متی روسین Metyrosine


داروی متی روسین برای درمان فئوکروموسیتوما (تومورغده فوق کلیه) استفاده می شود.

موارد مصرف متی روسین

از این دارو در درمان بیماران مبتلا به فئوکروموسیتوما برای موارد زیر استفاده میشود:

  1. آمادگی بیماران قبل از عمل جراحی
  2. مدیریت بیماران در مواردی که جراحی منع مصرف دارد
  3. درمان مزمن بیماران مبتلا به فئوکروموسیتومای بدخیم

متی روسین برای کنترل فشار خون اساسی توصیه نمی شود.

مقدار مصرف متی روسین

دوز اولیه توصیه شده برای بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا: 250 میلی گرم خوراکی چهار بار در روز است. این مقدار ممکن است هر روز با دوزهای 250 میلی گرم تا 500 میلی گرم تا حداکثر 4 گرم در روز در دوزهای منقسم افزایش یابد. هنگامی که برای آماده سازی قبل از عمل استفاده می شود ، دوز بهینه موثر باید حداقل برای پنج تا هفت روز تجویز شود.

دوزهای بهینه موثر معمولاً بین 2 تا 3 گرم در روز است و باید دوز با کنترل علائم بالینی ومیزان دفع کاتکول آمین تیتر شود. در بیمارانی که دچار فشار خون بالا هستند ، برای دستیابی به فشار خون نرمال و کنترل علائم بالینی ، باید دوز دارو را تیتر کرد. در بیمارانی که معمولاً فشارخون دارند ، دوز باید به مقداری تیتر شود که میزان متانفرین ادرار و / یا اسید وانیلی المندلیک را 50٪ یا بیشتر کاهش دهد.

اگرفشار بیماران با استفاده از این دارو به میزان کافی کنترل نشوند ، باید یک عامل مسدود کننده آلفا آدرنرژیک (فنوکسی بنزامین) اضافه شود.

استفاده از این دارو در کودکان زیر 12 سال محدود شده است و نمی توان برنامه دوز مصرفی برای این گروه سنی داد.

موارد منع مصرف

مصرف متی روسین در افرادی که بیش از حد به این ترکیب حساس هستند منع مصرف دارد.

عوارض جانبی متی روسین

عوارض جانبی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند:

این دارو همراه با اثرات مورد نیاز ، ممکن است برخی اثرات ناخواسته ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهد ، اما در صورت بروز آنها ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشید.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر هنگام مصرف دارو، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:

بیشتر رایج:

  • اسهال
  • آبریزش از دهان
  • تکانه ولرزش دست ها و انگشتان
  • مشکل درتکلم

کمتر رایج

  • اضطراب
  • گیجی
  • توهم (دیدن ، شنیدن یا احساس چیزهایی که وجود ندارد)
  • افسردگی ذهنی

نادر:

  • مدفوع سیاه و قیری شکل
  • مشاهده خون در ادرار یا مدفوع
  • خونریزی یا کبودی غیرعادی
  • اسپاسم عضلات ، به ویژه گردن و پشت
  • ادرار دردناک
  • لکه های قرمز روی پوست
  • بی قراری
  • تنگی نفس
  • راه رفتن بی قرار
  • بثورات پوستی و خارش
  • تورم پا یا قسمت های پایینی پا
  • حرکات تیک مانند (تند) در سر ، صورت ، دهان و گردن
  • خستگی یا ضعف غیرعادی

عوارض جانبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی ندارند:

برخی از عوارض جانبی دارو ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. با سازگاری بدن با دارو ، این عوارض جانبی ممکن است از بین بروند. همچنین ، متخصص مراقبت های بهداشتی  ممکن است بتواند در مورد راه های جلوگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی  شما را راهنمایی کند.

در صورت ادامه دار یا آزار دهنده بودن عوارض جانبی زیر ، یا در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد آنها ، با متخصص سلامت خود مشورت کنید:

بیشتر رایج:

  • خواب آلودگی

کمتر رایج:

  • کاهش توانایی جنسی در مردان
  • خشکی دهان
  • حالت تهوع ، استفراغ یا درد معده
  • گرفتگی بینی
  • تورم در سینه ها یا تولید غیرعادی شیر

بعد از قطع مصرف این دارو ،ممکن است هنوز برخی از عوارض جانبی ایجاد شود که نیاز به توجه دارد. در این دوره از زمان ، در صورت مشاهده عوارض جانبی زیر ، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید:

بیشتر رایج:

  • اسهال

همچنین ، بعد از قطع مصرف دارو ، ممکن است احساس افزایش انرژی داشته باشید یا ممکن است در خوابیدن دچار مشکل شوید. هر چند که این اثرات باید فقط برای دو یا سه روز ادامه داشته باشد.

تداخلات دارویی

بوتالبیتال و استامینوفن , راملتون , اپیوم , کاریپرازین , کوآزپام , اتوتوئین

house dust mite allergen extract  , mixed grass pollens allergen extract , peanut allergen powder , ragweed pollen allergen extract ,timothy grass pollen allergen extract

هشدارها

حجم مایعات را در حین و بعد از جراحی حفظ کنید.

