کلورسیکلایزین chlorcyclizine

گروه دارو: آنتی هیستامین

کلورسیکلایزین آنتي هيستاميني است که اثرات هيستامين شيميايي طبيعي را در بدن کاهش مي دهد. هیستامین می تواند علائم عطسه ، خارش ، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند.
کلرسیکلیزین و سودوافدرین یک داروی ترکیبی است که برای درمان آبریزش یا گرفتگی بینی ، عطسه ، خارش ، آبریزش چشم ، احتقان سینوس و سایر علائم سرماخوردگی یا آلرژی استفاده می شود.

مکانیسم اثر

آنتاگونیست رسپتور هیستامینی نوع 1 در انسان

فارماکودینامیک

در دسترس نیست.

فارماکوکینتیک

جذب: پس از تجویز خوراکی به راحتی جذب شده و به طور گسترده در بدن پخش می شود. با N- دمتیلاسیون متابولیزه می شود تا نورکلرسیکلیزین ایجاد شود و همچنین با N- اکسیداسیون نیز متابولیزه می شود.

حجم توزیع: بعد از یک دوز خوراکی 2 میلی گرم در کیلوگرم به 4 نفر ، به ترتیب در اوج غلظت پلاسما در حدود 0.05 میلی گرم در لیتر و 0.03 میلی گرم در لیتر داروی بدون تغییر و نور کلرسیکلیزین به دست آمد. پس از تجویز خوراکی 50 میلی گرم 3 بار در روز به مدت 6 روز ، غلظت پلاسمایی نورکلرسیکلیزین 0.05 تا 0.11 میلی گرم در لیتر در اولین روز پس از قطع درمان گزارش شد و غلظت پلاسما دهمین روز پس از قطع درمان 0.02 تا 0.04 میلی گرم در لیتر مشاهده شد.  [Kuntzman و همکاران. 1973]

اتصال به پروتئین: حدود 85 تا 90٪.

متابولیسم: غلظت بالای متابولیت N-desmethyl در کبد ، ریه ها ، کلیه ها و طحال یافت می شود.

مسیر دفع: به آرامی از طریق ادرار دفع می شود. مقادیر قابل اندازه گیری نورکلرسیکلیزین تا 3 هفته پس از قطع مصرف مزمن خوراکی در ادرار تشخیص داده شده است. حدود 0.5٪ از یک دوز واحد به عنوانN اکسید از طریق ادرار دفع می شود.

نیمه عمر: حدود 12 ساعت.

 

مقدار مصرف کلورسیکلایزین

دوز معمول بزرگسالان برای احتقان بینی

قرص خوراکی 25 میلی گرم - 60 میلی گرم کلرسیکلیزین - سودوافدرین: 1 قرص خوراکی هر 6 تا 8 ساعت نباید بیش از 3 قرص در روز باشد. کلرسیکلیزین-سودوافدرین 9.375 میلی گرم -30 میلی گرم / 5 میلی لیتر مایع خوراکی: 10 میلی لیتر خوراکی هر 6 ساعت روزانه از 40 میلی لیتر بیشتر نشود.

دوز معمول کودکان برای احتقان بینی

قرص خوراکی 25 میلی گرم - 60 میلی گرم کلرسیکلیزین - سودوافدرین: 6 تا 11 سال: 1/2 قرص خوراکی هر 6 تا 8 ساعت روزانه نباید از 1/2 قرص بیشتر شود.
12 سال یا بیشتر: 1 قرص خوراکی هر 6 تا 8 ساعت نباید بیش از 3 قرص در روز باشد.

کلرسیکلیزین-سودوافدرین 9.375 میلی گرم -30 میلی گرم / 5 میلی لیتر مایع خوراکی: 6 تا 11 سال: 5 میلی لیتر از راه خوراکی هر 6 ساعت نباید بیش از 20 میلی لیتر در روز باشد.

12 سال یا بیشتر: 10 میلی لیتر خوراکی هر 6 ساعت بیش از 40 میلی لیتر در روز.

مصرف در بارداری

نیاز به ارزیابی خطر در برابر سود دارد.

مصرف در شیردهی

نسبتا ایمن
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.