اتوتوئین ethotoin


اتوتوئین یک داروی ضد صرع است که به آن ضد تشنج نیز گفته می شود.
اتوتوئین به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان تشنج در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 1 سال دارند، استفاده می شود.

مکانیسم اثر

آستانه تشنج را تثبیت کرده و از گسترش فعالیت تشنج جلوگیری می کند.

فارماکودینامیک

جذب : سریع
متابولیسم : اشباع پذیر، کبدی، متابولیت ها را تشکیل می دهد. رابطه بین دوز و غلظت اتوتوئین و متابولیت غیر خطی است.
دفع : ادرار
نیمه عمر حذف : 3 تا 9 ساعت

موارد مصرف اتوتوئین

تشنج: کنترل تشنج تونیک-کلونیک عمومی (گراند مال) و تشنج نسبی پیچیده (سایکوموتور)

مقدار مصرف اتوتوئین

بزرگسال
تشنج: خوراکی: اولیه: کمتر از 1 گرم در روز، در 4 تا 6 دوز منقسم ؛ افزایش دوز در طی چند روز ؛ نگهدارنده معمول: 2 تا 3 گرم در روز.
سالمندان
رجوع به دوز بزرگسالان شود؛ با احتیاط استفاده کنید.
کودکان
تشنج: کودکان بیشتر از 1 سال و نوجوانان: خوراکی: اولیه: کمتر از 750 میلی گرم در روز، در 4 تا 6 دوز منقسم؛نگهدارنده معمول: 0.5 تا 1 گرم در روز ؛ حداکثر: 3 گرم در روز

موارد منع مصرف

ناهنجاری های کبدی، اختلالات هماتولوژیک

عوارض جانبی اتوتوئین

فرکانس تعریف نشده است.
قلب و عروق: درد قفسه سینه
سیستم عصبی مرکزی: آتاکسی، گیجی، خستگی، سردرد، بی خوابی، بی حسی
پوستی: بثورات پوستی، سندرم استیون-جانسون
دستگاه گوارش: اسهال، هایپرپلازی لثه، حالت تهوع، استفراغ
هماتولوژیک و انکولوژیک: بیماری هماتولوژیک، لنفادنوپاتی
عصبی عضلانی و اسکلتی: سندرم لوپوس مانند
چشم: دیپلوپی، نیستاگموس
متفرقه: تب

هشدارها

1-دیسکرازیای خون: در هنگام استفاده گزارش شده است. بیمارانی که سابقه قبلی واکنش خونی نامطلوب به هر دارویی را دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. تشخیص به موقع تغییر هماتولوژیک مهم است. علائم و نشانه های اولیه از جمله تب، گلودرد، زخم های دهان، عفونت ها، کبودی آسان، خونریزی پتشی یا پورپوریک را به بیماران توصیه کنید. درمان را در بیماران با کاهش سلول خون قطع کنید. ترکیبات شبه هیدانتوئین ممکن است در متابولیسم اسیدفولیک تداخل داشته باشد، که باعث کم خونی مگالوبلاستیک می شود. در بیماران مبتلا به اختلالات هماتولوژیک منع مصرف دارد.
2-ایده خودکشی: تجزیه و تحلیل تجربی آزمایشات مربوط به داروهای ضد صرع مختلف افزایش افکار / رفتار خودکشی را نشان می دهد. خطر ابتلا بعد از 1 هفته پس از شروع درمان مشاهده می شود و در طول درمان ادامه می یابد. همه بیماران را از نظر تغییرات قابل توجه در رفتار که ممکن است افکار خودکشی یا افسردگی را نشان دهند، کنترل کنید. در صورت بروز علائم بلافاصله به ارائه دهنده خدمات بهداشتی اطلاع دهید.
3- به دلیل احتمال افزایش فرکانس تشنج، داروهای ضدتشنج را به طور ناگهانی قطع نکنید. درمان را به تدریج ترک کنید تا احتمال افزایش دفعات تشنج را به حداقل برسانید، مگر اینکه نگرانی های ایمنی نیاز به ترک سریعتر داشته باشد.

