فعالیت ضد باکتری در شرایط بی هوازی می شود .
پرتومانید یک داروی ضد میکروبی است که با مهار بیوسنتز اسید مایکولیک ، مانع از تولید دیواره سلولی می شود. در برابر باکتری های بیهوازی در شرایط بی هوازی ، پرتومانید به دنبال رهاسازی نیتریکاکسید به عنوان یک سم تنفسی عمل می کند.

فارماکودینامیک

پرتومانید باكتريهاي فعال در بيماري سل را كه به عنوان مايكوباكتريوم توبرکلوزيس شناخته مي شود ، مي کشد و مدت زمان درمان را در بيماراني که از اشکال مقاوم سل ريوي رنج مي برند با کشته شدن باکتري هاي خفته کوتاه مي کند.
در مدلهای جوندگان عفونت سل ، پرتومانید که در یک رژیم به همراه bedaquiline و linezolid تجویز شد، باعث کاهش قابل توجهی در تعداد باکتری سلولهای ریوی شد. كاهش فراواني عود بيماري سل در 2 و 3 ماه پس از درمان پس از تجويز اين رژيم مشاهده شد ، در مقايسه با تجويز رژيم غذايي 2 دارويي .10 پيامدهاي موفق براي بيماران مبتلا به XDR و MDR ثبت گرديد. 
این دارو باعث طولانی شدن فاصله QT قلبی و سمیت کبدی قابل توجهی میشود و همچنین باعث سرکوب میلوئوس میشود. در مصرف این دارو باید احتیاط کرد.

فارماکوکینتیک

دفع:
ادرار: 53٪ (در درجه اول متابولیتها [1٪ به عنوان داروی بدون تغییر])؛ مدفوع: 38٪.
زمان به اوج رسیدن غلظت:
 به طور متوسط 4/4 ساعت 
نیمه عمر:
16 ساعت
اتصال پروتئین:
86.4 %

مقدار مصرف پرتومانید

دوز معمول بزرگسالان برای سل - مقاوم در برابر:
پرتومانید :مصرف200میلیگرم خوراکی یک بار در روز به مدت 26 هفته
Bedaquiline:مصرف400 میلیگرم خوراکی یک بار در روز به مدت 2 هفته وسپس به دنبال آن 200 میلی گرم خوراکی 3 بار در هفته (حداقل 48 ساعت بین دوز) به مدت 24 هفته (برای کل 26 هفته)
Linezolid: شروع با 1200 میلی گرم در روز به صورت خوراکی به مدت 26 هفته (با تنظیم دوز 600 میلی گرم در روز و کاهش بیشتر به 300 میلی گرم در روز یا قطع دوز درصورت بروز عوارض شناخته شده لینزولید مثل سرکوب میلوپس ، نوروپاتی محیطی و نوروپاتی نوری).
شرایط قطع مصرف دارو و دوزینگ آن :
-در صورت قطع پرتومایند یا بتاكویلین ، كل رژیم ترکیبی نیز باید قطع شود.
-در صورت قطع لینزولید به طور دائم در طی 4 هفته مداوم درمان ، bedaquiline و این دارو نیز باید قطع شود. اگر لاینزولید بعد از 4 هفته اولیه درمانی متوالی قطع شود ، تجویز bedaquiline و این دارو باید ادامه یابد.

موارد منع مصرف

استفاده در بیمارانی که برای آنها bedaquiline یا linezolid منع مصرف دارند.