وقتی از این دارو قبل از عمل ، به تنهایی یا به ویژه در ترکیب با داروهای مسدود کننده آلفا آدرنرژیک استفاده می شود ، باید حجم داخل عروقی کافی در حین عمل جراحی (به ویژه پس از برداشتن تومور) و بعد از عمل برای جلوگیری از افت فشار خون و کاهش پرفیوژن اندام های حیاتی ناشی از اتساع عروق و افزایش حجم ، حفظ شود. پس از برداشتن تومور ، ممکن است  به حجم زیادی از پلاسما برای حفظ فشار خون و فشار وریدی مرکزی در محدوده طبیعی مورد نیاز باشد.

علاوه بر این  ممکن است در حین بیهوشی و جراحی , آریتمی های تهدید کننده زندگی رخ دهد و ممکن است نیاز به درمان با بتا بلاکر یا لیدوکائین داشته باشند. در حین جراحی ، باید به طور مداوم فشار خون و الکتروکاردیوگرام بیماران را کنترل کنید.

تشکیل کریستال های ادراری با متی روسین: در سگهای تحت درمان با متی روسین در دوزهای مشابه با موارد استفاده شده در انسان کریستالوریا و التهاب سنگ مثانه مشاهده شده است و کریستالوریا نیز درتعداد کمی از بیماران انسان نیز مشاهده شده است. برای به حداقل رساندن خطر کریستالوریا ، باید بیماران را وادار به حفظ میزان مصرف کافی آب برای دستیابی به حجم ادرار 2000 میلی لیتر یا بیشتر ، به ویژه در صورت تجویز دوزهای بیشتر از 2 گرم در روز کرد. معاینه معمول ادرار باید انجام شود. متی روسین به صورت سوزن یا میله متبلور می شود. در صورت بروز کریستالوریای متی روسین ، مصرف مایعات باید بیشتر شود. در صورت تداوم کریستالوریا ، دوز دارو باید کاهش یافته یا دارو قطع شود.
داده های نسبتاً کمی در مورد مصرف طولانی مدت: کل تجربه انسانی با دارو کاملاً محدود است و تعداد کمی از بیماران مدت طولانی مورد مطالعه قرار گرفته اند. مطالعات مزمن حیوانات انجام نشده است. بنابراین ، تست های آزمایشگاهی مناسب باید به طور دوره ای در بیمارانی که نیاز به استفاده طولانی مدت از این دارو دارند انجام شود و احتیاط در بیماران با اختلال عملکرد کبدی یا کلیوی باید رعایت شود.

نکات قابل توصیه

قبل از مصرف این دارو اگر به آن حساسیت دارید نباید از متی روسین استفاده کنید.

این دارو برای استفاده در افراد جوان تر از 12 سال تأیید نشده است.

درصورت وجود هر یک از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • - سنگ کلیه یا سایر مشکلات کلیوی ؛
  • - مشکلات قلبی ؛ یا
  • - بیماری کبد.

در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و تمام راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. پزشک  ممکن است گاهی اوقات دوز دارو را تغییر دهد. دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید.

هر روز 6 تا 8 لیوان آب کامل بنوشید تا از تشکیل کریستال در ادرار جلوگیری کند.

این دارو می تواند بر نتایج آزمایشات پزشکی خاص تأثیر بگذارد. به هر پزشکی که شما را معالجه می کند بگویید که از این دارواستفاده می کنید.

دارورا در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید.

به مدت 2 یا 3 روز پس از قطع مصرف  ، ممکن است علائم ترک مانند اختلال در خواب یا افزایش هوشیاری داشته باشید.

 در صورت فراموشی دارو را در اسرع وقت مصرف کنید ، اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است دوز فراموش شده را حذف کنید.  دو دوز را همزمان مصرف نکنید.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل اضطراب ، افسردگی ، تحریک ، خشکی دهان ، اسهال ، لرزش یا لرزش یا گرفتگی در فک  باشد.

تا زمانی که از چگونگی تأثیر دارو در بدن اطلاع ندارید از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید.  این دارو ممکن است واکنش های بیمار را  مختل کند.

نوشیدن الکل با این دارو می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

شرایط نگهداری:

  در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد (68 تا 77 درجه فارنهایت) نگهداری کنید .

مصرف در بارداری

بارداری: مطالعات مربوط به تولید مثل روی حیوانات با این دارو انجام نشده است. همچنین مشخص نیست که آیا این دارو در صورت تجویز به یک زن باردار می تواند باعث آسیب جنین شود یا بر توانایی تولید مثلی تأثیر بگذارد. این دارو فقط در صورت نیاز واضح به زن باردار باید تجویز شود.

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که آیا این دارو از طریق شیر مادر دفع می شود یا خیر. از آنجا که بسیاری از داروها در شیر انسان دفع می شود ، هنگام تجویز  این دارو به یک زنان شیرده  باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.