سفرادین cephradine


سفرادین یک داروی ضد باکتری از نسل اول سفالوسپورین ها است که به صورت خوراکی و غیر خوراکی مصرف می شود و در درمان عفونت ها و پروفیلاکسی عفونت ها طی اعمال جراحی نقش دارد.
سفرادین برای درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده نمی شود.

مکانیسم اثر

مانند سایر آنتی بیوتیک های این دسته مانع از تشکیل دیواره سلولی در باکتری می شود. دیواره سلولی در باکتری باعث حفاظت سلول در مقابل عوامل محیطی می گردد و در صورتی که این دیواره بصورت کامل تشکیل نشود سلول باکتری در محیط آبکی با جذب آب می ترکد. سفرادین در مرحله آخر تشکیل پپتیدوگلیکان جایگزین عوامل تشکیل دهنده پپتیدوگلیکان می شود و باعث تشکیل دیوار سلولی ناقص می گردد

فارماکوکینتیک

جذب گوارشي: خوب. اوج اثر: عضلانى ۲ـ۱ ساعت، وريدى ۵ دقيقه، خوراکى يک‌ساعت. انتشار: با بالاترين غلظت به کليه. دفع: کليوى (نيمه عمر ۲ـ۱ ساعت)

موارد مصرف سفرادین

مقدار مصرف سفرادین

بالغين: تزريق عضلاني/ وريدى 500 ميلي‌گرم الى 1 گرم در هر 6-4 ساعت و حداكثر تا 8 گرم در روز استفاده شود. در فرم خوراكي، 250 ميلي‌گرم الى يك گرم هر 12-6 ساعت.
بچه‌هاى بزرگ‌تر از يكسال: تزريق عضلاني/ وريدى 100-50 ميلي‌گرم/ كيلوگرم در عرض هر 6 ساعت و در فرم خوراكى 50-25 ميلي‌گرم/ كيلوگرم، در هر 6 ساعت.
موارد منع مصرف: در حساسيت مفرط نسبت به سفالوسپورين‌ها و در اطفال زير يك‌ماه.

موارد منع مصرف

حساسیت شدید به پنی سیلین ها و سایر سفالوسپورین ها

عوارض جانبی سفرادین

همانند سفازولین تزریقات داخل عضلانی سفرادین می توانند دردناک باشند و متعاقب تجویز داخل وریدی ترومبوفلبیت رخ می دهد.
اسهال و دل پیچه از عوارض معمول سفرادین خوراکی است.
عوارض حساسیت شدید که ممکن است با علائم نفس تنگی٬ تورم گلو و قرمز و خارش سراسری بدن بروز کند باید جدی گرفته شود. علائم حساسیت شدید به ندرت اتفاق می افتد

تداخلات دارویی

در صورت مصرف همزمان سفالوسپورین ها با آمینوگلیکوزیدها یا وانکومایسین احتمال بروز مسمومیت کلیوی افزایش می یابد . اثر ضد انعقادی وارفارین در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد.

نکات قابل توصیه

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف سفرادین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید. مخصوصاً اگر به پنی ‌سیلین و یا سفالوسپورین حساسیت دارید حتماً به پزشک خود بگویید.
• درصورتی‌که باردار هستید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید.
• اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


از تمام دستورالعمل های روی برچسب دارو پیروی کنید. از مصرف این دارو برای مقدار بیشتر یا مدت طولانی تر پرهیز کنید.

این دارو به صورت تزریق داخل عضلانی یا تزریق داخل عروقی توسط کادر درمان انجام می شود. کادر درمانی ممکن است نحوه تزریق دارو را به شما آموزش دهند. اگر نحوه تزریق و دفع درست دارو را به خوبی نمی دانید، از آن در خانه استفاده نکنید.

سفرادین باید قبل از مصرف با مایعی مخلوط شود. اگر نحوه آماده کردن صحیح دارو را نمی دانید از آن استفاده نکنید.

قبل از مصرف دارو را به خوبی تکان دهید. از دارویی که تغییر رنگ داده و یا اجسامی در آن است استفاده نکنید و داروی جدید تهیه کنید.

از هر سرنگ و سر سوزن، یک بار استفاده کنید و آن را در یک ظرف ضد سوراخ شدن مخصوص اجسام تیز بریزید و قوانین مربوط به دور ریختن آن را رعایت کنید. ظرف را دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری کنید.

این دارو را به طور کامل برای مدت زمان تجویز شده مصرف کنید زیرا ممکن است علائم بیماری زودتر از درمان کامل عفونت از بین برود. در صورت قطع دارو عفونت شدید تر و مقاوم به دارو خواهد شد. این دارو برای درمان عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی کاربردی ندارد.

سفرادین می تواند با تست قند در ادرار تداخل داشته باشد. به پزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می کند.

پودر خشک و ترکیب نشده این دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.

داروی ترکیب شده را در یخچال نگهداری کنید و ظرف ۱۰ روز مصرف کنید. از انجماد دارو جلوگیری کنید. از دستورالعمل های نگهداری دارو پیروی کنید.

می توانید دارو ترکیب شده را در دما اتاق نگهداری کنید و تا ۲۴ ساعت مصرف کنید.

مصرف در بارداری

گروه بارداری : B

انتظار نمی رود این دارو به جنین آسیب برساند. اگر باردار هستید و یو برنامه بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.