عوارض جانبی پرتومانید

عوارضی که نیاز به مراقبت های پزشکی ندارد
عوارض بیشتر رایج:
معده اسیدی یا ترش-بستن-لکه های روی پوست-سوزش سردل
سوء هاضمه-جوش ها-ناراحتی معده ، ناراحتی یا درد
عوارض کمتر رایج:
نفخ-تغییر در سلیقه-یبوست-اسهال-پوست خشک-از بین رفتن طعم-دردهایی در معده ، پهلو یا شکم ، که احتمالاً به پشت تابیده می شود
مشکل خواب
عوارضی که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد:
عوارض بیشتر رایج:
درد شکم یا معده یا حساسیت به لمس-سیاه ، تاری ، مدفوع
لثه های خونریزی-نابینایی-خون در ادرار یا مدفوع-تاری دید-سوزش ، بی حسی ، سوزن شدن یا احساس دردناک-لرز-مدفوع رنگی سفالی-سرفه-ادرار تیره-کاهش اشتها-کاهش بینایی-چشم درد-تب-سردرد-خارش یا بثورات پوستی-از دست دادن اشتها-کمر یا درد جانبی-تهوع و استفراغ-ادرار دردناک یا دشوار-پوست رنگپریده-لکه های قرمز را روی پوست مشخص کنید-گلو درد-تورم پاها یا پاهای پایینی-نفس کشیدن با فشار-زخم ، زخم یا لکه های سفید در دهان-ناآرامی یا بی حوصلگی-خونریزی یا کبودی غیرمعمول-خستگی یا ضعف غیرمعمول
ضعف در بازوها ، دست ها ، پاها یا پاها-چشم های زرد یا پوست
عوارض کمتر رایج:
درد قفسه سینه-کما-کاهش تولید ادرار-سرگیجه-خواب آلودگی-دهان -شک-ضربان قلب سریع یا نامنظم است-عطش را بیشتر کرد-ضربان قلب نامنظم-خلق و خوی یا تغییرات ذهنی-درد عضلات یا گرفتگی عضلات-اسپاسم عضلانی (تتانی) یا پیچ خوردگی-بی حسی یا سوزن شدن در دست ، پا یا لب-تشنج-تورم صورت ، مچ پا یا دست ها
تورم غدد-لرزیدن

تداخلات دارویی

کاربامازپین , کنتراسپتیو تری فازیک , بوتاباربیتال

  • apalutamidecarbamazepine-cenobamate-clofarabine-dabrafenib-dexamethasone-efavirenz-empagliflozin-enzalutamide-licarbazepine-etravirine-fosphenytoin-lefamulin-lorlatinib-meropenem-thotrexate-mitotane-modafinil-nafcillin-nevirapine-pexidartinib-phenobarbital-phenytoin-pitolisant-primidone-rifabutin-rifampin-rifapentine-sitagliptin-st. john's wort-telotristat

