مفنی توئین Mephenytoin


مفنی توئین دارویی است که برای کنترل تشنج استفاده می شود. با کاهش سرعت تکانه های مغز که باعث تشنج می شوند ، عمل میکند.
مفنی توئین معمولاً مختص شرایط تشنجی است که به دیگر داروهای ضدتشنج با سمیت کمتر پاسخ نداده اند.

مکانیسم اثر

مکانیسم اثر عملکرد مفنی توئین به طور قطعی مشخص نیست ، اما تحقیقات گسترده نشان می دهد که مکانیسم اصلی آن مسدود کردن کانالهای سدیم عصبی وابسته به فرکانس و ولتاژ است ، و در نتیجه محدود کردن شلیک های مکرر پتانسیل های عمل است.

فارماکودینامیک

مفنی توئین یک داروی ضد صرع است که می تواند در درمان صرع مفید باشد. به نظر می رسد محل اصلی فعالیت قشر حرکتی باشد که در آن گسترش فعالیت تشنج مهار می شود. احتمالاً با تقویت جریان سدیم از سلولهای عصبی ، مفنی توئین تمایل به ثبات در برابر بیش تحریکی ناشی از تحریک زیاد یا تغییرات محیطی دارد که باعث کاهش گرادیان غلظتی سدیم غشا می شود. این شامل کاهش پتانسیل posttetanic در سیناپس ها است. از دست دادن پتانسیل posttetanic مانع از انفجار کانون های تشنج قشر در نواحی قشر مجاور می شود. مفنی توئین فعالیت حداکثر مراکز بنیادی مغز را که مسئول مرحله تونیک تشنج های تونیک-کلونیک (گراند مال) هستند ، کاهش می دهد.

فارماکوکینتیک

حجم توزیع :
1.4 لیتر در کیلوگرم.


نیمه عمر:
تقریباً 7 ساعت


متابولیت ها:
Nirvanol-S-4-Hydroxymephenytoin-S-Nirvanol-4'-Hydroxymephenytoin

جذب:
از دستگاه  گوارش جذب می شود.

موارد مصرف مفنی توئین

تشنج تونیک-کلونیک یا پیچیده-جزئی

مقدار مصرف مفنی توئین

 بزرگسالان:
50 تا 100 میلی گرم P.O. روزانه؛ ممکن است در فواصل هفتگی 50 تا 100 میلی گرم افزایش یابد.
دوز نگهدارنده معمول 200 تا 600 میلی گرم در روز در سه دوز مساوی تقسیم شده است. دوزهای تا 800 میلی گرم در روز ممکن است لازم باشد.

کودکان:
دوز اولیه 50 تا 100 میلی گرم P.O. روزانه. ممکن است در فواصل هفتگی به آرامی 50 تا 100 میلی گرم افزایش یابد. مقدار مصرف باید به صورت جداگانه تنظیم شود.
دوز نگهدارنده معمول 100 تا 400 میلی گرم در روز (یا 3 تا 15 میلی گرم در کیلوگرم در روز یا 100 تا 450 میلی گرم در متر مربع در روز) در سه دوز مساوی تقسیم شده است

عوارض جانبی مفنی توئین

عوارض جدی و خطرناک واکنش آلرژیک ،دشواری در تنفس ، بسته شدن گلو ، تورم لب ، زبان یا صورت ، یا کهیر؛ توهم؛ تکلم نامفهوم یا راه رفتن سرسام آور ؛ راش ،تغییرات بینایی، بی قراری،پوست یا چشم زرد (زردی) کبودی یا خونریزی آسان یا لثه های متورم یا حساس

عوارض شایع تر:حالت تهوع ، استفراغ ، یبوست یا اسهال ؛ سرگیجه یا خواب آلودگی خفیف غدد حساس یا متورم. سردرد ،کشیدگی عضله، افزایش موهای صورت؛ تورم پستانها  وبیخوابی.

تداخلات دارویی

ورنا کالانت , رموکسی پراید , کپماتینیب

buprenorphine
cladribine
fluconazole
leflunomide
lomitapide
mipomersen
pexidartinib
propoxyphene
sodium oxybate
teriflunomide
blood dyscrasias
liver disease
porphyria

هشدارها

 قبل از مصرف این دارو ، اگر بیماری کلیوی یا کبدی دارید ، به پزشک خود بگویید. ممکن است قادر به مصرف مفنی توئین نباشید ، یا ممکن است در طول درمان به دوز کمتری یا نظارت ویژه نیاز داشته باشید
مفنی توئین ممکن است قند خون را افزایش دهد. اگر فرد دیابتی هستید و از مفنی توئین استفاده می کنید ، مراقب تغییر در سطح قند خون خود باشید که ممکن است ناشی از این دارو باشد.
هنگام مصرف این دارو الکل مصرف نکنید. الکل می تواند باعث آرامش بخشی عمیق یا خواب آلودگی شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به تشنج را افزایش دهد

نکات قابل توصیه

-بدون اینکه ابتدا با پزشک خود مشورت نکرده اید ، مارک ، فرمول عمومی یا دوز این دارو را تغییر ندهید.
-حتی که احساس بهبودی می کنید مصرف دارو را قطع نکنید. ادامه مصرف مفنی توئین برای جلوگیری از تکرار تشنج مهم است.
-مقدار دوز مفنی توئین را با یک لیوان آب کامل میل کنید.
-این دارو را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.
-به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. با این حال ، اگر تقریباً نوبت به مصرف بعدی رسیده است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و فقط دوز منظم بعدی را مصرف کنید. دوز دو برابر این دارو را مصرف نکنید.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

مشخص نیست که آیا مفنی توئین به نوزاد متولد شده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید بدون اینکه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید ، مفنی توئین مصرف نکنید.

مصرف در شیردهی

مفنی توئین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است نوزاد شیرخوار را تحت تأثیر قرار دهد. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید ، مفنی توئین را بدون صحبت با پزشک خود مصرف نکنید
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.