یونوپروستون unoprostone


یونوپروستون ایزوپروپیل آنالوگ پروستاگلاندین است. محلول چشمی 0.15٪ یک دوکوزانوئید صناعی است. ایزوپروپیل یونوپروستون دارای نام شیمیایی ایزوپروپیل (+) - (Z) -7 - [(1R ، 2R ، 3R ، 5S) -3،5 دی هیدروکسی-2- (3-اکسودسیل) سیکلوپنتیل] -5-هپتنوات است.
 کاربرد اصلی یونوپروستون درمان گلوکوم است.
برای کاهش فشار داخل چشم در بیماران مبتلا به گلوکوم زاویه باز یا فشار بالای چشم که دیگر داروهای کاهش دهنده فشار داخل چشم را تحمل نمی کنند یا به اندازه کافی اثربخش نیستند استفده می شود.

مکانیسم اثر

یونوپروستون با افزایش جریان خروج مایع ، فشار داخل چشم (IOP) را کاهش می دهد. مکانیسم عملکرد برای اثر کاهش فشار چشم یونوپروستون بحث برانگیز است. مطالعات اولیه نشان داد که یونوپروستون باعث افزایش جریان مایع از طریق مجرای اگوسکلرال مشابه آنالوگهای پروستاگلاندین 20 کربنی مانند لاتانوپروست می شود.
با این حال ، شواهد جدیدتر نشان می دهد که ممکن است از طریق تحریک کانالهای نوع BK و CIC-2 فعال شده با کلسیم  منجر به افزایش خروجی مایع می شود.

فارماکودینامیک

-یونوپروستون شروع به کاهش فشار چشم 30 دقیقه پس از تجویز چشمی می کند.

فارماکوکینتیک

جذب: از طریق قرنیه و اپیتلیوم ملتحمه.  جذب سیستمیک حداقلی
نیمه عمر: 14 دقیقه
غلظت پیک پلاسما: کمتر از 1.5ng/ml
متابولیسم: توسط استرازها به اسید یونوپروستون آزاد هیدرولیز می شود.
دفع: متابولیت های آن از طریق ادرار دفع می شود.

مقدار مصرف یونوپروستون

روزی دوبار یک قطره در چشم مبتلا

هشدارها

-افزایش رنگدانه ها ممکن است به دلیل افزایش مقدار ملانین در عنبیه ، بافت های اطراف چشم پلک و مژه ها باشد.
ممکن است التهاب فعال داخل چشم را تشدید کند (به عنوان مثال ، یووئیت).
ادم ماکولا ، از جمله ادم ماکولای سیستوئید گزارش شده است. احتیاط در بیماران آفاکیک یا پسودوآفاکیک با کپسول لنز خلفی پاره شده.
ایزوپروپیل یونوپروستون توسط استرازها در قرنیه و اپیتلیوم ملتحمه به شکل اسید آزاد فعال می شود که به صورت سیستمی جذب و توسط کبد متابولیزه می شود. متابولیت ها توسط کلیه از بین می روند. ایزوپروپیل یونوپروستون به اندازه کافی در درمان بیماران با اختلال عملکرد کلیه و  یا کبد مورد مطالعه قرار نگرفته است. درمان با محلول چشم ایزوپروپیل یونوپروستون باید با احتیاط در چنین بیمارانی انجام شود.

نکات قابل توصیه

ممکن است با سایر داروهای چشم پزشکی موضعی برای کاهش فشار داخل چشم استفاده شود. در صورت استفاده از 2 دارو ، حداقل 5 دقیقه فاصله داشته باشد.
حاوی کلرید بنزالکونیوم است که ممکن است توسط لنزهای تماسی نرم جذب شود. قبل از استفاده ، لنزهای تماسی را برداشته و حداقل 15 دقیقه صبر کنید.
از تماس پلک ها یا نواحی اطراف آن با نوک بطری قطره چکان خودداری کنید تا آلودگی نوک قطره و محلول به حداقل برسد.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

مصرف در شیردهی

ترشح این دارو در شیر انسان هنوز ناشناخته است. احتیاط شود.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.