رالتی ترکسید Raltitrexed


در درمان سرطان کولورکتال پیشرفته کاربرد دارد.

مکانیسم اثر

Raltitrexed داروی ضد سرطان و آنتاگونیست اسید فولیک است. راالتیترکسید تیمیدیلات سنتاز (TS) را که منجر به تکه تکه شدن DNA و مرگ سلول می شود ، مهار می کند. از طریق یک حامل فولات کاهش یافته به سلول ها منتقل می شود. در داخل سلول Raltitrexed به طور گسترده پلی گلوتامات است ، که قدرت و مدت زمان بازدارندگی تیمیدیلات سنتاز را افزایش می دهد. مهار این آنزیم منجر به کاهش سنتز تیمیدین تری فسفات می شود که برای سنتز DNA لازم است.

فارماکودینامیک

Raltitrexed به گروهی از داروها معروف است که به عنوان ضد متابولیت شناخته می شوند. برای درمان سرطان روده بزرگ و راست روده استفاده می شود. این ماده همچنین می تواند در معالجه انواع دیگر سرطان که توسط پزشک تعیین شده استفاده شود. Raltitrexed آنزیم مورد نیاز سلول برای زندگی را مسدود می کند. این امر در رشد سلولهای سرطانی اختلال ایجاد می کند که در نهایت از بین می روند. از آنجا که رشد سلولهای طبیعی بدن نیز ممکن است تحت تأثیر رالتی ترکسد قرار گیرد ، اثرات دیگری نیز رخ خواهد داد. برخی از این موارد ممکن است جدی باشد و باید به پزشک اطلاع داده شود. سایر اثرات ، مانند ریزش مو ، ممکن است جدی نباشد اما باعث نگرانی شود.

فارماکوکینتیک

اتصال پروتئین: 93٪
متابولیسم: رالتی ترکسد از طریق یک حامل فولات کاهش یافته به سلولها منتقل می شود. در داخل سلول به طور گسترده ای توسط آنزیم فولیل پلی گلوتامات سنتتاز به فرم های پلی گلوتامات پلی گلوتامات تبدیل می شود.
نیمه عمر: 198 ساعت

مقدار مصرف رالتی ترکسید

بزرگسالان:
سرطان روده بزرگ ، پیشرفته: وریدی: 3 میلی گرم در متر مربع هر 3 هفته یک بار در صورت عدم سمیت


مزوتلیوما پلور بدخیم (off-lable): وریدی: 3 میلی گرم در متر مربع هر 3 هفته یک بار (در ترکیب با سیس پلاتین) تا زمانی که پیشرفت بیماری یا سمیت غیرقابل قبول رخ دهد (van Meerbeeck 2005)

هشدارها

نگرانی های مربوط به عوارض جانبی:

• سرکوب مغز استخوان: ممکن است نوتروپنی ، لکوپنی ، کم خونی و ترومبوسیتوپنی ایجاد شود. نوتروپنی و ترومبوسیتوپنی ممکن است شدید باشد. سرکوب مغز استخوان به طور معمول خفیف تا متوسط است و به طور کلی 7 تا 14 روز پس از درمان اتفاق می افتد. بهبودی معمولاً تا روز 21 اتفاق می افتد. در بیماران با سرکوب قبلی مغز استخوان با احتیاط استفاده شود.

• سمیت دستگاه گوارش: حالت تهوع ، استفراغ و اسهال شایع است. ورم مخاط و استوماتیت نیز ممکن است رخ دهد. اسهال شدید همراه با سمیت هماتولوژیک همزمان (نوتروپنی) ممکن است تهدید کننده زندگی باشد و ممکن است به قطع یا کاهش دوز بعدی نیاز داشته باشد. حالت تهوع و استفراغ معمولاً به مواد ضد استفراغ پاسخ می دهد.

• ضعف: ممکن است باعث ضعف شود. در مورد کارکردن با ماشین آلات یا رانندگی به بیماران اخطار دهید.

نگرانی های مربوط به بیماری:

• اختلال کبدی: در بیماران با اختلال کبدی خفیف تا متوسط با احتیاط مصرف شود. استفاده در اختلالات شدید منع مصرف دارد و در زردی بالینی یا بیماری جبران نشده کبد توصیه نمی شود. قطع بیماران در بیماران با سمیت کبدی لازم است. هنگامی که آنزیم های کبدی به درجه 2 یا پایین تر می رسند ممکن است درمان را مجدداً شروع کنند. همچنین ممکن است ALT و AST برگشت پذیر بدون علامت و خودبخود محدود شونده نیز رخ دهد.

• نارسایی کلیوی: در بیماران با اختلال کلیوی خفیف تا متوسط با احتیاط مصرف شود (کلیرنس کمتر از 50). استفاده در اختلالات شدید منع مصرف دارد.

مصرف در بارداری

گروه X

استفاده در زنان باردار منع مصرف دارد.

مصرف در شیردهی

استفاده در زنان شیرده توسط تولید کننده منع مصرف شده است.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.