نکات قابل توصیه

1-در صورت ابتلا به بیماری کبد یا اختلال سلول های خونی (مانند آنمی، هموفیلی و سایر موارد)، نباید از اتوتوئین استفاده کنید.
2-در صورت حساسیت به اتوتوئین یا داشتن موارد زیر، از دارو استفاده نشود:
بیماری کبد
یک اختلال سلول خونی (مانند کم خونی، هموفیلی و سایر موارد)
3-برای اطمینان از بی خطر بودن اتوتوئین، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
مشکلات خلقی، افسردگی
تاریخچه افکار یا اقدامات خودکشی
کمبود اسیدفولیک (یا فولات)
در صورت مصرف رقیق کننده خون (وارفارین، کومدین، ژانتوون).
4-اگر از مصرف داروی ضد صرع دیگر به اتوتوئین روی آوردید، بدون نظر پزشک، مصرف داروی دیگر را قطع نکنید. هنگام تغییر از داروی تشنج به داروی دیگر، با دقت دستورالعمل های پزشک خود را در مورد زمان و دوز مصرفی دنبال کنید.
5-تشنج گاهی با ترکیبی از داروها درمان می شود. طبق دستور پزشک از همه داروها استفاده کنید. راهنمای دارو یا دستورالعمل های بیمار همراه با هر دارو را بخوانید. دوزها یا برنامه دارویی خود را بدون نظر پزشک تغییر ندهید.
6-بعد از خوردن غذا اتوتوئین مصرف کنید. دوزهای خود را در فواصل منظم مصرف کنید تا مرتباً مقدار ثابت دارو در بدن شما باقی بماند.
7-اگر کودکی این دارو را مصرف می کند، در صورتی که کودک تغییر وزن دارد، به پزشک خود اطلاع دهید. دوزهای اتوتوئین براساس وزن کودکان است.
8-اتوتوئین می تواند سلول های خونی را که به بدن شما کمک می کند تا با عفونت ها مقابله کند و باعث لخته شدن خون شود، کاهش دهد. ممکن است به راحتی دچار عفونت یا خونریزی شوید. در صورت داشتن کبودی یا خونریزی غیرمعمول، یا علائم عفونت (تب، لرز، گلودرد) با پزشک خود تماس بگیرید.
9-در حالی که از اتوتوئین استفاده می کنید، ممکن است به آزمایشات مکرر خون و ادرار نیاز داشته باشید.
10-استفاده از اتوتوئین را به طور ناگهانی قطع نکنید، حتی اگر احساس خوبی دارید. توقف ناگهانی ممکن است باعث افزایش تشنج شود. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد کاهش دوز مصرفی خود دنبال کنید.
11-از برچسب هشدار پزشکی استفاده کنید یا کارت شناسایی داشته باشید که نشان دهنده مصرف اتوتوئین توسط شما است. هر ارائه دهنده مراقبت های پزشکی که شما را معالجه می کند باید بداند که شما داروی تشنج مصرف می کنید.
12-در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری شود. در صورت استفاده از بطری، آن را کاملاً بسته نگه دارید.

مصرف در بارداری

D ( در این گروه از داروها، مطالعات و نتایج حاصل از آن بیانگر وجود خطر برای جنین انسان است. زمانی که استفاده از دارو برای زنان باردار اجتناب ناپذیر است و خطرات احتمالی پذیرفته شده است، پزشک دارو را تجویز می کند. )

مصرف اتوتوئین را در دوران بارداری بدون توصیه پزشک خود شروع یا متوقف نکنید. کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است. اتوتوئین ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند، اما تشنج در دوران بارداری می تواند به مادر و نوزاد آسیب برساند. اگر باردار هستید در حالی که اتوتوئین را برای تشنج مصرف می کنید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف در شیردهی

اتوتوئین می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. هنگام استفاده از این دارو نباید شیر دهید.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.