سفوپرازون Cefoperazone

گروه دارو: آنتی بیوتیک

داروی سفوپرازون برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

مقدار مصرف سفوپرازون

دوز معمول بزرگسالان برای آندومتریت:

  • 1 تا 2 گرم به صورت عضلانی یا وریدی هر 12 ساعت, تا 48 ساعت پس از مشاهده بهبود بالینی ادامه دهید. درمان مناسب آنتی بیوتیکی خوراکی ممکن است تا 14 روزبعد از کامل شدن درمان , ادامه یابد.

دوز معمول بزرگسالان برای نوتروپنی :

1 تا 2 گرم  هر 12 ساعت به صورت عضلانی یا وریدی. درمان باید برای 14 روز ، یا تا زمانی که درمان اختصاصی تری برای  شناسایی پاتوژن  آغاز شود ، یا تا 24 ساعت پس از آنکه تعداد مطلق نوتروفیل ها در بیماربه حداقل  500 سلول در میلی متر مکعب رسیده باشد ادامه یابد.

دوز معمول بزرگسالان برای عفونت داخل شکمی:

1 تا 2 گرم به صورت عضلانی یا وریدی هر 12 ساعت به مدت 7 تا 14 روز.

دوز معمول بزرگسالان برای عفونت مفصلی:

1 تا 2 گرم IV یا IM هر 12 ساعت به مدت 3 تا 4 هفته. درمان طولانی تر از 6 هفته یا بیشتر ، ممکن است با عفونت های مفصلی مصنوعی لازم باشد. علاوه بر این ، ممکن است  به برداشتن مفصل آلوده نیاز باشد.

دوز معمول بزرگسالان برای بیماری التهابی لگن:

1 تا 2 گرم IV یا IM هر 12 ساعت .تا 48 ساعت پس از مشاهده بهبود بالینی ادامه دهید. سپس درمان خوراکی مناسب با آنتی بیوتیک باید آغاز شود و تا پایان 14 روز  ادامه یابد.

درمان داکسی سایکلین به مدت 7 روز (در صورت باردار نبودن) یا آزیترومایسین  تک دوز نیز برای درمان عفونت همزمان کلامیدیائی توصیه می شود.

دوز معمول بزرگسالان برای پریتونیت:

1 تا 2 گرم IV یا IM هر 12 ساعت به مدت 10 تا 14 روز.

دوز معمول بزرگسالان برای ذات الریه:

بسته به نوع ارگانیسم ایجاد کننده ، 1 تا 2 گرم IV یا IM هر 12 ساعت و به مدت 7 تا 21 روز.

دوز معمول بزرگسالان برای پیلونفریت:

1 تا 2 گرم IV یا IM هر 12 ساعت و به مدت 14 روز.

دوز معمول بزرگسالان برای باکتریمی:

2 گرم IV یا IM هر 12 ساعت و به مدت 14 روز.

دوز معمول بزرگسالان برای عفونت پوست یا بافت نرم:

بسته به ماهیت و شدت عفونت 1 تا 2 گرم IV یا IM هر 12 ساعت به مدت 7 روز یا 3 روز پس از فروپاشی التهاب. برای عفونت های شدیدتر مانند عفونت های بافت نرم دیابتی ، ممکن است 14 تا 21 روز درمان لازم باشد.

دوز معمول بزرگسالان برای عفونت ادراری:

1 گرم IV یا IM هر 12 ساعت به مدت 3 تا 7 روز.

عوارض جانبی سفوپرازون

هشدار / احتیاط: هر چند که ممکن است نادر باشد ، اما بعضی از افراد هنگام مصرف این  دارو ممکن است عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده ای داشته باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم یا نشانه های زیر که ممکن است مربوط به یک عارضه جانبی بسیار بد باشد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا از کمک پزشکی استفاده کنید:

  • علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی. کهیر؛ خارش؛ پوست  قرمز  و متورم وتاول زده یا لایه لایه شده همراه با یا بدون تب ؛ خس خس سینه , تنگی در قفسه سینه یا گلو ؛ مشکل در تنفس ، بلع یا تکلم. گرفتگی غیرعادی صدا یا تورم در دهان ، صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.
  • علائم خونریزی مانند استفراغ خون یا سرفه های خونی. استفراغی که شبیه دانه های قهوه است. مشاهده خون در ادرار ؛ مدفوع سیاه ، قرمز یا قیری؛ خونریزی از لثه ,خونریزی غیرعادی از واژن , کبودی بدون علت  یا خونریزی که نمی توان متوقف کرد.

