پگاسپارگاز pegaspargase


دارو ضد سرطان پگاسپارگاز که با نام تجاری Oncaspar وارد بازار شده است . جهت درمان لوسمی لنفوبلاستیک حاد یا ALL به تنهایی یا گاهی اوقات همراه آنتراسیکلین ، وین کریستین و پردنیزولون به صورت عضلانی و وریدی  استفاده می شود.

مکانیسم اثر

پگاسپارگاز نسخه اصلاح شده ال-آسپارژیناز متصل به منومتیل پلی اتیلن گلایکول (mPEG) است .آسپاراژیناز آنزیمی است که باعث تجزیه آسپاراژین به اسید آسپارتیک و آمونیاک می شود و این پروسه موجب تخلیه آسپارژین سلولی می شود. تخلیه آسپارژین در سلول های بدخیم موجب مهار آپوپتوز و سنتز پروتئین می شود این در حالی است که سلول های نرمال توانایی ساخت مجدد آسپارژین را دارند.آسپاراژیناز در سنتز پروتئین DNA مداخله می کند.

فارماکودینامیک

فارماکودینامیک پگاسپارگاز نیز مشابه آسپارژیناز است ؛ آسپاراژیناز آنزیمی است که باعث تجزیه آسپاراژین به اسید آسپارتیک و آمونیاک می شود. بعضی از سلول های بد خیم بر خلاف سلول های سالم بدن قادر به سنتز آسپاراژین نیستند. آسپاراژیناز در سنتز پروتئین، DNA مداخله می کند.

فارماکوکینتیک

شروع اثر:در تزریق عضلانی در روز پنجم شروع اثر مشاهده می شود 
مدت اثر : در فرم وریدی 2 الی 4 هفته خواهد بود
فراهمی زیستی :عضلانی :86 % ، وریدی 98 %
نیمه عمر تقریبی :تقریبا 7 روز
دفع: کلیوی با کلیرانس L/m2/day 0.17 

موارد مصرف پگاسپارگاز

لوسمی لنفوبلاستیک حاد

لوسمی لنفوبلاستیک حاد و ازدیاد حساسیت به آسپارژیناز

مقدار مصرف پگاسپارگاز

کمتر از 21 سال :2,500 units/m2 
بیشتر از 21 سال : 2,000 units/m2
به هیچ عنوان دارو بیشتر از 14 روز تزریق نشود

هشدارها

عدم تحمل به گلوکز : پگاسپارگاز ممکن است موجب عدم تحمل به گلوکز گردد و باید در طول درمان گلوکز سرمی بیمار مانیتور شود
ریسک خونریزی: افزایش PT و PTT و کاهش تولید فیبرینوژن بعد از تزریق پگاسپارگاز افزایش می یابد در بیمارانی که دچار علامت شدند یا سابقه خونریزی با این نوع دارو ها را داشته اند باید دارو را جایگزین کرد یا آزمایش های دوره ای PT و PTT به صورت منظم صورت بگیرد.
سمیت کبدی :افزایش ترانس آمیناز های کبدی و کاهش آلبومین و فیبرینوژن سرم با این دارو دیده شده است. در 6 هفته ی اول باید هفته ای یک مرتبه فاکتور های کبدی به ویژه ترانس آمیناز مورد بررسی قرار گیرد و در صورت سمیت جدی مصرف دارو متوقف شود.
ازدیاد حساسیت :آنافیلاکسی  و علائم ازدیاد حساسیت ممکن است با این دارو مشاهده شود واکنش های ازدیاد حساسیت ممکن است موجب تورم لب ها ،کاهش فشار خون ، برونکواسپاسم، تنگی نفس و ... شود بیماران تا 1 ساعت بعد از تزریق دارو در مرکز درمانی نگه داشته شوند و در صورت نیاز اقدامات حمایتی مثل اکسیژن ، اپی نفرین و ... برای بیمار انجام شود و مصرف دارو قطع گردد.
پانکراتیت:جهت بررسی پانکراتیت ایجاد شده با این دارو باید آمیلاز و لیپاز سرمی قبل از ایجاد علائم در بیماران بررسی شود در صورت شک به پانکراتیت مصرف دارو قطع گردد.

نکات قابل توصیه

تزریق عضلانی :تزریق عضلانی باید به صورت عمیق و در عضله بزرگ صورت گیرد حجم هر تزریق نیز بهتر است نهایتا 2 میلی لیتر باشد .
تزریق وریدی: تزریق به صورت انفوزیون همراه سرم نرمال سالین یا دکستروز واتر صورت گیرد و مدت انفوزیون 1 الی 2 ساعت باشد.

1- بيمار بايد مقادير زيادي مايعات مصرف نمايد.

2- درمان با دارو بايد عليـرغم ايجـاد تهـوع و اسـتفراغ، ادامه يابد.

3- قبل از انجام هر گونه ايميونيزاسيون بايد بـا پزشـك مــشورت شــود . ســاير اعــضاي خــانواده نيــز بايــد از واكسيناسيون با واكسن خوراكي پوليو ويروس خـودداري كننـد. همچنـين از تمـاس بـا افـرادي كـه ايـن واكـسن خوراكي را دريافت كرده اند ، بايد خودداري شود يا اينكـه اين افراد از ماسك هاي پوشاننده دهـان و بينـي اسـتفاده نمايند.

4- بيمار از تماس با افراد مبتلا به عفونت بايد اجتنـاب نمايد. در صورت وقوع تب و لرز، سرفه يـا hoarseness، درد پهلو يا كمر و دفع دردناك ادرار، بايد فورا به پزشـك اطلاع داده شود.

5- در صورت مشاهده خونريزي يا كوفتگي غير معمول، مدفوع سياه tarry، وجـود خـون در ادرار يـا مـدفوع يـا لكه هاي قرمز ته سنجاقي بـر روي پوسـت ، بايـد فـورا بـه پزشك اطلاع داده شود.

6- بيمار قبـل از انجـام عمليـات دندانپزشـكي بايـد بـا پزشك خود مشورت نمايد و در اسـتفاده از مـسواك، نـخ دندان و خلال دندان نيز احتياط نمايد.

7- بيمار باي د قبل از تماس دست با چـشمان يـا داخـل نمودن دست در بيني، دستها را بشويد.

8- بيمار باي د در هنگام استفاده از اجـسام تيـز، مراقـب بريدگيهاي ناگهاني باشد.

9- از انجام ورزش ها يا فعاليت هـايي كـه امكـان وجـود آسيب يا كوفتگي وجود دارد، بايد خودداري شود.

10- در صـورت مـشاهده قرمـزي، درد يـا ادم در محـل تزريق، بايد فورا به پزشك اطلاع داده شود.

مصرف در بارداری

گروه X

مصرف این دارو در بارداری توصیه نمی گردد.

مصرف در شیردهی

مصرف این دارو درشیردهی توصیه نمی گردد.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.