سیکلوپنتیازید cyclopenthiazide


سیکلوپنتیازیزید به گروهی از داروها به نام ادرار آورهای تیازید تعلق دارد. ادرار آور نوعی دارو است که میزان ادرار را از کلیه ها افزایش می دهد. از آنها اغلب به عنوان 'قرص آب' یاد می شود. دیورتیک ها یک درمان رایج برای فشار خون بالا (هایپرتنشن) است. آنها همچنین برای پاکسازی مایعات اضافی از بدن در شرایطی استفاده می شوند که بدن بیش از آنچه نیاز دارد در خود نگه دارد. به این ادم گفته می شود. سیکلوپنتیازید در افرادی که نارسایی قلبی دارند نیز مفید است. نارسایی قلب شرایطی است که قلب آنطور که باید کار نمی کند.

داروهای ادرار آور مانند سیکلوپنتیازید با تداخل در انتقال نمک و آب از طریق سلول های خاص در کلیه ها کار می کنند. تأثیر این امر باعث می شود کلیه ها ادرار بیشتری از بدن خارج کنند. حذف مایعات باعث کاهش فشار خون و کاهش کار قلب می شود. سیکلوپنتیازید معمولاً در کنار سایر داروهای ادرار آور برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود. وقتی اینگونه استفاده می شود ، ممکن است یک قرص ترکیبی مانند Navispare® برای شما تجویز شود. این برند حاوی سیکلوپنتیزازید با آمیلوراید است. قرص های ترکیبی مانند این دارو در کاهش تعداد قرص های روزانه کمک می کند.

مکانیسم اثر

سیکلوپنتیازید یک داروی ادرار آور بنزوتیادیازین (تیازید) است. سیکلوپنتیازید یک ادرار آور تیازید است که با مهار بازجذب کلرید سدیم و آب احتمالاً در توبولهای دیستال کلیه ، اثر ادرارآوری ایجاد می کند.

موارد مصرف سیکلوپنتیازید

فشار خون بالا (هایپرتنشن).
نارسایی قلبی پایدار و خفیف تا متوسط.
احتباس مایعات بیش از حد (ادم) به دلیل بیماری کلیه.
جمع شدن مایعات اضافی در شکم (آسیت) به دلیل سیروز کبدی.
احتباس مایعات بیش از حد (ادم) در سندرم قبل از قاعدگی.

موارد منع مصرف

کودکان , بارداری , شیردهی , هایپوکالمی , بیماری آدیسون , نارسایی کلیوی شدید , بیماری کبدی شدید , هایپوناترمی , هایپرکلسمی

افرادی که به دیورتیک های تیازید آلرژی دارند.
افرادی که به داروهای گروه سولفونامید حساسیت دارند ، به عنوان مثال آنتی بیوتیک سولفامتوکسازول.
اگر به هریک از مواد تشکیل دهنده آن حساسیت دارید ، نباید از این دارو استفاده کنید.
اگر قبلاً چنین حساسیتی را تجربه کرده اید ، لطفاً پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید. اگر احساس می کنید واکنش آلرژیک تجربه کرده اید ، استفاده از این دارو را متوقف کنید و بلافاصله به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

هشدارها

در بیماران با سابقه حساسیت به تیازید یا داروهای ادرار آور وابسته یا حساسیت به سولفونامیدها و در بیماران مبتلا به بیماری کبدی باید با احتیاط مصرف شود.

این دارو ممکن است باعث خستگی و سرگیجه شود. شما باید هنگام انجام فعالیتهای بالقوه خطرناک مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات مراقبت کنید تا زمانی که بدانید این دارو چگونه روی شما تأثیر می گذارد و مطمئن باشید که می توانید چنین فعالیت هایی را با خیال راحت انجام دهید. الکل ممکن است اثر کاهش فشار خون این دارو را افزایش دهد ، که می تواند باعث سرگیجه یا غش شود. اگر هنگام مصرف این دارو الکل می نوشید ، بیشتر مراقب باشید. هنگام استفاده از این دارو ممکن است لازم باشد آزمایش خون منظمی داشته باشید تا عملکرد کلیه و سطح نمکی مانند پتاسیم و سدیم در خون را کنترل کند. اگر هنگام مصرف این دارو علائم زیر را دارید ، باید سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید تا میزان مایعات و نمک های بدن شما بررسی شود: تشنگی ، بی حالی ، گیجی ، ضعف ، خواب آلودگی ، گرفتگی عضلات ، تولید ناچیز ادرار ، ریتم غیر طبیعی قلب ، تشنج ، حالت تهوع و استفراغ. سیکلوپنتیاازید گاهی اوقات می تواند باعث کاهش سطح سدیم در خون شما شود و به همین دلیل از مصرف یک رژیم غذایی بسیار کم نمک (سدیم) در هنگام استفاده از این دارو خودداری کنید.

نکات قابل توصیه

در این افراد باید با احتیاط مصرف شود:
افراد مسن.
بیماری کلیوی.
بیماری کبدی.
دیابت.
افرادی که سابقه مقادیر بالای اسید اوریک در خون یا نقرس دارند.
افرادی که دارای مقادیر بالای چربی (لیپید) مانند کلسترول و تری گلیسیرید در خون هستند (هایپرلیپیدمی).
بیماری به نام لوپوس اریتماتوی سیستمیک که شامل التهاب طولانی مدت برخی از اندام های داخلی است.
افرادی که رژیم کم نمک (سدیم) دارند.
افرادی که دچار سو تغذیه هستند.

مصرف در بارداری

گروه X

این دارو به طور معمول نباید در دوران بارداری استفاده شود. داروهای ادرار آور تیازیدی می توانند جریان خون جفتی را در نوزاد کاهش دهند و در صورت استفاده در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ، می توانند مشکلاتی مانند زردی ، تعداد پلاکت کم و اختلالات در سطح الکترولیت کودک را ایجاد کنند. این دارو نباید برای درمان فشار خون بالا در بارداری یا احتباس مایعات در زنان باردار استفاده شود. منافع مورد انتظار برای مادر باید بیش از خطرات احتمالی برای کودک در حال رشد باشد.

مصرف در شیردهی

سیکلوپنتیازید به شیر مادر منتقل می شود و می تواند اثرات ناخواسته ای بر کودک شیرخوار داشته باشد. در دوزهای بالا همچنین می تواند تولید شیر مادر را کاهش دهد. این دارو برای زنان شیرده توصیه نمی شود.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.