تحریک در محل تزریق سفوپرازون

  • اسهال در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها شایع است. به ندرت ، ممکن است یک شکل شدید اسهال به نام اسهال((CDAD رخ دهد. گاهی اوقات ، این منجر به یک مشکل کشنده روده (کولیت) شده است. CDAD ممکن است در طی یا چند ماه پس از مصرف آنتی بیوتیک اتفاق بیفتد. در صورت داشتن درد معده ، گرفتگی عضله ، یا مدفوع بسیار شل ، آبکی یا خونی ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. قبل از درمان اسهال با پزشک خود مشورت کنید.

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال ، بسیاری از افراد هیچ گونه عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر هر یک از این عوارض جانبی یا هرگونه عارضه جانبی دیگر برای شما ازار دهنده است یا در مورد آن سوالی دارید با پزشک خود تماس بگیرید یا از کمک پزشکی استفاده کنید:

  • اسهال.

اینها همه عوارض جانبی احتمالی نیستند. اگر در مورد عوارض جانبی سوالی دارید یا جهت انجام  مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

نکات قابل توصیه

اگر فکر می کنید دارو بیش از حد مصرف شده است ، با مرکز کنترل سم  تماس بگیرید یا فوراً از خدمات پزشکی استفاده نمایید.

اگر به سفوپرازون حساسیت دارید یا به هر بخشی از سفوپرازون ؛ یا سایر داروها ، غذاها یا مواد دیگر. در مورد آلرژی و علائمی که دارید به پزشک خود بگویید.

این دارو ممکن است با سایر داروها یا مشکلات سلامتی تداخل داشته باشد.

 به تمام ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود بگویید که از این دارو مصرف می کنید. این  گروه شامل پزشکان ، پرستاران ، داروسازان و دندانپزشکان است.

عملکرد خونی خود را بررسی نمایید.

هنگام مصرف این دارو  و حداقل 72 ساعت پس از آخرین دوز مصرفی از مصرف الکل و سایر محصولاتی که در آنها الکل وجود دارد خودداری نمایید. نوشیدن الکل یا مصرف محصولاتی که در آنها الکل وجود دارد ، مانند برخی شربت های سرفه ، ممکن است باعث برافروختگی ، تعریق ، سردرد و ضربان قلب سریع شود.

واکنش های آلرژیک بسیار بد و گاه کشنده به ندرت با این دارو اتفاق افتاده است. با دکتر خود در این خصوص صحبت کنید

این دارو ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهد. گاهی اوقات ، خونریزی می تواند تهدید کننده زندگی  باشد.  در این خصوص با پزشکتان صحبت کنید

دارو را بیش از بیش از میزان توصیه شده مصرف نکنید. عفونت  ثانویه ممکن است با این دارو رخ دهد.

این دارو ممکن است بر روی برخی  از تست های آزمایشگاهی تأثیر بگذارد. به تمام ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و کارکنان آزمایشگاه خود بگویید که  از این دارو مصرف می کنید.

این دارو در سنین 65 سال یا بیشتر با احتیاط استفاده شود. مصرف این دارو در این افراد ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشد.

 اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد فواید و خطرات مصرف این دارو بر روی جنین با پزشکتان صحبت کنید.

این دارو به صورت عضلانی و یا وریدی  در طی یک دوره زمانی خاص تجویز می شود.

مصرف در بارداری

گروه B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)

مطالعات حیوانی نتوانست شواهدی از آسیب به جنین توسط این دارو را نشان دهد. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری بشر وجود ندارد. تزریق سفوپرازون  در دوران بارداری فقط در صورتی که نیاز کاملاً مشخص شده باشد انجام می شود.

مصرف در شیردهی

سفوپرازون به مقدار کم از طریق شیر مادر دفع می شود. عوارض جانبی در نوزاد شیرخواره بعید است. سایر سفالوسپورین ها توسط اکادمی آمریکایی اطفال به صورت سازگار  با شیردهی  طبقه بندی شده است.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.