توکاتینیب tucatinib


توکاتینبیب یک داروی مهارکننده کیناز است که با تراستوزوماب و کپسیتابین در درمان سرطان پستان غیر قابل برداشت یا متاستاتیک HER-2 مثبت استفاده می شود.

مکانیسم اثر

جهش در ژن HER-2 در برخی از انواع کارسینومای پستان مشاهده می شود. توکاتینیب آنزیم تیروزین کیناز ژن HER-2 را مهار می کند. جهش تیروزین کیناز در ژن HER-2 منجر به اثرات آبشار افزایش سیگنالینگ و تکثیر سلولی و در نتیجه بدخیمی می شود. نتایج مطالعات in vitro نشان می دهد که توکاتینیب فسفوریلاسیون هر دو HER-2 و HER-3 را مهار می کند و منجر به تغییرات پایین دست در سیگنالینگ MAPK و AKT و تکثیر سلولی می شود. فعالیت ضد توموری در سلولهایی که HER-2 را بیان می کنند رخ داده است. در داخل بدن ، نشان داده شده است که توکاتینیب تومورهای بیان کننده HER-2 را مهار می کند ، احتمالاً با همان مکانیزم.

فارماکودینامیک

با مهار تیروزین کیناز ، توکاتینیب فعالیت ضد توموری را اعمال می کند ، اندازه تومورهای سرطان پستان HER-2 مثبت را کاهش می دهد. در آزمایشات بالینی ، رژیم توکاتینیب و تراستوزوماب در مقایسه با هر یک از دو داروی تجویز شده ، فعالیت در شرایط in vitro و in vivo را افزایش می دهد.

فارماکوکینتیک

حجم توزیع: 1،670 لیتر
اتصال پروتئین: 97.1٪.
متابولیسم: در درجه اول از طریق CYP2C8 و تا حدودی از طریق CYP3A.
نیمه عمر حذف: 8.5  ساعت.
زمان رسیدن به اوج: 2 ساعت (محدوده: 1 تا 4 ساعت).
دفع: مدفوع: 86٪ (16٪ به عنوان داروی بدون تغییر). ادرار: 4.1٪

مقدار مصرف توکاتینیب

سرطان پستان ، گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال انسانی 2 مثبت ، غیر قابل برداشت یا متاستاتیک پیشرفته: خوراکی: 300 میلی گرم دو بار در روز (همراه با تراستوزوماب و کپسیتابین) تا پیشرفت بیماری یا مسمومیت غیر قابل قبول (مورتي 2020).

هشدارها

نگرانی های مربوط به عوارض جانبی:

• سمیت دستگاه گوارش: توکاتینیب ممکن است باعث اسهال شدید شود ، که ممکن است با کمبود آب بدن ، افت فشار خون ، آسیب حاد کلیه همراه باشد و کشنده باشد. در مطالعه بالینی (که نیازی به استفاده از ضد اسهال پیشگیری کننده نبود) ، اکثر بیماران اسهال را تجربه کردند ، در برخی از بیماران اسهال درجه 3 و 4 رخ داده است. اسهال در بیمارانی که اسهال درجه 4 را تجربه کرده و متعاقباً فوت کرده اند ، یک عامل موثر در نظر گرفته شده است. زمان متوسط ​​شروع اولین اسهال 12 روز و زمان متوسط ​​برای برطرف شدن 8 روز بود. اسهال در برخی از بیماران منجر به کاهش دوز توکاتینیب و یا قطع آن شد. در صورت بروز اسهال ، درمان ضد اسهال را همانطور که از نظر بالینی نشان داده شده است ، انجام دهید. آزمایشات تشخیصی را انجام دهید تا در صورت لزوم سایر دلایل اسهال را حذف کنید. بر اساس شدت ، اسهال ممکن است به قطع درمان ، کاهش دوز و یا قطع دائمی نیاز داشته باشد. تهوع ، استفراغ و استوماتیت نیز گزارش شده است (به طور کلی خفیف).

• سمیت کبدی: توکاتینیب ممکن است باعث سمیت کبدی شدید شود. در مطالعه بالینی ،  ALT ، AST درجه 3  و افزایش بیلی روبین رخ داده است. سمیت کبدی در بعضی از بیماران منجر به کاهش دوز توکاتینیب و یا قطع آن شد. ALT ، AST و بیلی روبین را قبل از شروع توکاتینیب ، هر 3 هفته در طول درمان و همانطور که از نظر بالینی نشان داده شده است ، کنترل کنید. بر اساس شدت ، سمیت کبدی ممکن است به قطع درمان ، کاهش دوز و / یا قطع دائمی نیاز داشته باشد. دوزهای اولیه کاهش یافته در بیمارانی که از قبل دارای اختلال شدید کبدی هستند توصیه می شود.

نگرانی های مربوط به بیماری:

• نارسایی کلیه: توکاتینیب (همراه با کپسیتابین و تراستوزوماب) در بیماران با نقص شدید کلیه توصیه نمی شود ، زیرا کپسیتابین در اختلالات شدید کلیوی منع مصرف دارد. توکاتینیب کراتینین سرم را بدون تأثیر بر فیلتراسیون گلومرولی افزایش می دهد (مورتی 2020). افزایش کراتینین سرم در ابتدا در 3 هفته اول درمان رخ داد (و در طول درمان ادامه داشت) و پس از اتمام درمان برگشت پذیر بود. اگر مرتباً افزایش کراتینین سرم مشاهده شد ، مارکرهای جایگزین را برای ارزیابی عملکرد کلیه در نظر بگیرید.

مصرف در بارداری

نامشخص

بر اساس مکانیسم عمل و داده های حاصل از مطالعات تولید مثل حیوانات ، در معرض رحم قرار گرفتن در معرض توکاتینیب ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

توكاتینیب همراه با تراستوزوماب و كپسیتابین استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به تک نگارهای Trastuzumab و Capecitabine نیز مراجعه کنید.

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که توکاتینیب در شیر مادر وجود دارد یا خیر.با توجه به احتمال بروز عوارض جانبی جدی در نوزاد شیر خوار ، تولیدکننده در دوران درمان توکاتینیب یا 1 هفته بعد از آخرین دوز توکاتینیب توصیه به شیردهی نمی کند. توكاتینیب همراه با تراستوزوماب و كپسیتابین استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به تک نگار های Trastuzumab و Capecitabine نیز مراجعه کنید.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.