بنرالیزومب Benralizumab


-بنرالیزوماب به عنوان یک درمان نگهدارنده در بیماران 12 سال به بالا مبتلا به آسم شدید و یک فنوتیپ ائوزینوفیلیک استفاده می شود. بیماران مبتلا به این فنوتیپ با بیان IL-5 و IL-13 ، واکنش بیش از حد مجاری هوایی ، پاسخگویی به کورتیکواستروئیدهای استنشاقی ، IgE سرم بالا و ائوزینوفیلی در خون و مجاری تنفسی مشخص می شوند. در فنوتیپ  IL-5 ، TH2 نقش اصلی را ایفا می کند زیرا مسئول تمایز ائوزینوفیل ، بقا ، فعال سازی و مهاجرت به ریه ها است.

مکانیسم اثر

-اینترلوکین -5 (IL-5) با اتصال به گیرنده (IL-5R) بیان شده در ائوزینوفیل ها ، بازوفیل ها و برخی از ماست سل ها ، پاسخ التهابی ناشی از ائوزینوفیل را القا می کند. بنرالیزوماب ، بر خلاف اتصال با میل کم IL-5 ، با میل زیاد به  IL-5R متصل می شود و از سیگنالینگ و تکثیر رده های سلولی وابسته به IL-5 جلوگیری می کند.
این اتصال باعث افزایش پاسخ آپوپتوز در ائوزینوفیل ها از طریق سمیت سلولی وابسته به آنتی بادی سلول می شود.

فارماکودینامیک

-ائوزینوفیل ها هدف اصلی بیماری های التهابی تنفسی هستند و در صورت عدم وجود IL-5 تحت آپوپتوز قرار می گیرند. بنابراین ، عمل بنرالیزوماب بر روی گیرنده IL-5 در بازوفیل ها و ائوزینوفیل ها باعث ایجاد آپوپتوز و کاهش قابل توجه آن در خون می شود.
از طرف دیگر ، اتصال بنرالیزوماب به سلولهای کشنده طبیعی یک سمیت سلولی وابسته به آنتی بادی وابسته به سلول را تولید می کند. همه این اثرات باعث کاهش تعداد ائوزینوفیل ها در مخاط راه های هوایی ، زیر مخاط ، خلط ، خون و مغز استخوان می شود.

فارماکوکینتیک

جذب:
نیمه عمر جذب: 3.5 روز
فراهمی زیستی: 59 درصد
توزیع:
حجم توزیع: 3.2 لیتر(مرکزی) - 2.5لیتر (محیطی)
متابولیسم:
آنتی بادی مونوکلونال IgG1 که توسط آنزیم های پروتئولیتیک به طور گسترده ای در بدن توزیع می شود و محدود به بافت کبدی نیست.
حذف:
نیمه عمر حذف: 15.5 روز
کلیرنس: 0.29L/day

مقدار مصرف بنرالیزومب

بزرگسالان:
30 میلی گرم زیرپوستی هر 4هفته برای 3دوز سپس هر 8 هفته
کودکان 12 سال و بزرگتر: 
30 میلی گرم زیرپوستی هر 4هفته برای 3دوز سپس هر 8 هفته
کودکان کوچکتر از 12 سال:
ایمنی و کارآیی مشخص نشده است.

هشدارها

-واکنش های حساسیت بیش از حد (به عنوان مثال ، آنافیلاکسی ، آنژیوادم ، کهیر ، بثورات) گزارش شده است. این واکنشها معمولاً ظرف چند ساعت پس از تجویز اتفاق می افتد ، اما در بعضی موارد با تأخیر شروع می شود (یعنی روزها). در صورت بروز حساسیت بیش از حد ، آن را قطع کنید
با شروع بنرالیزوماب ، کورتیکواستروئیدهای سیستمیک یا استنشاقی را به طور ناگهانی قطع نکنید. در صورت لزوم ، کاهش دوز کورتیکواستروئید باید به تدریج انجام شود و تحت نظارت مستقیم پزشک انجام شود.
ائوزینوفیل ها ممکن است در پاسخ ایمونولوژیک به برخی از عفونت های انگلی نقش داشته باشند. ناشناخته است که آیا بنرالیزوماب بر پاسخ ایمونولوژیک در برابر عفونت های انگلی تأثیر بگذارد. قبل از شروع درمان ، بیماران مبتلا به عفونت های انگلی را از قبل درمان کنید. اگر عفونت انگلی هنگام دریافت درمان رخ دهد و به درمان ضد انگل پاسخ ندهد ، بنرالیزوماب را تا زمان رفع عفونت قطع کنید
از استفاده در علائم حاد آسم یا تشدید حاد خودداری کنید. برای درمان برونکوسپاسم حاد یا وضعیت آسم استفاده نشود.

نکات قابل توصیه

-در مورد روش تزریق SC به بیماران توضیح دهید.
قبل از تجویز ، با گذاشتن کارتن در دمای اتاق برای حدود 30 دقیقه صبر کنید تا گرم شود.
پس از خارج کردن از یخچال ، ظرف مدت 24 ساعت آن را تزریق کنید.
بازرسی بصری : محلول باید به رنگ شفاف ، بی رنگ تا کمی زرد به نظر برسد ، و ممکن است حاوی چند ذره نیمه شفاف یا سفید باشد. اگر محلول کدر ، تغییر رنگ داده یا حاوی ذرات بزرگ یا ذرات خارجی است ، از آن استفاده نکنید.
فقط برای استفاده زیرپوستی
در صورت تزریق توسط پزشک یا پرستار می توان به بازو و همجنین در صورت تزریق توسط خود بیمار به شکم یا ران می توان تزریق کرد.
نگهداری: در یخچال در دمای 2تا8 درجه نگهداری کنید.
دور از نور نگهداری شود.
از یخزدگی و تکان دادن اجتناب شود.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

-آنتی بادی های مونوکلونال در سه ماهه سوم بارداری از طریق جفت منتقل می شوند. بنابراین ، احتمالاً تأثیرات احتمالی روی جنین در سه ماهه سوم بارداری بیشتر است
در زنان مبتلا به آسم کنترل شده ضعیف یا متوسط ​​، شواهد نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در مادر و نارس بودن ، وزن کم هنگام تولد و کوچک بودن برای سن حاملگی در نوزادان است. از نزدیک در زنان باردار نظارت کنید و در صورت لزوم درمان را تنظیم کنید

مصرف در شیردهی

-هیچ اطلاعاتی در مورد وجود بنرالیزوماب در شیر انسان یا حیوان در دسترس نیست و اثرات بنرالیزوماب بر روی نوزاد ، شیر مادر و تولید شیر مشخص نیست.
آنتی بادی مونوکلونال انسانی و ایمونوگلوبولین G به مقدار کم در شیر مادر وجود دارد
رشد و مزایای سلامتی شیردهی باید همراه با نیاز بالینی مادر به دارو و هرگونه اثر سو احتمالی بر کودک شیرخوار یا بیماری زمینه ای مادر در نظر گرفته شود.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • ایلیا | 1403/01/05

      آیا داروی fasenra در ایران موجود است ، پ چگونه میتوانم آنرا تهیه کنم، من دو بیمار مبتلا به آسم ریوی و آسم حاد دارم ، لطفاً مرا راهنمایی کنید؟

      پاسخ دکتر طهورا رضائی:

      سلام لطفا با شماره 190 تماس بگیرید.