هشدارها

عوارض کبدی: عوارض جانبی کبدی بهمراه پروپومانید در ترکیب با بدوکولین و لینزولاید گزارش شده است. از مصرف الکل و عوامل سمی برای کبد به ویژه در بیماران با اختلال در عملکرد کبدی خودداری کنید. نظارت بر علائم و نشانه های سمیت کبدی (مانند بی اشتهایی ، ادرار تیره ، افزایش تست های عملکرد کبد ، خستگی ،  ، زردی ، حالت تهوع). اگر اختلال عملکرد کبدی بدتر شود یا مشکل جدیدی ایجاد شود، آزمایش هپاتیتیدهای ویروسی را انجام داده و سایر داروهای کبدی را قطع کنید. در صورت افزایش آمینوترانسفراز با افزایش کل بیلی روبین> 2 برابر ULN ، ب ، ارتفاعات آمینوترانسفراز> 8 برابر ULN ، یا ارتفاعات آمینوترانسفراز> 5 برابر ULN و این شرایط زمانی بیشتراز2 هفته طول بکشد این درمان با کل رژیم قطع شود.
اسیدوز لاکتیک: اسیدوز لاکتیک بهمراه پرپومانید در ترکیب با بدوکلین و لاینزولید گزارش شده است. اسیدوز لاکتیک یک واکنش منفی شناخته شده از لاینزولید است. فوراً بیمارانی را که دچار حالت تهوع یا استفراغ مکرر ، از جمله ارزیابی میزان بی کربنات و اسید لاکتیک هستند ، ارزیابی کنید و درمان را با لاینزولید یا کل رژیم در نظر بگیرید.
سرکوب عضلانی: سرکوب میلوئید ، از جمله کم خونی ، لکوپنی ، پانسیتوپنی و ترومبوسیتوپنی ، با پیشرانومانید در ترکیب با بدوکلینین و لاینزولید گزارش شده است. سرکوب میلوئید یک واکنش منفی شناخته شده از linezolid است. هنگامی که دوز linezolid ، به عنوان بخشی از این رژیم ترکیبی ، کاهش یافته ، قطع و یا قطع شد ، ناهنجاری های خون شناختی قابل برگشت بودند. نظارت بر CBC و در نظر گرفتن کاهش یا قطع دوز لاینزولید در بیمارانی که بروز میلو سرکوب می کنند و یا بدتر می شوند در نظر بگیرید.
نوروپاتی: نوروپاتی محیطی و نوری با پیشرانومانید در ترکیب با bedaquiline و linezolid گزارش شده است. نوروپاتی یک واکنش منفی شناخته شده از استفاده طولانی مدت از لاینزولید است که با نظارت و قطع مناسب ، کاهش دوز یا قطع لاینزولید قابل برگشت یا بهبود است. نظارت بر عملکرد بینایی در کلیه بیماران؛ اگر بیمار علائم اختلال در بینایی را تجربه کرد ، دوز لاینزولید را قطع کنید و سریعاً ارزیابی چشم پزشکی را بدست آورید.
طولانی شدن QT: طولانی شدن QT همراه با پرتومانید در ترکیب با ملافه و لاینزولید گزارش شد. طولانی شدن QT یک واکنش منفی شناخته شده از ملافه است. خطر ابتلا به این بیماری در بیماران با سابقه پیچ خوردگی ، علائم مادرزادی طولانی مدت QT ، کم کاری تیروئید در حال انجام ، برادیاریتمی مداوم ، نارسایی قلبی بدون فشار و یا کلسیم سرم ، منیزیم یا پتاسیم در زیر حد طبیعی وجود دارد. در صورتي كه ارزيابي خطر و منفعت مطلوب و با نظارت مكرر ECG ، درمان در اين بيماران قابل توجه باشد قبل از شروع درمان و 2 12 ، 12 و 24 هفته پس از شروع درمان یا در صورت بروز سنکوپ ، یک نوار قلب انجام دهید. کلسیم ، منیزیم و پتاسیم سرم را در ابتدا بدست آورید. در صورت بروز طولانی مدت QT ، تست غیر طبیعی را تکرار کنید و تکرار کنید. اگر آریتمی بطنی قابل توجهی از نظر بالینی یا فاصله QTcF> 500 msec (تأیید شده با تکرار ECG) رخ دهد ، درمان را با کل رژیم قطع کنید.

نکات قابل توصیه

-قرص ها را با آب کامل ببلعید.
-نیاز جدی به پیروی از دوره کامل درمانی را به بیماران تأکید کنید.
-قبل از شروع رژیم ترکیبی ارزیابی علائم / علائم بیماری کبد (به عنوان مثال ، خستگی ، بی اشتهایی ، حالت تهوع ، زردی ، ادرار تیره ، حساسیت به کبد ، کبدی ، کبدی). به دست آوردن تست های آزمایشگاهی (ALT ، AST ، آلکالین فسفاتاز و بیلی روبین)انجام شود ترجیحا.
-قبل از شروع رژیم ترکیبی بدست آوردن CBC. پتاسیم ، کلسیم و منیزیم سرم را بدست آورید و در صورت غیر طبیعی تصحیح کنید. ECG را قبل از خیره کردن درمان به دست آورید.
-نگهداری زیردمای 30C .
-فقط فقط در ظرف اصلی. ظرف را محکم بسته نگه دارید.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

هیچ گونه اطلاعاتی در مورد استفاده از این دارو در زنان باردار برای اطلاع از خطر مرتبط با دارو در دسترس نیست.
تولید کننده هیچ توصیه ای در مورد استفاده در دوران بارداری نمی کند.
دسته بارداری FDA ایالات متحده: اختصاص داده نشده است.

مصرف در شیردهی

در دوران استفاده از این دارو شیردهی توصیه نمی شود.
دفع شده در شیر انسان: ناشناخته است
دفع شده در شیر حیوانات: بله
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.